کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۹۶۳۰
تاریخ خبر:

رکوردزنی در آمریکا؛ آماده‌باش برای اُمیکرون در آفریقا‌

روزنامه هفت صبح | دیروز خبری به شدت تلخ برای این روزهایمان منتشر شد. کرونا تا ۵ سال دیگر هست. آن طور که ایندیپندنت گزارش کرده مشاوران علمی دولت بریتانیا در گزارشی که برای پانل گروه علمی مدل‌سازی همه‌گیری آنفلوآنزا «اسپای-ام» تهیه کرده گفته‌اند: احتمالا «دست کم پنج سال دیگر طول خواهد کشید تا بحران کووید به وضعیت همه‌گیری بومی پیش‌بینی‌پذیر برسد»؛ یعنی ویروس در پس‌زمینه وجود داشته باشد اما خطر سرایت در سطح وسیع و فشار آوردن بر ان‌اچ‌اس (سازمان ملی خدمات بهداشت بریتانیا) در کوتاه‌مدت را نداشته باشد.

این گزارش تازه پیش از شناسایی سویه اُمیکرون تهیه و روز جمعه ۱۲ آذر منتشر شده است. در ادامه این گزارش آمده است: «به احتمال زیاد تا مدت‌ها باید همچنان سارس-کوو-۲ را فعالانه مدیریت کنیم. مقدار واکسن و دُز تقویتی موردنیاز و سایر عوامل دخیل (آزمایش، دستگاه تنفس مصنوعی، قرنطینه مبتلایان و غیره) در پنج تا ۱۰ سال آینده به معیارهایی بستگی دارد که هنوز ناشناخته‌اند.»

اُمیکرون می‌تازد
این گزارش در حالی منتشر شده که طبق گزارش سازمان سلامت و امنیت بریتانیا ۷۵ مورد ابتلا به سویه جدید اُمیکرون در انگلستان شناسایی شده است.وضعیت البته در آفریقای جنوبی، مهد این ویروس بسیار بدتر است. بر اساس گزارش‌ها، موارد ابتلای روزانه به کرونا در آفریقای جنوبی از دو هزار و ۳۰۰ مورد به بیش از ۱۶ هزار مورد رسیده است. سیریل رامافوزا، رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی، اعلام کرد که بیمارستان‌های این کشور برای پذیرش بیماران بیشتر تجهیز می‌شوند؛ زیرا احتمالا اُمیکرون موج چهارم همه‌گیری کرونا در آفریقای جنوبی را ایجاد خواهد کرد.

او در گفت‌وگویی خبری، با بیان اینکه موارد جدید ابتلا شدت گرفته، از شهروندانی که هنوز علیه کووید-۱۹ واکسینه نشده‌اند، درخواست کرد برای تزریق واکسن اقدام کنند. فقط ۲۵ درصد از ساکنین این کشور، تاکنون دو دُز واکسن خود را تزریق کرده‌اند.رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی همچنین خبر داد: «دولت به‌زودی برای بررسی وضعیت همه‌گیری کرونا و تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا برای مصون نگه داشتن مردم اقدام‌های بیشتری لازم است یا خیر، شورای فرماندهی ملی کرونا را تشکیل می‌دهد.»

آمریکا رکورد زد
در همین حال موارد روزانه ابتلا به کرونا در ایالات متحده به بالاترین حد در بیش از دو ماه اخیر رسیده است و در همین حال، محققان به‌سرعت در پی ردیابی شیوع سویه جدید اُمیکرون‌اند.بر اساس داده‌‌های دانشگاه جان هاپکینز، در روز دوم دسامبر، متوسط هفت‌روزه موارد ابتلا روزانه به ۱۲۱ هزار و ۴۳۷ مورد رسیده که بالاترین حد آن از روز ۲۶ سپتامبر تاکنون است.

ارقام نشان می‌دهد موارد ابتلا در ایالات متحده که از ۶ اکتبر زیر ۱۰۰ هزار مورد روزانه مانده بود، روز پنجشنبه این آستانه را رد کرده است.
احتمالا اکثر قریب به اتفاق این موارد ناشی از ابتلا به سویه دلتا است که بر اساس برآوردهای مرکز مهار و پیشگیری بیماری‌ها «سی‌دی‌سی» (CDC) در هفته آخر نوامبر، ۹۹.۹ درصد مبتلایان را تشکیل می‌داده است.

داده‌های سی‌دی‌سی همچنین نشان می‌دهد که میانگین هفت‌روزه مرگ‌ومیر روزانه این کشور پس از ماه‌ها کاهش حالا به‌سرعت رو به افزایش است و از پایین‌ترین رقم ۷۳۱ مورد در روز ۲۸ نوامبر به یک هزار و ۶۵۱ مورد در روز شنبه رسیده است. این در حالی است که پیش از این در ۱۶ ایالت این کشور از هاوایی گرفته تا کلرادو و ماساچوست موارد ابتلا به اُمیکرون کشف شده است و نشان می‌دهد که دیگر احتمالا نتوان شیوع آن را مهار کرد. با این حال دکتر آنتونی فاوچی، مشاور ارشد امور پزشکی کاخ سفید، روز یکشنبه به سی‌ان‌ان گفت: «تاکنون به نظر نمی‌رسد درجه شدت آن زیاد باشد.» اما هشدار داده که برای نتیجه‌گیری خیلی زود است.

کدخبر: ۴۲۹۶۳۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر