کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۹۰۲۶
تاریخ خبر:

رو دست دیستروکید‌ به هنرمندان ایرانی

روزنامه هفت صبح | در روزهایی که مذاکرات وین در جریان است و از احیای برجام صحبت می‌شود به شکل غیرمنتظره‌ای دامنه تحریم‌ها گریبانگیر هنرمندان ایرانی و اهالی موسیقی شده.ماجرا از اینجا شروع شد که چندی پیش بعضی از هنرمندان جوان داخل کشور نوشتند سرویس دیستروکید دستمزد آنها را مدتی است پرداخت نکرده و پاسخی هم به شکایتشان نمی‌دهد.

دیروز هم بهمن بابازاده خبرنگار موسیقی در توئیتی نوشت که «دیستروکید به دلیل فشار اوفک (دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا) به دلیل مبادلات مالی با خواننده‌های ایرانی داخل کشور، آثار بعضی از آنان را از کلیه سرویس‌های موسیقی از جمله اسپاتیفای و آی‌تونز حذف کرد.»

دیستروکید یک سایت واسطه برای توزیع و فروش آثار تولید شده توسط هنرمندان است که از سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی شده. بعضی خواننده‌ها و آهنگسازان ایرانی هم در این سال‌ها با پرداخت هزینه دلاری به واسطه بعضی سایت‌های پرداخت ارزی، در این سایت اکانت خریداری می‌کردند و آثار خود را می‌فروختند. با این روش می‌توانستند در ازای پلی شدن آثار خود در سرویس‌هایی مثل اسپاتیفای یا آی‌تونز و آمازون موزیک درآمدزایی کنند. از چند وقت پیش اما این سایت پرداخت دستمزد بعضی هنرمندان ایرانی را متوقف کرد.

یکی از آهنگسازان جوانی که به همین دلیل موفق به دریافت درآمد خود نشده توضیح می‌دهد این سایت ابتدا از او خواسته آدرس و شماره تماسی در خارج از کشور را ثبت کند اما با وجود انجام این کار هم نتوانسته مطالبات خود را وصول کند. اخیرا هم که ماجرا رسیده به حذف آثار تولید شده توسط هنرمندان ایرانی داخل کشور.

بعد از این اتفاقات بعضی کاربران متنی به زبان انگلیسی تهیه کردند و در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشتند با این مضمون که پخش آنلاین آثار موسیقی تنها راه درآمدزایی سبک‌هایی مثل رپ در ایران است و خواستار بازگشت آثار حذف شده به پلتفرم‌های بین‌المللی موسیقی شدند. چند روز پیش امیرعلی ای‌تو از رپرهای مشهور و قدیمی ایرانی هم نوشته بود که دیستروکید بعضی آثار او را از پلتفرم‌های موسیقی حذف کرده است.

گفتنی است حذف بعضی آثار موسیقی از پلتفرم‌های آنلاین ارتباطی به ماجرای تحریم‌ها ندارد و به دلیل نقض قوانین کپی‌رایت و حجم بالای سمپلینگ در ساخت آهنگ‌هاست که در موسیقی رپ فارسی خیلی زیاد استفاده می‌شود. این اتفاق هم با گزارش کاربران و بعد از بررسی کارشناسان سایت‌ها صورت می‌گیرد. اخیرا این قوانین دامنگیر آلبوم یک رپر مشهور به نام علی سورنا شد که آلبوم جدید او به نام گوزن به همین دلیل از روی پلفترم‌های بین‌المللی حذف شد.

کدخبر: ۳۸۹۰۲۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر