کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۷۸۳۶
تاریخ خبر:

رونمایی از متهم جدید بانک سرمایه

روزنامه هفت صبح | روز گذشته دادگاه جدید متهمان بانک سرمایه با حضور متهمان جدید برگزار شد. یکی از این متهمان که به دفاع از خود پرداخت «عمار صالحی» (فرزند فرمانده پیشین ارتش و خواهرزاده محمد شریعتمداری وزیر کار فعلی) است. او متهم است به معاونت در نظام اقتصادی و دریافت بخشی از تسهیلات به مبلغ یک هزار و ۱۰۰میلیارد ریال.

همچنین خریداری بنز ۶۵۰میلیون تومانی و ملک لوکس در زعفرانیه از محل تسهیلات بانک سرمایه. خلاصه ماجرا و اتهام عمار صالحی این است که او همزمان هم در شرکتی خصوصی صاحب منصب بوده و هم با مدیران بانک سرمایه آشنایی داشته است. در نتیجه او از بانک سرمایه تسهیلاتی را برای شرکتی که خودش در آن نقش داشته در نظر گرفته و سوءاستفاده‌هایی در این مسیر شده است. او البته هیچکدام از این اتهام‌ها را قبول ندارد. بخش‌هایی از صحبت‌های مطرح شده در این دادگاه را مرور می‌کنیم.

*** صحبت‌های نماینده دادستان
متهم عمار صالحی حسب روزنامه رسمی در تاریخ ۹۲٫۰۶.۰۱ مدیرعامل و رئیس هیات مدیره جهان تجارت تیوا می‌شود که در این مدت محمدرضا کریمی (از دیگر متهمان پرونده بانک سرمایه) در فقره ۴۰ میلیاردی، درخواست تسهیلات می‌دهد. بعد از این، عمار صالحی قرارداد‌ها را امضا می‌کند.

او در اظهارات خود از صفحه ۳۷ تا ۵۹ می‌گوید فکر نمی‌کنم این قرارداد را امضا کرده باشم و پول مستقیما به حساب جهانبانی (از بدهکاران عمده بانک سرمایه که دارای چندین شرکت و هلدینگ بود) رفت یا در جای دیگر ادعا می‌کند امضا‌ها جعل شده یا مدعی می‌شود متهم جهانبانی وقتی از من امضا می‌گرفت مهمان داشتم و سرم شلوغ بود یا موارد دیگر.

درباره تسهیلات ۴۰میلیاردی اظهارات متهم صالحی کاملا متناقض است. ضابطین پرونده قرارداد‌ها را شمارش کردند و مشخص شده ۱۳۰۰فقره را شخص عمار صالحی امضا کرده است و سوال اینجا این است که شما شرکت‌دار بودید، چطور ۱۳۰۰فقره را در مهمانی امضا می‌کنید و نمی‌دانید تبعات آن چیست؟

امضا‌های متهم صالحی محرز است. نکته مهم‌تر این است که او مدتی قائم مقام شرکت تجارت نور ابرار بود که منتهی الیه وجوه تسهیلات است و قبل از رفتن به شرکت تیوا در تجارت نور ابرار قائم مقام بوده و اقرار دارد که بین این دو شرکت قرارداد معامله بسته است.

شما قائم مقام نور ابرار و مدیر شرکت تیوا بودید چطور این قرارداد‌ها را امضا کردید؟ آ‌یا این هم جعل است؟ در اردیبهشت ۹۳ همچنین متهم صالحی به عنوان مدیرعامل شرکت جهان تجارت تیوا شخصا درخواست ۶۸میلیارد تومان تسهیلات می‌کند. مصوبه هم امضا می‌شود که در تاریخ ۹۳٫۰۲.۱۵ انجام می‌گیرد به فاصله دو روز بعد هم واریز می‌شود.

بعد از آن متهم صالحی به محضر می‌رود و وکالت می‌دهد به حسن جهانبانی برادر متهم جهانبانی و سهام خود را در شرکت تیوا به حسن جهانبانی واگذار می‌کند، بعد مدعی می‌شود در این شرکت هیچ کاره است. شما از شرکت خارج شدید در حالی که واقعی نبود و صرفا سهام خود را در شرکت تیوا به حسن جهانبانی واگذار کردید.

متهم عمار صالحی مدعی می‌شود امضا‌ها همه جعل است با اینکه موضوع محرز بود، اما ما به هیات کارشناس ارجاع دادیم که آن‌ها اعلام می‌کنند همه امضا‌ها متعلق به عمار صالحی است. بعد از اعتراض متهم صالحی مجددا موضوع به کارشناس سه نفره واگذار می‌شود و امضا‌ها دوباره تأیید می‌شوند.

متهم عمار صالحی در ۰۲٫۲۲ از شرکت خارج شده در حالی که این موضوع در ۰۲٫۲۴ بوده شما در آن تاریخ چکاره شرکت بودید که امضا می‌کردید ده‌ها فقره در ۰۲٫۲۴ است. اگر با جهانبانی اختلاف داشتید چرا امضا می‌کردید؟

صالحی ادعا می‌کند من ملک شبهه‌دار استفاده نمی‌کنم در حالی که از محل تسهیلات بانک سرمایه توسط آقای جهانبانی بنز ۶۵۰میلیون تومانی و ملک لوکس در زعفرانیه برای او خریداری شده است.

*** دفاعیات صالحی
من مدیرعامل شرکت تیوا بودم و در تاریخ ۹۳٫۰۲.۲۰ از این شرکت خارج شدم و استعفا دادم. اینکه در آن تاریخ اسنادی را امضا و تسهیلاتی دریافت کرده باشم را تکذیب می‌کنم. قبل از حضور من در شرکت تیوا مقدمات اخذ تسهیلات انجام شده بود. شرکت آرمانی متعلق به عمار صالحی نیست. من یکی از مدیران شرکت هستم.

من اختیار تام در مورد اموال شرکت را نداشتم. اگر سایر صاحبان امضا موافق بودند با کمال میل ملکی که دارای شبهه بود را برمی‌گرداندم و اکنون نیز چنین نظری دارم که اگر مالی به شکل نامناسب تامین شده باشد، اگر به صورت قانونی بتوانم در استرداد آن نقش داشته باشم حتما این کار را خواهم کرد.

بنده اصلا مدیران بانک سرمایه را نمی‌شناسم. حتی مدیران این بانک نیز اصلا بنده را نیز نمی‌شناسند و این موضوع را اعلام کرده‌اند. این در حالی است که به بنده اعلام کردند که جهانبانی در شرکت تیوا تسهیلات می‌گیرد و شما این تسهیلات را تسهیل می‌کنید، اما من اعلام کردم که از این موضوع خبر ندارم.

از سوی دیگر اگر چنانچه که شیوه اخذ تسهیلات را جرم تلقی کنید بنده در مقدمات اخذ تسهیلات هیچ نقشی نداشتم چراکه نه در این شرکت و نه در هیچ شرکت دیگری تسهیلات دریافت نکردم. اگر تسهیلاتی نیز اخذ شده در دوره سه ماهه تسویه می‌شده و با توجه به داشتن مصوبات، این تسهیلات تجدید گردیده است و مانند آن است که قرارداد جدیدی با مدیران جدید اخذ شده است.

کدخبر: ۲۷۷۸۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر