کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۷۲۵۴
تاریخ خبر:

رونق تفریحات شبانه در تهران

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | گرفتن بلیت کنسرت در تهران شبیه لاتاری شده. دیروز از ساعت ۱۸ بلیت‌فروشی کنسرت علی یاسینی برای دو سانس تاریخ یکم بهمن ماه در سالن اسپیناس پالاس شروع شد و به شکل حیرت‌انگیزی ظرف چند دقیقه اکثر صندلی‌ها به فروش رسید. حالا همین خواننده سه‌شنبه و چهارشنبه در تالار وزارت کشور کنسرت دارد و بلیت‌هایش از چند روز قبل سولد اوت شده. وضعیت بقیه کنسرت‌های پاپ مثل ماکان بند، رضاصادقی، فرزاد فرخ، رضا بهرام و … هم به همین ترتیب است.

یعنی کل بلیت‌ها از چند روز قبل اجرا فروش می‌رود و اگر دیر بجنبید بلیت گیرتان نمی‌آید. این یک شروع طوفانی برای بازگشت کنسرت‌ها بعد از حدود دو سال تعطیلی به علت شیوع کروناست. از طرفی خرید بلیت تئاتر هم شبیه ثبت نام خودرو و انتخاب واحد دانشجویان شده. بلیت‌های آخر هفته یک تئاتر کمدی در مجتمع کوروش تهران از شش روز قبل و به محض قرار گرفتن روی سایت، تماما به فروش می‌رسد. منهای تئاترهای کمدی به حساب ما الان بالای ۱۰۰ نمایش در تهران روی صحنه می‌رود.

از طرفی جدول فروش فیلم‌های سینمایی نشان می‌دهد استقبال از سینماها دست کمی از تئاتر و کنسرت ندارد. دینامیت مسعود اطیابی به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران تبدیل شده و تا مرز ۴۲ میلیارد تومان پیشروی داشته. جشنواره فیلم فجر هم به زودی از راه می‌رسد و این ضیافت زمستانی را تکمیل می‌کند. با این شواهد و قرائن باید بگوییم رونق تفریحات شبانه در تهران به روزهای ماقبل کرونا پهلو می‌زند که شاید در چارچوب سبک زندگی اسلامی بین کشورهای منطقه هم بی‌رقیب باشد.

طوفان موسیقی پاپ در پایتخت
در دوران کرونا به مدت حدود دو سال تقریبا هیچ کنسرتی در کشور نداشتیم و فقط تعداد انگشت شماری اجرا در جزیره کیش را شاهد بودیم. از آذرماه اما با فروکش کردن کرونا و برچیده شدن محدودیت‌ها، مجوز برگزاری کنسرت در نقاط مختلف کشور شروع شد. اول بهنام بانی در تبریز روی صحنه رفت و موج جدید کنسرت‌ها با اندکی تاخیر به تهران رسید. اختلاف تهیه‌کننده‌ها و صاحبان‌ سالن‌ها باعث این وقفه شده بود که به سرعت رفع و رجوع شد.

الان خواننده‌های پاپ یکی پس از دیگری در صف دریافت مجوز هستند تا در سالن‌های مجلل پایتخت روی صحنه بروند. قیمت‌ بلیت‌ها هم از ۱۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان متغیر است. در همین روزهای پیش رو امید حاجیلی در سالن میلاد نمایشگاه دو روز پیاپی کنسرت گذاشته که کل بلیت‌هایش را خریدند. رضا بهرام در سه روز مختلف کنسرت‌هایش در اسپیناس پالاس را تمدید کرده که چیزی از بلیت‌های او هم باقی نمانده. کنسرت برج میلاد محسن ابراهیم‌زاده و میثم ابراهیمی در سالن میلاد نمایشگاه از الان سولد اوت شده. گروه ماکان، رضا صادقی، فرزاد فرخ هم کل بلیت‌هایشان به اتمام رسیده.

علی یاسینی خواننده ۲۵ ساله‌ای که اخیرا گل کرده حتی از بقیه هم سبقت گرفته. بلیت‌های کنسرت او به طرز عجیبی در کوتاه‌ترین زمان ممکن خریداری می‌شود. سایت‌ها برای فروش بلیت کنسرت او شمارش معکوس می‌گذارند و در سایت‌های خرید و فروش آنلاین برای بلیت تماشای اجرای او بازار سیاه درست شده. دیروز بلیت‌فروشی نوبت جدید کنسرت او برای یکم بهمن ماه از ساعت ۱۸ شروع شد که مخاطبان او برای تهیه بلیت ردیف‌های اول به دردسر افتاده بودند.

ظرف چند ثانیه و قبل از وصل شدن به درگاه پرداخت بانکی بلیت را روی هوا کاربر دیگری می‌قاپید. این خواننده پرطرفدار به واسطه همکاری با خواننده‌هایی مثل رضا صادقی، مسیح و آرش و شهاب مظفری از چند سال پیش مشهور شده و با قطعات مگاهیت «برگرد» که می‌گفت: «برگرد پا رو دل دیوونه خستم نذار، برگرد واسه من ساده تو بازی در نیار» یا «چراغونی» که می‌گفت:

«تو کجایی الان ببین دنبال تو چجوری می‌گردم/ بودی شهرو چراغونی می‌کردم» الان هواداران پر و پا قرصی پیدا کرده و به زودی در کیش و بندرعباس و نقاط دیگر هم برنامه دارد. از اصل بحث دور شدیم. خلاصه مطلب اینکه کسب و کار کنسرت‌ها در این دوران جدید سکه شده و تازه اجرای خواننده‌هایی مثل آرمین زارعی، معین زد، مسعود صادقلو، راغب و بقیه هم در راه است.

ترافیک نمایش‌ها
چندی پیش خبرگزاری ایرنا خبر داده بود که در ۲۸ تماشاخانه خصوصی و دولتی پایتخت در حال حاضر ۶۸ تئاتر روی صحنه می‌رود. به حساب ما اگر تئاترهایی که تا چند روز آینده روی صحنه می‌روند و بلیت فروشی آن‌ها شروع شده را هم حساب کنیم، این عدد به ۱۰۱ می‌رسد. این تعداد البته منهای تئاترهای کمدی آزاد است که اتفاقا شمار آن‌ها هم کم نیست. قیمت بلیت تئاترها کاملا متفاوت است. به طور مثال بلیت نمایش بک تو بلک سجاد افشاریان که می‌گفتند همان دو هفته اول نیم میلیارد تومان فروخته از ۷۰ تا ۱۵۰ هزار تومان قیمت دارد.

اتفاقا بلیت‌های این تئاتر هم در پلتفرم‌های آنلاین بین مردم تا قیمت ۳۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. استقبال از تئاترها چیزی شبیه وضعیت قبل از کرونا شده که برای خرید بلیت تئاتر لانچر هم بعد از چند نوبت اجرا، علاقه‌مندان سر و دست می شکستند. حالا از وضعیت فروش بلیت تئاترهای کمدی برایتان بگوییم که در سالن‌های آن‌ها هم جای سوزن انداختن نیست. بلیت نمایش شارلاتان از امید ماهر که در مجتمع کوروش روی صحنه می‌رود، چند روز قبل از اجرا، به اتمام می‌رسد.

یعنی اگر برای آخر هفته بخواهید به تماشای این تئاتر بروید از شش روز جلوتر به محض اینکه سایت باز شد باید اقدام کنید وگرنه چیزی عایدتان نمی‌شود. تماشاخانه‌های دزاشیب و قیام و جوان و … که میزبان این جنس تئاترها هستند هم شب‌های پرازدحامی را تجربه می‌کنند. متوسط قیمت بلیت تئاترهای کمدی ۷۰ هزار تومان است. بلیت بعضی تئاترهای کمدی کم طرفدارتر هم روی سایت تخفیف گروهی به فروش می‌رسد.

رکوردشکنی سینما
فیلم سینمایی کمدی دینامیت ساخته مسعود اطیابی از یک هفته پیش که رکورد ۳۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان را زد، مطرب و هزارپا را پشت سر گذاشت و به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران تبدیل شد. چهارمین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران هم همین الان رقیب دینامیت است. گشت ۳ سعید سهیلی هم نزدیک ۳۴ میلیارد تومان فروخته و قهرمان اصغر فرهادی با ۱۱٫۵ میلیارد تومان در رتبه بعدی است. فیلم سینمایی دینامیت را تا الان نزدیک یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در ۴۸۸ سالن سینما تماشا کردند.

گشت ۳ هم که در ۴۶۵ سالن نمایش داده شده، بیش از یک میلیون و ۵۵۱ هزار نفر مخاطب داشته. تعداد مخاطبان فیلم اصغر فرهادی هم در آستانه رسیدن به نیم میلیون نفر است. همین عدد و رقم‌ها نشان می‌دهد که چرا روز به روز بر تعداد سالن‌های سینما در کشور افزوده می‌شود. در حال حاضر بیش از ۶۰۰ سالن سینما در ایران وجود دارد و در ماه‌ها و سال‌های آینده بر این تعداد افزوده خواهد شد. تقریبا تمام پاساژها و مال‌های تجاری الان طبقات بالای خود را به سینما اختصاص می‌دهند که آخرین آن‌ها لوتوس‌مال، معین‌مال، هدیش‌مال و شمیران سنتر است.

هنوز البته این تعداد جا دارد تا به آمار کشوری مثل ترکیه که ۳۶۰۰ سالن سینما دارد برسد. با این حال شواهد نشان می‌دهد رونق وی‌اودی‌ها و پلتفرم‌های جدید و بلیت ۳۰ هزار تومانی هم نتوانسته جلوی استقبال از سینماها را بگیرد. از دو هفته دیگر با شروع جشنواره فیلم فجر تب و تاب سینما بیشتر فراگیر خواهد شد. در حال حاضر با احتساب فیلم‌های گروه هنر و تجربه حدود ۴۰ فیلم سینمایی در سالن‌های کشور در حال اکران است.

کدخبر: ۴۳۷۲۵۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1571896256

    ای کاش به قیمت بالای بلیط این کنسرتها هم کسی اشاره می کرد !!!!