کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۷۸۳۱
تاریخ خبر:

رویارویی مدیران ‌ضرغامی و ‌قاسمی با استارتاپ‌های گردشگری

روزنامه هفت صبح | در هفته‌ای که گذشت گردشگری و کسب وکارهای آنلاین ‌حسابی خبرساز شدند. از یک طرف اداره کل‌های گردشگری استان‌ها پلتفرم‌هایی چون جاجیگا و جاباما و بقیه کسب‌وکارهای رزرو آنلاین جا را زیر فشار گذاشتند که باید از روی پلتفرم خود مکان‌هایی که مجوز «خانه مسافر» ندارند را حذف کنند یا اینکه با آنها برخورد می‌شود.

فیلتر شدن جاباما که حدودا یک ماه پیش اتفاق افتاد نشان می‌دهد که متولیان گردشگری واقعا این کارها را می‌کنند و با کسی شوخی ندارند! آنها شمشیر را برای آنلاین‌ها از رو بسته‌اند. جاباما اما گویا اخیرا هم با تهدید وزارت میراث فرهنگی روبه‌رو شده که چرا در سایت خود تبلیغ اجاره ویلا را درج کرده و تاکید شده که این استارتاپ تنها می‌تواند روی اجاره مکان‌هایی که از این وزارتخانه مجوز دارند فعالیت کند. اخطاری که توسط اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری صادر شده و نه‌تنها به جاباما که زیرمجموعه سایت علی‌بابا فعالیت می‌کند بلکه به چند کسب وکار دیگر از جمله جاجیگا که در لاهیجان مستقر است نیز داده شده.

اخطاری که در آن تاکید شده در صورت حذف نکردن خانه‌ها و ویلاهای فاقد مجوز از این وزارتخانه ظرف یک هفته، از ادامه فعالیت آنها جلوگیری خواهد شد. اخطاری که اگر قرار باشد توسط این کسب‌وکارها عملی شود عملا باید کسب‌وکار خود را تعطیل کنند چراکه تقریبا تمامی خانه‌ها و منازلی که روی این پلتفرم‌ها برای اجاره قرار می‌گیرند فاقد مجوز از وزارتخانه گردشگری هستند و صرفا خانه‌ها و ویلاهای شخصی محسوب می‌شوند.

به نظر می‌رسد وزارتخانه عزت‌الله ضرغامی که تلاش کرده در ماه‌های گذشته حداقل در خبرها و اظهارنظرها به کسب‌وکارها و فناوری‌های نوین این حوزه توجه بیشتری نشان دهد، هنوز نتوانسته زیرمجموعه‌های خود ازجمله شرکت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی را در این راه با خود همراه کند و فعلا استارتاپ‌های این حوزه روزهای سختی را با مدیرکل‌های ضرغامی باید سپری کنند.

‌روبیکا و اسنپ مجوز ندارند؟!
اما استارتاپ‌های گردشگری وقتی صحبت از هیات دولت می‌شود فقط از ضرغامی نخواهند نالید! رستم قاسمی دیگر وزیر دولت جدید است که این روزها کسب‌وکارهای آنلاین گردشگری از عملکرد زیرمجموعه‌های او حسابی هراسان شده‌اند. در جدیدترین مواجهه دولتی‌ها با استارتاپ‌های گردشگری یک لیست چهارنفره از سوی سازمان هواپیمایی کشوری که زیرمجموعه‌ مهم وزارتخانه‌ راه و شهرسازی است منتشر شده که در آن «مسدودسازی» این اپلیکیشن‌ها صراحتا درخواست شده است.

نامه‌ای که در آن حسن خوشخو، مدیرکل نظارت بر فرودگاه‌ها و شرکت‌های هواپیمایی سازمان هواپیمایی کشوری در نامه‌ای به رؤسای دادگاه فرهنگ و رسانه و پلیس فتا خواستار مسدود شدن فروش بلیت هواپیما از سوی اپلیکیشن‌های موبایلی شده است. در این نامه ۴ اپلیکیشن آپ، اسنپ تریپ، تاپ و روبیکا به‌عنوان نرم‌افزارهای غیر‌مجاز فروش بلیت پروازهای داخلی و خارجی معرفی شده‌اند. نکته‌ای عجیب حداقل برای اسنپ تریپ و آپ که مدت‌هاست در حال تبلیغ خدمات خود در حوزه فروش بلیت هواپیما هستند و هنوز نتوانسته‌اند مجوزهای لازم را از سازمان هواپیمایی کشور اخذ کنند.

‌تعلیق فلایتیو به دلیل گران‌فروشی؟!
همزمان خبر آمده که همین سازمان دو دفتر خدمات مسافرت هوایی را تعلیق کرده که یکی از آنها فلایتیو یکی از استارتاپ‌های شناخته‌شده حوزه گردشگری است. در خبر منتشر شده آمده این دو دفتر خدمات مسافرت هوایی به دلیل عدم توجه به توصیه‌های سازمان هواپیمایی کشوری و گران‌فروشی در بلیت پروازهای اربعین به مدت سه ماه تعلیق شده‌اند.

روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری گفته ارائه قیمت‌ها و فروش بلیت بالاتر از قیمت تعیین شده از سوی دو شرکت خدمات مسافرت هوایی آبنوس گشت تهران و شرکت خدمات مسافرت هوایی دور پرواز (که با برند فلایتیو در حوزه آنلاین فعالیت می‌کند) محرز و توسط دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و موسسات هوانوردی، فعالیت شرکت‌های مذکور به مدت سه ماه به حالت تعلیق درآمد.

هرچند به نظر می‌رسد هیچ‌کس از اصل این تعلیق و چگونگی آن خبر ندارد اما خیز سازمان هوا‍پیمایی کشوری و وزارت راه و شهرسازی در این دو مورد اخیر برای محدود کردن استارتاپ‌های این حوزه نشان می‌دهد رستم قاسمی هم باید مانند عزت ضرغامی برای همراهی یا عدم همراهی با بخش نوآور مرتبط با حوزه مسئولیت خود هرچه زودتر موضع خود را روشن کنند.

کدخبر: ۴۱۷۸۳۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر