کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۳۳۶۰
تاریخ خبر:

رکوردداران هولاهوپ‌ ایران را بشناسید

روزنامه هفت صبح، هانیه درویش | گفت‌وگو با زهرا کاظمی که خود رکورددار ملی هولاهوپ در ایران است و به تازگی رکورد تیمی این رشته را به همراه ۸ دختر دیگر به ثبت رسانده است . حلقه هولاهوپ را خیلی‌ها تنها یک وسیله بازی و سرگرمی می‌دانند اما برخی با استفاده مکرر از آن برای حفظ تناسب اندام استفاده می‌کنند و برخی برای رکوردزنی و ثبت یک افتخار ملی.

زهرا کاظمی با رکورد ۱۲ ساعت و ۱۲ دقیقه و ۱۲ ثانیه در حال حاضر رکورددار چرخش مداوم حلقه دور کمر در ایران است و چندی پیش با تشکیل تیمی حرفه‌ای و دادن آموزش‌ها و تمرینات لازم در این رشته به تیم، موفق به ثبت رکورد تیمی یک ساعت و چهل و دو دقیقه در کمیته ثبت رکوردهای ملی شدند. با این دختر ورزشکار و فعال گفت‌وگویی کرده‌ایم.

زهرا کاظمی متولد ۱۳۷۶ و دانشجوی کارشناسی تربیت بدنی است. او از کودکی در خانه انواع رشته‌های ورزشی مثل دارت و طناب زنی را تمرین می‌کرد اما هیچگاه به صورت حرفه‌ای وارد رشته‌ای خاص نشد. تا اینکه حلقه هولاهوپ وارد زندگی‌اش شد و این شروع شکوفا شدن استعدادهای او بود.زهرا می‌گوید:« وقتی برای کنکور درس می‌خواندم و زمان بیشتری در خانه بودم برای اینکه تناسب اندامم را حفظ کنم حلقه هولاهوپ را برای تمرین در خانه انتخاب کردم و از همان اول متوجه شدم می‌توانم ساعت‌ها و بدون خستگی حلقه بزنم.

خیلی اتفاقی در اینترنت به رکورد سمیه محمودی با زمان ۱۰ساعت در سال ۹۳ برخوردم و آنجا بود که جرقه ارتقای این رکورد در ذهنم ایجاد شد. وقتی در سال ۹۶ توانستم بیش از ۱۰ ساعت حلقه بزنم با فدراسیون ورزش‌های همگانی هماهنگ کردم، تاریخی برای ثبت این رکورد در نظر گرفته شد و من توانستم در شهریور سال ۹۶ و همزمان با شروع هفته دفاع مقدس رکورد ۱۲ ساعت و ۱۲دقیقه و ۱۲ثانیه را در سطح ملی به ثبت برسانم.»

*** رکوردهای جذاب هولاهوپ ایرانیان
تا به امروز در ایران در رابطه با رکورد حلقه هولاهوپ رکوردهای جالبی به ثبت رسیده است. در شهریور سال ۹۶ بزرگ‌ترین همایش گروهی ثبت رکورد حلقه هولاهوپ جهان با حضور هزار دانش‌آموز نوجوان پسر در محوطه باز برج میلاد با زمان ۱۰دقیقه ثبت شد. سمیه محمودی دختر ورزشکار مازندرانی پیش از این رکورد ۱۰ساعته را به نام خود ثبت کرده بود و میلاد رضایی با ثبت رکوردهایی مثل طی مسافت ۵۰ کیلومتری با هولاهوپ و ثبت رکورد دو ساعته برای چرخش بزرگ‌ترین حلقه هولاهوپ در ایران از رکوردداران این رشته هستند.

زهرا کاظمی بعد از عبور از رکورد سمیه محمودی و ثبت رکورد فردی خود به فکر ثبت یک رکورد تیمی هم افتاد. او می‌گوید:« باتوجه به اینکه ثبت رکورد قبلی‌ام زمان قابل توجهی است و از طرفی چون در رشته‌های مختلفی هم فعالیت می‌کنم ودائما درحال تمرینات جدیدی هستم و چون نزدیک به سه سال است که از ثبت رکوردم می‌گذرد و همچنان بدون شکست پابرجاست، به فکر ارتقا درحال حاضر نیستم اما در این بین به فکر ثبت رکورد گروهی هولاهوپ در ایران افتادم.»

*** هولاهوپ را هم باید آموزش دید
زهرا در رابطه با هولاهوپ می‌گوید:«هولاهوپ یک نوع ورزش همگانی است که متاسفانه هنوز خیلی درکشورمان جانیفتاده ومن به عنوان عضوکوچکی ازجامعه ورزش کشور که رکورددار این ورزش هم هستم وظیفه خودم می‌دانم که این نوع ورزشی را که برای شادابی،سلامتی و تناسب اندام بسیارموثراست به شیوه صحیح آموزش بدم و علاقه‌مندان و مستعدان این ورزش مهیج را درکنارهم جمع کنم.»

او برای توسعه این ورزش یک تنه دست به کار شد و در این باره می‌گوید:« من همیشه دوست داشتم اگرکسب موفقیتی باشد آن موفقیت را با دیگران سهیم باشم. به همین دلیل جهت ترویج و گسترش این ورزش همگانی زحمات زیادی کشیدم تا بتوانم به شیوه درست آن را معرفی کنم و نشان دهم که هولاهوپ آیتم‌های مختلفی دارد. از این رو برایش برنامه‌ریزی کردم،آیتم‌هایش را چیدم وطی یک فراخوان افراد زیادی بودن که جذب این ورزش جذاب و هیجان انگیز شدند.

ازطرفی چون تعداد شرکت‌کنندگانی که می‌خواستند درکنار من دراین ثبت رکورد حضورداشته باشند زیاد بود ومن فقط به ۹نفر برای تشکیل تیمم نیاز داشتم به همین دلیل تصمیم گرفتم یک مسابقه انتخابی برگزار کنم و مستعدان این ورزش را برای ثبت رکورد ملی وگروهی به نام تیم دختران هولاهوپ ایران تشکیل دهم. بعد از آن شروع کردم به آموزش‌های اولیه و بعدش هم تمرینات مداوم تیمی که در نهایت منجر به ثبت رکورد یک ساعت و چهل و دو دقیقه در ایران شد.»

*** زنان المپیکی که از پس هولاهوپ برنیامدند
هولاهوپ که حالا می‌توان از آن به عنوان یک رشته که تکنیک‌ها و قواعد خاص خودش را دارد نام برد، در عین سادگی سخت است. این را می‌توان از چالشی که همزمان با المپیک ۲۰۱۶ ریو به وقوع پیوست فهمید. در آن زمان تعدادی از زنان ورزشکار آمریکایی که سهمیه المپیک ریو ۲۰۱۶ را به‌دست آورده‌ بودند به چالش چرخش حلقه هولاهوپ دعوت شدند.

گبی داگلاس و سیمون بایلز بهترین ژیمناست‌های کشور آمریکا به همراه تعدادی از زنان ورزشکار المپیکی از سایر رشته‌ها از افراد دعوت شده به این چالش بودند و در نهایت به‌‌رغم اینکه انتظار می‌رفت این دو ژیمناست با وجود مهارت بالا در ژیمناستیک از پس این حلقه‌ها بربیایند اما هر دو ناکام ماندند و دیگر ورزشکاران هم بیش از سه یا چهار دور نتوانستند حلقه بزنند.

این‌ها نشان از این دارد که حتی داشتن مدال طلا در مسابقات مختلف ژیمناستیک هم نمی‌تواند عامل موفقیت در این کار باشد و شناخت صحیح آن و مداومت در تمرین است که باعث موفقیت می‌شود. زهرا کاظمی که هم اکنون علاوه بر فعالیت در ماده هولاهوپ، داورمسابقات فوتسال و بازیکن تیم اسپوکس نیز هست در رابطه با ثبت این رکورد در گینس می‌گوید:

« در رابطه با گینس فکر نمی‌کنم که به مدت زمان استقامتی که من رکورد می‌زنم کسی توانسته باشد ثبتی انجام داده باشد اما به شدت پیگیر هستم تا بتوانم در صورت مهیا شدن این کار با مدت زمان بسیار بالایی یعنی حداقل دو برابر رکورد قبلی‌ام در گینس رکورد بزنم با این وجود درحال حاضر اولویت‌ام ارتقا ثبت رکورد تیمی است که از مدت‌ها پیش تشکیل داده و برایش زحمت کشیده‌ام.»

کدخبر: ۳۱۳۳۶۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • khordbin

    تا فیلمشو نگاه نکنیم، خبرو نمی بینیم!