کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۲۴۸۷
تاریخ خبر:

رکوردداران کوتاه‌ترین دوران حضور در تیم ملی

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | ماجرای مارک ویلموتس و تیم ملی ایران اگرچه با حاشیه‌های زیادی همراه بوده و هست اما کار او با ملی‌پوشان ایران خیلی وقت است که تمام شده‌‌. او فقط در شش بازی شامل دو بازی دوستانه و چهار بازی رسمی هدایت تیم ملی را برعهده داشت و یکی از کوتاه‌ترین حضورها را روی نیمکت تیم ملی ایران تجربه کرد. البته پیش از او هم بودند کسانی که روی این نیمکت عمری به همین کوتاهی و حتی کوتاه‌تر هم داشته‌اند.

*** علیرضا منصوریان: یک بازی
تیم ملی ایران با هدایت افشین قطبی در جام ملت‌های آسیا ناکام بود. شاگردان قطبی اگرچه شروع خوبی در این تورنمنت داشتند و هر سه بازی مرحله گروهی را با برد پشت سر گذاشتند اما در مرحله یک‌چهارم نهایی مغلوب گل دقیقه ۱۱۶ کره‌جنوبی شدند و از این رقابت‌ها کنار رفتند. البته گفته می‌شد در آن تیم چند بازیکن، به اصطلاح توی کار قطبی گذاشتند و مانع نتیجه‌گیری او شدند اما در کوران همان مسابقات بود که خبر رسید قطبی با تیم شیمیزو اسپالس ژاپن به توافق رسیده است و بعد از جام ملت‌ها با هر نتیجه‌ای از ایران جدا خواهد شد! احتمالا این اخبار هم در حذف زودهنگام شاگردان او بی‌تاثیر نبود.

با حذف تیم ملی، قطبی به ژاپن رفت و مسئولان فدراسیون به دنبال استخدام یک سرمربی تازه بودند‌ اما کمتر از سه ماه بعد از جام ملت‌ها، بازی دوستانه مقابل تیم ملی روسیه در راه بود و فدراسیون هنوز نتوانسته بود مربی مورد نظر خود را انتخاب کند. به همین دلیل ترجیح داد علیرضا منصوریان را که دستیار قطبی در تیم ملی بود به عنوان سرمربی موقت تیم ملی برای این بازی انتخاب کند. او در این بازی روی نیمکت تیم ملی نشست و شاگردان او موفق شدند روسیه را با تک گل تعویض طلایی منصوریان یعنی محمدرضا خلعتبری در دقیقه ۹۰ شکست بدهند. این تنها حضور منصوریان به عنوان سرمربی روی نیمکت تیم ملی بود و شاید به نظر برسد او رکورددار کوتاه‌ترین دوران حضور در تیم ملی است اما اینطور نیست!

*** منصور ابراهیم‌زاده: سه بازی
این مربی اصفهانی فوتبال ایران چند سالی بود که در ذوب‌آهن و سپاهان دستیار سرمربیان این دو تیم بود اما امیر قلعه‌نویی وقتی سرمربی تیم ملی ایران شد او را به عنوان یکی از دستیاران پرتعداد خود انتخاب کرد. تیم قلعه‌نویی اما در جام ملت‌های آسیا موفق نبود. او بعد از جام جهانی ۲۰۰۶، هم سیستم و هم تعدادی از نفرات اصلی ترکیب تیم ملی را تغییر داد ولی نتوانست نتایج خوبی بگیرد. تیم ملی در مرحله گروهی ازبکستان و مالزی را برد و با چین مساوی کرد و در مرحله یک‌چهارم نهایی با قبول شکست در ضربات پنالتی مقابل کره‌جنوبی از دور رقابت‌ها کنار رفت و کار قلعه‌نویی هم با تیم ملی تمام شد.

کمتر از شش ماه بعد بازی‌های دوستانه و رسمی تیم ملی در راه بودند و مسئولان فدراسیون تصمیم گرفتند منصور ابراهیم‌زاده را که پیش از این حتی یک بار هم به عنوان سرمربی روی نیمکت تیمی ننشسته بود، سرمربی تیم ملی کنند! او هم در دو بازی دوستانه مقابل کاستاریکا و قطر و یک بازی رسمی در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ مقابل سوریه روی نیمکت تیم ملی نشست و هر سه بازی با تساوی بدون گل به پایان رسید! بعد از تساوی با سوریه در تهران هم از تیم ملی کنار گذاشته شد و جایش را به علی دایی داد.

*** همایون شاهرخی: پنج بازی
داستان سرمربیگری شاهرخی در تیم ملی عجیب بود. قبل از او برانکو ایوانکوویچ روی نیمکت تیم ملی می‌نشست. پس از نزدیک به ۱۰ بازی، برانکو برای استفاده از تعطیلات به مرخصی نسبتا طولانی‌مدت‌ رفت و این مرخصی همزمان شد با برگزاری تورنمنت دوستی چین که در هنگ‌کنگ برگزار می‌شد. با توجه به رفتن برانکو به مرخصی، محمد دادکان تصمیم گرفت همایون شاهرخی را که نتایج خوبی در پاس گرفته بود به عنوان سرمربی تیم ملی در این تورنمنت انتخاب کند، آن هم در حالی که هنوز با برانکو قرارداد داشت! این اتفاق عجیب رخ داد و شاهرخی در سه بازی دوستانه و دو بازی رسمی روی نیمکت تیم ملی نشست و پس از اینکه مقابل اردن یک پیروزی و یک باخت کسب کرد از تیم ملی جدا شد و برانکو دوباره روی نیمکت این تیم نشست. شاهرخی در دوران کوتاه حضورش در تیم ملی انتقادات زیادی شنید و خودش، این دوره را بدترین دوران مربیگری خود می‌داند.

*** ادمار براگا: سه بازی
تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیای ۲۰۰۰ ناکام بود. جلال طالبی که جام جهانی خوبی را با تیم ملی در فرانسه پشت سر گذاشته بود، نتوانست از پس حاشیه‌های تیمش در جام ملت‌های آسیای لبنان برآید. تیم او در بازی مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل کره‌جنوبی با گل طلایی مغلوب شد و از این تورنمنت کنار رفت. با افشای حاشیه‌های عجیب و غریب شاگردان طالبی در لبنان، کار او هم با تیم ملی تمام شد اما از یک ماه بعد، رقابت‌های مقدماتی جام جهانی در راه بود و هر چه زودتر باید سرمربی جدید تیم ملی انتخاب می‌شد.

چند روز مانده به آغاز این رقابت‌ها، یک مربی برزیلی گمنام به نام ادمار براگا از قوطی عطاری فدراسیون فوتبال بیرون آمد و او در سه بازی‌ای که یکی از آنها هم دوستانه بود روی نیمکت تیم ملی ایران نشست. براگا قبل از ایران سرمربی تیم شانگهای هایشی چین بود. تیم ملی با براگا در اولین بازی خود، بهترین پیروزی تاریخ خود را به دست آورد و با ۱۹ گل تیم ملی گوام را شکست داد. در بازی بعدی ۲برصفر تاجیکستان را مغلوب کرد و در بازی تورنمنت جام تمدن‌ها، چین را ۴برصفر برد. بعد از این سه بازی تیم ملی چند ماه استراحت داشت و در این مدت مسئولان فدراسیون با میروسلاو بلاژویچ به توافق رسیدند و او جانشین براگا در تیم ملی شد.

*** محمد مایلی‌کهن: صفر بازی!
اشتباه نکنید! می‌دانیم که مایلی‌کهن مدتی طولانی سرمربی تیم ملی بود و نتایج تلخ و شیرین زیادی هم با او گرفت اما مایلی‌کهن در یک مقطع دیگر هم به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد. در سال ۱۳۸۸ و پس از اخراج علی دایی از تیم ملی به دلیل نتایج ضعیف در رقابت‌های انتخابی جام جهانی، محمد مایلی‌کهن که هدایت تیم سایپا را هم بر عهده داشت، از سوی فدراسیون فوتبال به عنوان سرمربی تیم ملی هم انتخاب شد. حدود دو هفته بعد از این انتخاب، بازی جنجالی استقلال و سایپا برگزار شد و مایلی‌کهن که مورد توهین و فحاشی‌های هواداران استقلال قرار گرفته بود، بیانیه‌ای صادر کرد و در آن به شدت به امیر قلعه‌نویی با القابی عجیب و ناپسند حمله کرد! نتیجه این اتفاقات این بود که خود او چند روز بعد، بیانیه‌ای جدید صادر کرد و رسما از هدایت تیم ملی کناره‌گیری کرد، بدون اینکه حتی یک بار روی نیمکت این تیم بنشیند!

*** والدیر ویرا: سه بازی
بعد از باخت تیم ملی به قطر در آخرین بازی مرحله گروهی رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه، تیم ملی شانس صعود مستقیم به جام جهانی را از دست داد و مجبور شد در بازی‌های پلی‌آف شرکت کند. مسئولان فدراسیون فوتبال مایلی‌کهن را از هدایت تیم ملی برکنار کردند و والدیر ویرا را به عنوان سرمربی جدید تیم ملی معرفی کردند. تنها نقطه روشن کارنامه او قبل از این، هدایت تیم ملی کاستاریکا به مدت یک سال بود. ویرا سه بار روی نیمکت تیم ملی ایران نشست و سه بازی به یادماندنی و تاریخی را تجربه کرد و سرانجام در دراماتیک‌ترین بازی تاریخ فوتبال ایران، موفق شد با متوقف کردن استرالیا ، ایران را به جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه برساند. قرارداد او هم بعد از این سه بازی به پایان رسید و از ایران رفت!

کدخبر: ۳۳۲۴۸۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر