کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۶۶۵۴
تاریخ خبر:

رویای سود دو برابری در بورس در یک روز

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | بازگشایی یک نماد بعد از مدت‌ها توقف، توجهات زیادی را به خود جلب می‌کند. طوری که تا چند روز شاهد حجم معاملات بالا در نمادهای تازه بازگشایی شده هستیم و این مورد نشان می‌دهد خیلی‌ها تصمیم درست را در فروش سهام و خیلی‌های دیگر در خرید سهام می‌دانند. کدامیک از آنها اشتباه می‌کنند؟

در این گزارش سعی کردیم عوامل تاثیرگذار در روند قیمت سهام بعد از بازگشایی بدون محدودیت دامنه نوسان را بررسی کنیم. عموما شرکت‌هایی که افزایش سرمایه با درصد قابل توجه دارند، مدت زیادی را متوقف می‌مانند و ممکن است در روز بازگشایی تغییرات قابل توجهی داشته باشند. از آنجا که بازگشایی اینچنینی بدون محدودیت دامنه نوسان اتفاق می‌افتد، ممکن است قیمت سهم در یک روز دو برابر شود. آیا این تغییرات می‌تواند در بورس پایدار بماند؟

*** علت توقف نماد؛ افزایش سرمایه یا افشای اطلاعات؟
افزایش سرمایه تنها یکی از دلایلی است که می‌توان باعث توقف نماد یک شرکت و بازگشایی آن بدون محدودیت دامنه نوسان باشد. به طور کلی برگزاری جلسات مجمع عمومی و همچنین افشای اطلاعات بااهمیت گروه الف، نماد شرکت در بورس را متوقف و بازگشایی آن بدون محدودیت دامنه نوسان همراه خواهد بود.

اطلاعات بااهمیت می‌تواند به سود شرکت یا به ضرر آن باشد. برای همین بهتر است قبل از معامله سهام در روز بازگشایی، دنبال دلیل توقف آن بگردیم. توجه داشته باشید که افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها هیچ تغییری در عملکرد شرکت ایجاد نمی‌کند. افزایش سرمایه از محل آورده نقدی فرآیند طولانی مدتی دارد و بعد از چند ماه پول جدید به شرکت می‌آید و اثرات آن احتمالا بعد از یک سال مشاهده خواهد شد، به همین خاطر نمی‌تواند در کوتاه‌مدت تاثیری در عملکرد شرکت بگذارد.

همچنین افزایش سرمایه محل سود انباشته با وجود تزریق منابع جدید به شرکت، همچنان می‌تواند برای سهامداران بعد از بازگشایی دردسر ساز شود. چراکه سهام جایزه بعد از مدتی قابل معامله می‌شود و این یعنی فروشنده‌ها قدرت بیشتری برای فروش سهام پیدا خواهند کرد.

*** تغییرات شاخص کل و نمادهای هم‌گروه در دوران توقف
در هیچ شرایطی نمی‌توان تاثیر نوسانات شاخص کل بر قیمت سهام شرکت‌ها را نادیده گرفت. به خصوص در این روزها که با مثبت شدن شاخص کل همه نمادها سبزرنگ و با منفی شدن آن همه نمادها قرمزرنگ می‌شوند. برای همین وقتی یک نماد برای مدت طولانی متوقف می‌ماند، در روز بازگشایی کل ضررها و زیان‌هایی که در این مدت برای شاخص کل اتفاق افتاده را جبران خواهد کرد.

اگر این اتفاق در روز بازگشایی بیافتد، خوش‌به حال سهامداران! در غیر این صورت ممکن است در روزهای آینده قیمت سهام عقب‌ماندگی از شاخص کل را جبران کند. نمونه این اتفاق شستا است. نماد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی از ۱۶ شهریورماه تا ۲۷آبانماه متوقف بوده. در این مدت شاخص کل از یک میلیون و ۶۴۷هزار به یک میلیون و ۲۷۴هزار واحد رسیده و ۲۳درصد کاهش داشته. شستا در روز بازگشایی کاهش ۱۷درصدی را تجربه کرد و بعد از آن به صف خرید افتاد، درحالی که کل عقب‌ماندگی‌اش از شاخص کل جبران نشده بود.

همین موضوع باعث شد صف خرید شستا بعد از دو روز فروبریزد و شاهد روند نزولی قیمت سهام این شرکت باشیم. تغییرات شاخص کل در دوران توقف نماد به خصوص برای نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز مثل شستا اهمیت ویژه‌ای دارد. در کنار آن باید به تغییرات نمادهای هم‌گروه یا شاخص گروه‌های صنعت هم توجه داشته باشید. اگر میزان کاهش قیمت سهام در روز بازگشایی کمتر از تغییرات شاخص‌ها باشد، فرصت فروش و برعکس، اگر قیمت سهام بیشتر از تغییرات شاخص‌ها کاهش پیدا کند، می‌تواند به معنای فرصت خرید سهام باشد.

*** روند کلی بازار؛ تعیین‌کننده نهایی
بازگشایی در روزهای قرمز بازار می‌تواند بزرگترین کابوس برای سهامداران یک شرکت باشد. چراکه تجربه نشان داده روند کلی بازار در روز بازگشایی تاثیر چشمگیری در تغییرات قیمت سهام شرکت‌ها دارد. برای همین است که شستا مدت‌ها متوقف ماند تا بلکه روند صعودی به بازار برگردد و درست دو سه روز بعد از شروع روند صعودی شاهد بازگشایی شستا بودیم. این اتفاق کاملا محتمل است که نماد شرکت در روز بازگشایی هم‌راستا با روند کلی بازار عمل کند.

اما اگر این اتفاق نیافتد، در روزهای بعد اثرات آن را خواهیم دید. نمونه آن بازگشایی نماد اخابر در مردادماه است. این نماد درست یک روز قبل از سقوط سه ماهه بورس بازگشایی شد و ۷۰درصد افزایش قیمت پیدا کرد. حتی تا دو روز بعد هم صف خرید اخابر ادامه داشت، اما نهایتا سهامداران اخابر چاره‌ای جز تسلیم در برابر روند کلی بازار نداشتند و از آن روز تا حالا قیمت سهام اخابر کمتر از نصف شده است.

کدخبر: ۳۶۶۶۵۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر