کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۶۴۶۶
تاریخ خبر:

رکستون امپرور؛ امپراتور‌ بی‌تاج ‌و‍‌ تخت!

روزنامه هفت صبح، سیدمحمدرضا دادگستر | اگر بگویند خودرویی با قیمت سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون به بازار ایران آمده و موطنش کره جنوبی است، احتمالاً فکر کنید که با آخرین نسخه از کیا سورنتو سروکار خواهید داشت یا دست‌کم ملاقاتی هیجان‌انگیز با آخرین نمونه از هیوندای آزرا برای شما تدارک دیده شده است اما اینگونه نیست و این فیس‌لیفت بزرگ‌ترین عضو برند سانگ‌یانگ یعنی رکستون است که با پسوند امپرور و با مدل ۱۴۰۰ وارد بازار شده است.

برخلاف تیوولی که به دلیل قیمت برابرش با کراس‌اوورهای چینی توانست محبوبیت زیادی در بازار ایران کسب کند، رکستون هیچ وقت نتوانست بیشتر خریداران را به انتخابش راضی کند. نسل قبلی این خودرو طراحی ناموزون و زمختی داشت و نسل جدیدش هم به‌رغم طراحی به‌روز، آپشن‌های فراوان و به ویژه قابلیت‌های آفرودی در رسیدن به جایگاهی مناسب در بازار ناکام مانده است.

با دو میلیارد و ۶۰۰ میلیونی که می‌توان با آن رکستون G4 مدل ۲۰۱۸ خرید، گزینه‌هایی همچون رنو کولیوس ۲۰۱۸ صفر، نیسان ایکس تریل ۲۰۱۸ صفر، میتسوبیشی اوتلندر ۲۰۱۸ صفر، هیوندای سانتافه ۲۰۱۸ صفر، لکسوس NX 2016 کارکرده و فولکس‌واگن تیگوآن ۲۰۱۸ کارکرده خرید.

رکستون امپرور نسبت به G4 ظاهر تهاجمی‌تری دارد. چراغ‌های جلو و عقب، سپرها و جلوپنجره کاملاً تغییر کرده‌اند. در جلو چراغ‌های LED را داریم که ما را به یاد خودروهای دی اس می‌اندازد و همچنین جلوپنجره سه‌بعدی که کم‌کم دارد استفاده از آن در بین کراس‌اوورهای چینی معمول می‌شود. مهم‌ترین تغییر کابین بهره‌گیری از یک پنل دیجیتال کیلومترشمار ۱۲٫۳ اینچی TFT است که البته گرافیک آن در حد و اندازه خودرویی در این بازه قیمتی نیست.

مزیت اصلی این خودرو نسبت به سورنتو و سانتافه که کابین هفت‌نفره جادار با صندلی‌های راحت است، در رکستون امپرور حفظ شده ‌. ردیف سوم این خودرو سیستم تهویه و کمپرسور کولر مستقل دارد که وجود آن در یک شاسی‌بلند کره‌ای جالب است.در خارج از ایران و به ویژه هند که سانگ‌یانگ رکستون با نام ماهیندرا آلتوراس عرضه می‌شود، پیشرانه دیزلی فیس‌لیفت ۲۰۲۱ این خودرو با خروجی رضایت‌بخش و گیربکس هشت ‌سرعته اتومات هیوندای سروصدای زیادی به پا کرد.

با این حال رامک خودرو کماکان در رکستون امپرور همان پیشرانه بنزینی رکستون G4 را حفظ کرده است: پیشرانه ۲ لیتری توربو با ۲۲۲ اسب بخار نیرو و ۳۵۰ نیوتن‌متر گشتاور که نیرو را به وسیله یک جعبه دنده شش‌سرعته اتومات آیسین به دو محور منتقل می‌کند. اگر بخواهیم رکستون را با خودروهای هم‌قیمتش مقایسه کنیم باید بگوییم ‌ دو رقیب عمده برای آن وجود دارند: لکسوس NX200 توربو مدل ۲۰۱۷ و ب.ام.و X4 مدل ۲۰۱۶٫

لکسوس قادر است با موتور ۲ لیتری توربوی خود ۲۳۵ اسب بخار نیرو و ۳۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. ب.ام.و X4 هم به یک پیشرانه ۲ لیتری توربو مجهز شده که ۲۴۵ اسب بخار نیرو و ۳۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. مهم‌ترین موانع موفقیت رکستون امپرور در ایران قیمت غیرمنطقی آن، عدم اقبال خریداران به آن و بازار کم‌فروغ نمونه‌های کارکرده است. مشکلات خود سانگ‌یانگ هم مزید بر علت شده و خریداران نسبت به آینده این خودرو از نظر تامین قطعات بدبین هستند.

کدخبر: ۴۱۶۴۶۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر