کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۲۹۴۹
تاریخ خبر:

رونمایی از چهره خشن بازار اجاره ۱۴۰۰

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | ‌سقف قانونی افزایش اجاره‌بها در سال ۱۴۰۰ در ماه‌های خرداد و تیر اعلام می‌شود؛ این خبری است که محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده اما صاحبخانه‌ها خودشان دست به‌کار شده‌اند و در همین چند هفته ابتدایی تصویر جدیدی از بازار اجاره را جلوی چشم مستاجران به‌نمایش گذاشته‌اند.در بعضی نقاط مذاکرات مالک و مستاجر برای تمدید یا پایان قراردادها آغاز شده است. اگر صاحبخانه شما مبالغ عجیبی را برای تمدید قرارداد اجاره پیشنهاد داده، احتمالا بهتر است قبل پایان قرارداد به فکر پیدا کردن خانه جدید باشید.

در این گزارش سعی کردیم فایل‌های اجاره در مناطق مختلف تهران را بررسی کنیم تا ببینیم با یک بودجه مشخص،در چه محله‌هایی می‌توان چه خانه‌هایی را اجاره کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد با پول پیش کمتر از ۵۰میلیون و اجاره کمتر از سه میلیون تومان، تنها انتخابمان محله‌های جنوب و شرق تهران است. اگر بودجه‌تان را به پول پیش ۷۰میلیون و اجاره سه تا چهار میلیون افزایش دهید، می‌توانید در مرکز شهر، غرب و شمال شرق دنبال خانه بگردید.

با افزایش پول پیش تا ۱۰۰میلیون تومان و اجاره ماهانه به پنج میلیون تومان نمی‌توان سراغ محله‌های بهتر رفت اما بنگاه‌ها فایل‌های بهتر با متراژ بالاتر پیش‌رویتان قرار می‌دهند.اگر دنبال خانه در محله‌های شمال و شمال غرب تهران باشید، احتمالا باید خودتان را برای ارقام نجومی آماده کنید چراکه اجاره خانه در این مناطق حداقل ۱۵۰میلیون پول پیش لازم دارد و بیش از شش میلیون تومان اجاره می‌خواهد. رهن و اجاره بعضی خانه‌های شمال تهران ممکن است به یک و نیم میلیارد پول پیش و ماهانه ۳۰میلیون تومان اجاره برسد.

*** پول پیش حدود ۳۰میلیون و اجاره دو میلیون تومانی
حداقل بودجه‌ای که برای اجاره خانه در تهران لازم دارید، ۳۰میلیون تومان است. پیدا کردن فایل اجاره با پول پیش کمتر از این رقم تا حد زیادی سخت است و باید در کنار آن خودتان را برای اجاره ماهی دو میلیون تومان آماده کنید. اگر با این مشخصات دنبال اجاره کردن خانه بروید، اغلب فایل‌ها مربوط به جنوب و شرق تهران است و باید خودتان را به زندگی در خانه ۷۰متری یا کوچک‌تر از آن عادت دهید.

از جمله فایل‌های با این مشخصات در جنوب تهران می‌توان به یک آپارتمان ۵۰متری ۱۴سال ساخت در خیابان خوش نزدیک اتوبان نواب اشاره کرد که پول پیش ۳۰میلیونی و اجاره دو میلیونی لازم دارد. اگر بیشتر به سمت جنوب بروید، می‌توان خانه ۷۰متری در شهرک شریعتی پیدا کرد که صاحبش ۲۵میلیون پول پیش و ماهی دو میلیون اجاره می‌خواهد. فایل‌های اینچنینی در محله‌های جنوب شرق تهران هم پیدا می‌شود. یک واحد ۷۰متری ۹سال ساخت در محله آهنگ، با پول پیش ۳۰میلیون و اجاره ۱٫۸میلیون تومانی آگهی شده.

در شرق تهران، مشاوران املاک محله پیروزی تعداد فایل‌های بیشتری با این مشخصات پیش‌رویتان می‌گذارند.یکی از آنها یک واحد ۵۰متری است که ۱۱سال از ساخت آن می‌گذرد. اغلب فایل‌ها در محله‌های شرق تهران با بودجه ۳۰میلیونی و اجاره دو میلیونی مربوط به واحدهایی با متراژ ۵۰مترمربع هستند که سال ساخت آنها بین شش تا ۲۰سال متغیر است. اگر نوساز بودن خانه برایتان اهمیت دارد، واحد ۵۰متری در محله آهنگ با شش سال ساخت می‌تواند یکی از گزینه‌ها باشد.

*** پول پیش حدود ۵۰میلیون و اجاره دو تا سه میلیون تومانی
اگر بتوانید ۵۰میلیون تومان پول پیش پرداخت کنید و مشکلی بابت اجاره ماهانه دو تا سه میلیون نداشته باشید، فایل‌های زیادی در مرکز و شرق تهران پیش‌رویتان قرار دارد. چند موردی را هم می‌توان در محله‌های شمال غرب و محدوده جنت‌آباد، پونک و شهران پیدا کرد. در این محله با رهن ۵۰میلیون و اجاره دو تا سه میلیون عموما خانه‌های ۵۰متری به شما معرفی می‌کنند.

اما در محدوده مرکز و جنوب شهر می‌توان خانه‌های بزرگ‌تری پیدا کرد. مثلا در محله جیحون با پول پیش ۴۰میلیونی و اجاره دو میلیونی می‌توانید واحد ۹۰متری اجاره کنید. در محدوده رودکی فایل‌های ۶۰متری با پول پیش ۵۰میلیون و اجاره ماهی ۲٫۵میلیون به شما معرفی می‌کنند. در مرکز شهر خانه‌های قدیمی‌تر را می‌توان با پول پیش ۵۰میلیون و اجاره سه میلیونی پیدا کرد.

یک واحد ۷۰متری ۴۰سال ساخت در محدوده میدان انقلاب و یک واحد ۷۰متری ۲۵سال ساخت در محدوده جمالزاده شرایط مشابهی دارند.در محله‌های جنوب تهران مثل خزانه، خانی‌آباد و جوادیه‌، با ۵۰میلیون پول پیش و سه میلیون اجاره می‌توانید واحد نوساز ۷۰ تا ۹۰متری اجاره کنید.

در محله‌های شمال شرق مثل ارامنه و نارمک شاید بتوان با پول پیش ۵۰ و اجاره سه میلیونی خانه اجاره کرد اما در چنین حالتی باید به خانه‌های ۵۰ تا ۶۰متری رضایت دهید. در محله‌های جنوب شرق می‌توان خانه‌های بزرگ‌تر پیدا کرد و متراژ فایل‌های اجاره به ۷۰ تا ۹۰مترمربع می‌رسد اما خانه‌های ۹۰متری که با چنین بودجه‌ای اجاره داده می‌شوند، عموما قدیمی و بالای ۲۰سال ساخت هستند.

*** پول پیش حدود ۷۰میلیون و اجاره سه تا چهار میلیون تومانی
مرکز شهر، غرب و شمال شرق تهران پر از آگهی‌های اجاره خانه با پول پیش حدود ۷۰میلیون و اجاره سه تا چهار میلیونی است. اگر در بنگاه‌های مرکز شهر با چنین بودجه‌ای دنبال اجاره کردن خانه باشید، احتمالا فایل‌هایی با متراژ ۷۰ تا ۱۰۰متری به شما معرفی می‌کنند. مثلا در محله اسکندری، یک واحد ۸۰متری بالای ۳۰سال ساخت با رهن ۶۵میلیونی و اجاره ۳٫۵میلیون تومانی آگهی شده.

با ۱۰میلیون پول پیش بالاتر می‌توان در محدوده خیابان انقلاب یک خانه ۸۰متری ۱۱سال ساخت اجاره کرد که صاحبش ۸۰میلیون پول پیش و ماهی سه میلیون اجاره می‌خواهد. یک خانه قدیمی ۳۲ساله با متراژ ۱۱۰متر در محله شهرآرا با رهن ۶۰میلیون و اجاره ۳٫۸میلیون تومانی به مشاور املاک سپرده شده.

در محله‌های شرق و شمال شرق تهران مثل سیدخندان، نارمک و رسالت با بودجه ۷۰میلیون و اجاره سه تا چهار میلیونی می‌توان خانه‌های نوساز ۵۰ تا ۷۰متری و خانه‌های قدیمی ۷۰ تا ۱۰۰متری پیدا کرد. مثلا در نارمک یک خانه نوساز ۵۰ متری که سه سال از ساخت آن می‌گذرد، با پول پیش ۸۰میلیونی و اجاره سه میلیون تومانی آگهی شده. اگر با خانه قدیمی ۳۰سال ساخت مشکل نداشته باشید، می‌توانید در محله نیروهوایی با رهن ۶۰میلیونی و اجاره سه میلیونی یک واحد ۱۰۰متری اجاره کنید.

هرچه به شمال شرق نزدیک‌تر شوید، متراژ خانه‌هایی که می‌توان با این بودجه اجاره کرد پایین‌تر می‌آید. در محله‌های شمال غرب مثل پونک و جنت آباد خانه‌هایی که با بودجه ۷۰میلیون و اجاره ماهی سه تا چهار میلیون آگهی شده‌اند، عموما ۶۰ تا ۷۵متری هستند و برای خانه‌های بزرگ‌تر باید بودجه بیشتری کنار بگذارید.مثلا در محله باغ فیض، اجاره آپارتمان ۶۵متری ۱۵سال ساخت چنین شرایطی دارد.در جنت‌آباد هم می‌توان یک واحد ۷۵متری قدیمی ۲۴ساله را با ۷۰میلیون پول پیش و ماهی سه میلیون تومان اجاره کرد.

*** پول پیش حدود ۸۰ تا ۱۰۰میلیونی و اجاره چهار تا پنج میلیون تومانی
اگر بین ۸۰ تا ۱۰۰میلیون تومان برای پول پیش کنار بگذارید و حاضر باشید چهار تا پنج میلیون تومان اجاره پرداخت کنید، باز هم برای اجاره خانه در محله‌های شمال تهران کافی نیست و تقریبا در همان محله‌های مرکز، شمال غرب و شمال شرق می‌توان خانه اجاره کرد. البته مشخصات فایل‌ها خیلی بهتر از بودجه ۷۰میلیونی و اجاره سه تا چهار میلیونی است.

مثلا خانه‌ها سه‌خوابه، بزرگ‌تر و عموما بالای ۸۰متر هستند. ۱۰۰میلیون پول پیش و در حدود چهار تا پنج میلیون تومان اجاره ماهانه می‌توان خانه‌های ۱۲۰متری در محله‌های بهار، جمالزاده شمالی، جمهوری و نواب اجاره کرد.بنگاه‌های املاک مرکز شهر تهران، با بودجه ۹۰میلیون و اجاره پنج میلیون تومانی خانه‌های ۸۰متری در محله‌های شریعتی، عشرت‌آباد، مطهری، طالقانی و میدان ولیعصر به شما معرفی می‌کنند. اگر به دنبال خانه‌های نوساز باشید با چنین بودجه‌ای می‌توان خانه‌های ۷۰ تا ۸۰متری نوساز در مرکز شهر پیدا کرد.

اگر ترجیح می‌دهید خانه بزرگ بالای ۱۰۰متری داشته باشید، احتمالا با چنین بودجه‌ای بتوانید سراغ بنگاه‌های املاک شمال غرب تهران بروید.در محدوده چیتگر می‌توان با ۱۰۰میلیون پول پیش و ۴٫۲میلیون اجاره یک واحد ۱۳۰متری نوساز اجاره کرد. چنین بودجه‌ای برای اجاره واحد ۱۶۵متری در مرزداران هم کافی است. در محله سازمان آب دو واحد ۱۱۰متری با همین بودجه یعنی ۱۰۰میلیون پول پیش و حدود ۴٫۵میلیون اجاره آگهی شده‌اند.

هرچه از شمال غرب به مرکز شهر نزدیک‌تر شویم، متراژ خانه‌ها پایین‌تر می‌آید به حدود ۷۰ تا ۸۰متر می‌رسد. مثلا در ستارخان یک واحد ۷۵متری ۱۵ساله ۸۰میلیون پول پیش و ۴٫۵میلیون تومان اجاره لازم دارد.اگر با پول پیش ۸۰ تا ۱۰۰میلیونی و اجاره ماهانه چهار تا پنج میلیون تومان به بنگاه‌های املاک شمال شرق مثل حکیمیه و تهرانپارس بروید، عموما فایل‌های با متراژ ۸۰ تا ۹۰متری پیش‌رویتان می‌گذارند. البته می‌توان خانه‌های قدیمی و بزرگ‌تر را با این بودجه اجاره کرد.

مثلا یک واحد ۱۴۰متری ۳۰سال ساخت در مجیدیه با پول پیش ۱۰۰میلیونی و اجاره ماهی چهار میلیون تومان آگهی شده. در نارمک می‌توان با همین بودجه واحد ۱۳۰متری ۳۰ساله اجاره کرد. اگر نوساز بودن خانه برایتان اهمیت بیشتری دارد، می‌توانید در حکیمیه با پول پیش ۸۰میلیون و اجاره پنج میلیونی در یک خانه نوساز ساکن شوید. این بودجه عموما برای اجاره خانه‌های ۸۰متری با کمتر از پنج سال سن به کارتان خواهد آمد.

*** پول پیش بالای ۱۵۰ میلیونی و اجاره بالای شش میلیون تومان
حداقل بودجه لازم برای اجاره خانه در محله‌های شمال تهران، پول پیش ۱۵۰میلیونی و اجاره شش میلیون تومانی است. عموما خانه‌های شمال و شمال غرب تهران با چنین مشخصاتی آگهی می‌شوند.اگر با همین بودجه یعنی پول پیش ۱۵۰میلیونی و اجاره هفت میلیون به مناطق مرکز شهر بروید، می‌‌توانید خانه‌های نوساز با متراژ بالای ۱۰۰مترمربع پیدا کنید.

از نمونه فایل‌ها با پول پیش ۱۵۰میلیونی و اجاره شش میلیونی در شمال غرب تهران می‌توان به یک واحد ۶۰متری در محله سعادت‌آباد اشاره کرد که ۹سال از ساخت آن می‌گذرد. صاحب یک واحد ۹۰متری در همین محله رهن ۲۰۰میلیونی و ماهی پنج میلیون تومان اجاره از مستاجرش می‌خواهد. قیمت‌ها هیچ سقفی ندارد و بنگاه‌های املاک حتی می‌توانند یک فایل به شما نشان بدهند که برای اجاره آن باید یک میلیارد و ۵۰۰میلیون پول پیش داشته باشید و ماهی ۳۰میلیون تومان اجاره پرداخت کنید.این فایل مربوط به یک واحد ۲۱۰متری نوساز در محله سعادت‌آباد است.

ارزان‌ترین فایل اجاره در شمال تهران مربوط به یک واحد ۷۰متری چهار سال ساخت در محله دزاشیب است. صاحبش برای اجاره این واحد ۱۵۰میلیون پول پیش و ماهی ۹میلیون تومان اجاره می‌خواهد.قیمت فایل‌های اجاره در محله‌های شمالی به قدری متفاوت است که شاید نتوان یک رقم کلی برای آنها در نظر گرفت اما باید بگوییم اگر دنبال رهن کامل باشید باید روی مبالغ بالای ۴۰۰میلیون و برای اجاره روی پول پیش بالای ۱۵۰ و اجاره بالای هفت میلیون تومان حساب باز کنید.

کدخبر: ۳۸۲۹۴۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر