کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۳۲۵۸
تاریخ خبر:

رونق بازار تیونینگ با ممنوعیت واردات ‌خودرو

روزنامه هفت صبح، سیدمحمدرضا دادگستر | بعضی از خودروها با گذشت سال‌ها از زمان تولیدشان نه‌تنها ارزش‌شان پایین نمی‌آید که بالاتر هم می‌رود. مالکان این خودروها معمولاً تمایلی به فروش‌شان ندارند و به معماری و مهندسی اصیل آنها افتخار می‌کنند‌ اما مشکل اساسی در قدیمی ‌شدن طراحی این گروه از ماشین‌ها در نسبت با خودروهای روز از همان شرکت است. با توجه به عدم فعالیت تیونرهای رسمی مثل هامان، هل‌کت یا منصوری و محروم ‌بودن مالکان از خدمات و کیت‌های این شرکت‌ها، علاقه‌مندان به این حوزه خودشان آستین‌ها را بالا می‌زنند و وارد گود می‌شوند.

*** فکر اینجا؛ تولید آنجا؛ دوباره نصب اینجا!
به احتمال زیاد کلیپ مربوط به تولید لامبورگینی در ایران را در تلویزیون یا فضای مجازی دیده‌اید؛ کلیپی که حاشیه‌های زیادی داشت. اما آیا کار تیونرها آنقدر راحت است که در تلویزیون گفته شد و جوانان خلاق این حوزه تنها نیاز به حمایت دولتی دارند؟ در واقع مسئله به این سادگی‌ها نیست.

امکانات ساخت و تزریق لوازم جانبی خودروهای لوکس و اسپرت برندهای مشهور در ایران وجود ندارد. تیونرهای ایرانی پس از طراحی مدلی که می‌خواهند پیاده کنند برای قالب‌گیری و شکل‌دهی به متریال که معمولاً کربن، پلاستیک، کروم، آلومینیوم و چرم است، به شرکت‌های مستقر در دوبی، دوحه یا مسقط سفارش می‌دهند که باعث چند برابر شدن هزینه‌های زیباسازی خودرو می‌شود. پس از آماده‌ شدن سفارش قطعات به ایران منتقل می‌شوند و بسته به نوع خودرو و حجم پروژه طی مدت یک هفته تا چند ماه ‌ روی آن نصب می‌شوند.

*** هر تغییری تیونینگ نیست!
ماشین‌بازها با مغازه‌های خیابان سورنا و امیرکبیر خاطرات خوشی دارند؛ جاهایی که از شیرمرغ تا جان آدمیزاد؛ از روکش دور فرمان و صندلی تا سیستم‌های صوتی با صدای وحشتناک بالا را می‌توانید پیدا کنید. اما خدمات تیونینگ متفاوت‌تر است و به نصب کیت‌های مخصوص ظاهری و ارتقای فنی خودرو مربوط می‌شود. تیونینگ کار هر کسی نیست و اگر فردی نابلد را برای تیون خودروی خود به کار بگیرید چند ده‌ میلیون اضافه باید هزینه کنید تا خرابکاری‌هایش را درست کنید. ایده تیونینگ رسمی از سوی شرکت‌های واردکننده و سازنده هم در طول این سال‌ها مطرح بود که البته به سرانجام نرسیده است.

*** سلاطین تیونینگ
هنرکده کیانفر جزو مشهورترین تیونرهای ایرانی است که در حوالی سیدخندان واقع شده. کیانفر حتی برای کسانی که چندان در حال و هوای اسپرت‌کردن خودرو نیستند هم نام‌آشناست و بعید است که اگر از کنارش رد شوید دقایقی را به دیدزدن خودروهایی که به آن مراجعه کرده‌اند نگذرانید.

کیانفر جزو تیونرهایی است که حتی گذرموقت‌سوارها هم به کارش اعتماد دارند و خودروی‌شان را پیش آن می‌برند. به جز کیانفر، گروه تیونینگ ثباتی که در آجودانیه مستقر است، دیگر شرکت معروف در این زمینه، به‌رغم سابقه کاری کم و جوان ‌بودن مالکش کورش ثباتی است. برای دوستداران خودروهای کلاسیک اما تیمور ریشار یک اسطوره است که سابقه تیونینگ گران‌ترین خودروهای کلاسیک از جمله مرسدس بنز گالوینگ را در کارنامه دارد.

تا چند سال پیش شرکت آلمانی لورینسر هم در پاسداران تهران شعبه داشت‌ اما با بحران اقتصادی سال ۹۱ و کاهش تقاضا برای تیون‌ خودرو از کشور خارج شد. برخی از شرکت‌ها هم به صورت تخصصی روی محصولات برندی خاص متمرکز شده‌اند؛ مثل احسان دیزاینوی پاسداران که با فیس‌لیفت‌هایش از تویوتا و لکسوس شهرتی به هم زده است.

کدخبر: ۳۸۳۲۵۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر