کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۱۰۳۴
تاریخ خبر:

رویای شیرین آکتوری ‌در ‌روزگار ‌کودکی

روزنامه هفت صبح، مرجان فاطمی | روح‌الله زمانی، پسر نوجوان فیلم سینمایی «خورشید» همین هفته‌ گذشته به عنوان بهترین بازیگر جوان جشنواره ونیز، معرفی شد؛ پسری از میان کودکان کار که هیچ تجربه‌ای در بازیگری نداشت و حالا توانست در کل دنیا هنرش را به نمایش بگذارد. از این دست اتفاق‌های مهم در سینمای ایران کم نبوده است. بازیگران کودک و نوجوان فراوانی بوده‌اند که در دوره‌ای به سینما وارد شده‌اند و درخشیده‌اند و توجه‌ها را جلب کرده‌اند و حتی سیمرغی در دستانشان قرار گرفته یا نامشان در فهرست نامزدهای سیمرغ به ثبت رسیده است.

مسئله مهم اینجاست که این بازیگران در ادامه به کجا رسیده‌اند؟ آیا توانسته‌اند به همان نسبت که در ابتدای ورود با قدرت ظاهر شده‌اند، قدرتمند ادامه دهند و تاثیرگذار باقی بمانند؟ یا بعد از مدتی، اسیر انتخاب‌های نادرست شده‌اند یا به طور کلی سینما را کنار گذاشته‌اند؟ اکثر بازیگرانی که در کودکی یا نوجوانی چهره شده‌اند بیشتر از اینکه به جایگاه ارزنده و قدرتمندی برسند به بیراهه رفته‌اند و نتوانسته‌اند بازیگران قابلی شوند.

‌بعضی از آنها برای همیشه بازیگری را کنار گذاشته‌اند و بعضی دیگر در سطحی متوسط ادامه داده‌اند اما هیچکدامشان ستاره‌ جریان سازی در سینما نشده‌اند. در این پرونده، علاوه بر مصاحبه با شمیلا شیرزاد، بازیگر نوجوان فیلم «خورشید» که با نطق شیرینش در اختتامیه جشنواره فیلم فجر، توجه‌های زیادی را به خود جلب کرد، مروری داریم بر مسیر حرفه‌ای بازیگرانی که در کودکی درخشیده‌اند.

*** درخشش در نقطه شروع بازیگری
در سینمای ایران فیلم‌های مهمی بوده‌اند که نقش اصلی آنها در اختیار یک کودک یا نوجوان قرار داشته. درواقع قهرمان اصلی این فیلم‌ها، از میان افرادی انتخاب شده‌اند که کوچکترین تجربه‌ای در بازیگری نداشته‌اند. کارگردان‌ها آنها را از میان تعداد زیادی از کودکان انتخاب کرده‌اند یا وابسته به ویژگی‌هایی که برای نقش مورد نظر نیاز داشته‌اند، به محله‌های مختلف یا مدارس خاص سر زده‌اند و آنها را دستچین کرده‌اند.

این بازیگران، در برهه‌ای به میدان آمده‌اند و با نقش‌هایی جذاب در فیلم‌هایی قابل قبول، دیده شده‌اند و مورد توجه قرار گرفته‌اند. برخی از آنها توانسته‌اند سیمرغی به نام بزنند یا در جشنواره‌های جهانی بدرخشند. خیلی از آنها با این نقش خاص ماندگار شده‌اند و هنوز هم در ذهنمان باقی مانده‌اند. هرکدام از ما تعداد زیادی از این بازیگران را در ذهن داریم که حالا بعد از گذشت سال‌ها با دیدن چهره‌هایشان یا شنیدن خبرهایی درباره‌ آنها تعجب می‌کنیم. در این بخش از پرونده، مروری داریم بر زندگی حرفه‌ای ۱۰بازیگر شاخص کودک که در دوره‌ای درخشیده‌اند و جوایزی به دست آورده‌اند.

دانلود PDF

کدخبر: ۳۵۱۰۳۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر