کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۴۳۴۲
تاریخ خبر:

رونمایی از اولین مدیر لژیونر ‌ایران!

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | علی فتح‌الله‌زاده در آخرین مصاحبه‌اش نشان داد که از استعفا از استقلال پشیمان شده است. او همچنان دلش با میز مدیریت استقلال است و برای اینکه نشان دهد چقدر کاربلد است، از پیشنهادات خارجی‌اش هم حرف می‌زند! با ادعای او حالا باید در انتظار مدیران لژیونر فوتبال ایران باشیم. البته ماجرای مدیریت باشگاه سوئیسی دروغ نیست اما آنگونه هم که جناب فتح‌الله‌زاده به آن آب و تاب می‌دهد هم نیست. در این گزارش به بررسی این ادعا و البته ادعاهای بامزه قبلی فتح‌الله‌زاده می‌پردازیم که بعدها از حقیقت آنها هم رونمایی شد.

*** همبازی بودن با بهروز وثوقی!
حدود یک سال پیش علی فتح‌الله‌زاده در یک مصاحبه رادیویی، از شانس بالای استقلال بر‌ای جذب مسی در ۳۷ سالگی این بازیکن گفت. او در این مصاحبه یک ادعای بامزه دیگر هم مطرح کرد. او مدعی شد که سابقه همبازی بودن با بهروز وثوقی در تئاتر را دارد! اما مدیرعامل اسبق استقلال در شرایطی چنین ادعایی را مطرح کرده که ‌ به گفته خودش متولد اول فروردین ۱۳۳۸ است و بهروز وثوقی ۲۰ اسفند ۱۳۱۶ به دنیا آمده و تقریبا ۲۰ سال از مدیرعامل اسبق استقلال بزرگ‌تر است. طبق اطلاعات موجود در صفحه فارسی ویکی پدیای بهروز وثوقی، اولین حضور این بازیگر سرشناس در سینما، مربوط به سال ۱۳۳۷ و بازی در فیلم طوفان در شهر ما بوده.

یعنی زمانی که فتح‎الله‌زاده هنوز به دنیا نیامده بود. ضمن آنکه نخستین فیلم وثوقی که مورد توجه قرار گرفت، فیلم صد کیلو داماد به کارگردانی عباس شباویز در سال ۱۳۴۰ بوده یعنی زمانی که علی فتح‎الله‌زاده هنوز سه سالش نشده بود. از این مسائل که بگذریم، بهروز وثوقی در مصاحبه‌ای که ۲۵ اردیبهشت ماه ۹۷ در سایت انتخاب منتشر شده، اعلام کرده که تنها تا شش ماهگی در خوی بوده و بعد از آن به تهران آمده و حالا معلوم نیست چگونه فتح‎الله‌زاده مدعی شده در خوی با او همبازی بوده ‌ و مشخص نیست منظور فتح‌الله‌زاده کدام بهروز وثوقی بوده است!

*** دو مدرک دکترا از آذربایجان
فتح‌الله‌زاده خودش را دارای دو مدرک دکترای اقتصاد از آکادمی ملی علوم آذربایجان می‌داند و می‌گوید: «با تصویب مجلس آذربایجان، تغییراتی در شیوه آموزشی این کشور ایجاد شده و طبق این تغییرات، افرادی که در رشته اقتصاد تحصیل می‌کردند، دو مدرک اقتصاد کلان و اقتصاد بین‌الملل دریافت می‌کنند. الان هم من دو تا دکترا از آکادمی علوم آذربایجان گرفته‌ام.»

این آکادمی در شهر باکو واقع است و گفته می‌شود مهم‌ترین سازمان پژوهشی دولتی در جمهوری آذربایجان به‌شمار می‌رود. مهم‌ترین وظیفه این نهاد «پاسداری، گسترش و پرورش زبان ترکی آذربایجانی» عنوان می‌شود. برخی می‌پرسند فتح‌الله‌زاده آنچنان به زبان انگلیسی تسلط ندارد که بتواند از تز دکترایش دفاع کند و اصلاً این مدرک دکترا را به چه زبانی گرفته است، نکند مثل همان عنوان شوالیه باشد؟

*** مدیر اجرایی جشنواره تئاتر فجر!
چند ماه پیش و در غائله مصاحبه‌های فتح‌الله‌زاده، زرینچه و حاجیلو، مدیرعامل ابدی و ازلی استقلال ادعایی باور نکردنی را مطرح کرد. او گفته بود به جز سردبیری یک مجله زیر نظر موسسه اطلاعات، سابقه ۱۰ سال مدیریت اجرایی جشنواره تئاتر فجر را هم دارد! این ادعا باعث شد تا رسانه‌ها به دنبال صحت و سقم آن بروند و به نتایج جالبی برسند.

سامان خلیلیان مدیر تئاتر خیابانی و عضو سیاستگذاری مرکز هنرهای نمایشی در این باره گفت: «ایشان به عنوان یکی از کسانی که در حوزه هنرهای نمایشی بودند، فعالیت می‌کردند. مرکز هنرهای نمایشی به عنوان تولیت برگزاری تئاتر کشور یکی از وظایفش برگزاری تئاتر فجر است. کسانی که در این حوزه کار می‌کردند، به صورت تیمی درگیر برگزاری جشنواره می‌شدند. ایشان دبیر یا رئیس جشنواره تئاتر فجر نبودند اما در این حوزه فعالیت کردند.»

یکی دیگر از مسئولان باسابقه عرصه تئاتر هم درباره ادعای فتح‌الله‌زاده گفت: «سی و چند دوره از جشنواره تئاتر فجر برگزار شده و همین الان که در گستره بین‌المللی برگزار می‌شود و این همه آثار متعدد از شهرها و کشورهای مختلف می‌آید، همچنان دبیر و مدیر جشنواره تئاتر فجر افراد مطرحی نیستند. یعنی در همین چند سال اخیر هم این مسئولیت‌ها را از مدیران رده پایین انتخاب می‌کنند، به نوعی مهره‌های سوخته و بی‌بخار. به یاد ندارم که آقای فتح‌الله‌زاده در دوره مورد اشاره مسئولیتی داشته باشند اما در آن سال‌ها جشنواره فجر به طور کل عددی نبود و ارزش بسیار پایینی داشت.»

*** ماجرای شوالیه
حدود ۱۰ سال پیش بود که علی فتح‌الله‌زاده در بازگشت خود از سفر اروپایی‌اش اعلام کرد موفق به دریافت نشان شوالیه فوتبال ایران شده است! همین ادعا کافی بود تا رسانه‌ها برای کشف حقیقت درباره این ادعا به تکاپو بیفتند و البته به نتایج جالبی هم برسند. خلاصه ماجرا هم این بود: «نهادی که نشان شوالیه را به فتح‌الله‌زاده اهدا کرده بود مرکز تحقیقات و نوآوری مدیریت اروپا یکی از شاخه‌های موسسه «اینووا» در بروکسل بود.

این موسسه در حالی نشانی تحت عنوان شوالیه را به مدیرعامل استقلال داده بود که قبل از این هم با حضور نماینده‌اش در تهران نشان را به برخی مدیران اهدا کرده بود! فتح‌الله‌زاده مدعی شده بود که شهرام ناظری هم همین نشان را از همین نهاد دریافت کرده بود اما همه می‌دانستند که ناظری نشان شوالیه را از دولت فرانسه گرفته بود. بعدها مشخص شد که افراد با پرداخت مبلغی معادل سه هزار دلار به این نهاد و بعد از گذراندن مراحلی خاص و البته ساده می‌توانند این نشان را دریافت کنند یا در واقع آن را بخرند!

حتی افشا شد که قبل از فتح‌الله‌زاده سردبیر یکی از روزنامه‌های اقتصادی که یک فرد شناخته شده در امور بازرگانی و اقتصادی بود، این نشان را در شرایطی گرفت که نماینده موسسه در دفتر محل کارش در تهران حاضر شد و نشان شوالیه را به او داد. یکی از مدیران صنایع غذایی هم همین نشان را در دفتر محل کارش دریافت کرد که هزینه‌ای بابت سفر به اروپا و حضور در بروکسل متحمل نشود! خلاصه اینکه مشخص شد ‌ دریافت نشان شوالیه کار شاقی نبود و فقط کمی پول می‌خواست و رابطه!

*** و مدیریت در باشگاه سوئیسی!
فتح‌الله‌زاده به تازگی در مصاحبه‌ای از پیشنهادی خبر داده که می‌توانست او را تبدیل به یک لژیونر کند. فتح‌الله‌زاده درباره این پیشنهاد گفته: «من یک پیشنهاد از اروپا دارم و به من گفتند که یک و نیم میلیون یورو بگیرید و مدیریت یک تیم دسته یکی سوئیسی را برعهده بگیرید. جالب است که می‌گفتند ۵۰ درصد املاک آن باشگاه را هم به نام شما می‌کنیم. ۵۰ درصد دیگر اموال باشگاه دست شهرداری آنجا است. شما اگر بتوانید آن تیم را به دسته بالاتر ببرید تمام خرج‌هایی که می‌کنید را درمی‌آورید.»

در حالی که فتح‌الله‌زاده مدعی بود این پیشنهاد تازه است اما حسن روشن درباره این ماجرا توضیحات جالبی داد: «من یک رفیق قدیمی داشتم که در تیم جوانان با هم بازی می‌کردیم. او در کشور سوئیس مجموعه‌ای از ۳۲ شرکت بزرگ داشت که یک بخش از کار‌های این شرکت تیمداری بود. او از من خواست یک تیم دسته دومی در سوئیس را مدیریت کنم. در واقع دوست داشت آن را در دست بگیریم و راه بیندازیم و بعد به دسته‌های بالاتر بیاوریم. من هم به او پیشنهاد دادم به علی فتح‌الله‌زاده پیشنهاد این کار را بدهد.

البته این ماجرا برای ۸ یا ۹ سال قبل است.» در واقع ماجرای پیشنهاد جدید به فتح‌الله‌زاده این است که یکی از پیشکسوتان استقلال در دیداری که با او داشته از پیشنهاد واسطه یک باشگاه سوئیسی به خود آن پیشکسوت خبر داده و با فتح‌الله‌زاده مشورت کرده است . در واقع خود آن باشگاه سوئیسی به فتح‌الله‌زاده به صورت مستقیم پیشنهادی نداده است.

آن پیشکسوت استقلال هم از فتح‌الله‌زاده خواسته اگر پول دارد بیاید و با او برای خرید سهام آن باشگاه شریک شود و در واقع چون خودش توان خرید نداشته به فتح‌الله‌زاده پیشنهاد داده که اگر تمایل و پول دارد با او شراکت کند. خود آن پیشکسوت هم از طرف باشگاه سوئیسی پیشنهاد نداشته و یک واسطه دیگر به او گفته که اگر پول و تمایل دارد، سهام باشگاه دسته اولی سوئیسی را خریداری کند. شاید بهتر بود فتح‌الله‌زاده روی ماجرای قبلی‌اش در سال‌ها پیش مانور می‌کرد تا ماجرای جدید که دو سه دست واسطه دارد!

کدخبر: ۳۲۴۳۴۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر