کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۵۶۸۲
تاریخ خبر:

۲۰نکته طلایی برای حفظ امنیت حساب‌های‌ بانکی

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | رمز دوم یکبار مصرف برای تراکنش‌های بالای ۱۰۰هزار تومان اجباری شده و دیگر نمی‌توان بدون رمز پویا اینترنتی پول جا‌به‌جا کرد. احتمالا می‌دانید که این مورد برای افزایش امنیت حساب‌های بانکی است، اما به این معنا نیست که دیگر هیچ خطری حساب بانکی‌تان را تهدید نمی‌کند.

رمز پویا تا حدود زیادی شما را از شر کلاهبردارها در امان نگه می‌دارد، اما باید نکات دیگری را هم برای بالا بردن ضریب امنیت حساب‌های بانکی رعایت کنید. در این گزارش به ۲۰نکته کلیدی اشاره کرده‌ایم. شاید آنها را قبلا شنیده یا خوانده باشید، اما تکرار آنها برایتان ضرر ندارد. سعی کنید تا حد امکان آنها را رعایت کنید تا به دام کلاهبردار‌ها و سوءاستفاده‌‌کننده‌ها نیفتید.

روش های بالابردن امنیت حساب بانکی

* یک: موبایل و کارت بانکی را در یک کیف نگذارید

رمز دوم یکبار مصرف از طریق پیامک برای موبایل شما ارسال می‌شود. با این حساب بهتر است موبایل و کارت‌های بانکی خود را در یک کیف نگذارید. چراکه در این صورت اگر کسی کیف را بدزدد، هم اطلاعات کارت بانکی‌تان را دارد و هم می‌تواند با استفاده از ارسال رمز پویا از طریق پیامک، به راحتی حساب بانکی‌تان را خالی کند.

* دو: برای موبایلتان رمز تعریف کنید

اپلیکیشن‌های کیف پول که روی موبایلتان نصب کرده‌اید، هر کدام می‌توانند در عین کارایی برایتان خطرناک باشند. چراکه اگر موبایلتان دست افراد سوءاستفاده‌کننده بیفتد، می‌تواند با این اپلیکیشن‌ها به اطلاعات حسابتان دسترسی پیدا کند. برای همین حتما برای موبایلتان رمز بگذارید. استفاده از اثر انگشت بیشترین امنیت را در بین رمزهای موبایل دارد.

* سه: از رمز پویا برای امور بانکی استفاده کنید

رمز پویا صرفا برای تراکنش‌های اینترنتی اجباری شده، اما می‌توان از چنین رمزهایی برای دیگر امور بانکی هم استفاده کرد. برای مثال اغلب بانک‌ها برای خدمات اینترنت‌بانک رمز یکبارمصرف ارائه می‌کنند. بهتر است علاوه بر رمز دوم، رمز اینترنت‌بانک‌تان را هم پویا کنید تا خیالتان راحت‌تر باشد.

* چهار: پاکت رمز بانکی را نگه ندارید

بعد از دریافت کارت بانکی، رمز کارت در یک پاکت محرمانه به شما تحویل داده می‌شود. دیگر رمزها مثل اینترنت‌بانک یا موبایل‌بانک هم شرایط مشابهی دارند. بهترین کار این است که در اسرع وقت پاکت‌ها را باز کنید، رمزهایتان را تغییر دهید و بلافاصله پاکت را به ریزترین قطعات تبدیل کنید و دور بریزید. اگر آنها را در کیفتان نگه دارید، در صورت سرقت اطلاعات حسابتان به دست افراد سودجو خواهد افتاد.

* پنج: سرمایه‌تان را در حسابی غیر از حساب روزانه نگهداری کنید

باز کردن حساب در بانک‌های مختلف هیچ محدودیتی ندارد. بهتر است کل پولتان را در حسابی که برای خرید روزانه از آن استفاده می‌کنید، نگه ندارید. یک حساب جداگانه برای سرمایه‌تان تعریف کنید و به صورت هفتگی بخشی از پولی که برای خرج‌های روزمره لازم دارید را به حساب دیگری انتقال دهید. با این کار اگر اطلاعات کارت بانکی که برای خرید از آن استفاده می‌کنید لو برود، سرمایه اصلی‌تان در امان خواهد ماند.

* شش: لازم نیست برای حسابی که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنید، کارت بگیرید

استفاده از کارت بانکی خیلی از امور مالی را راحت‌تر کرده، اما برای حسابی که صرفا به عنوان سرمایه‌گذاری از آن استفاده می‌کنید، لازم نیست کارت بانکی بگیرید. با این کار دیگر نگران لو رفتن اطلاعات حسابتان نخواهید بود. صرفا زمان‌هایی که به پس‌اندازتان نیاز دارید، می‌توانید یک سر به شعبه بزنید و به صورت حضوری پول‌هایتان را از حساب اصلی به حساب کارهای روزمره واریز کنید.

* هفت: حتما پیامک واریز کارت بانکی‌تان را فعال کنید

شاید فکر کنید فعال کردن سرویس پیامکی برای کارت‌هایی که استفاده چندانی از آنها نمی‌کنید لازم نباشد، اما سخت در اشتباهید. اگر پیامک واریز را برای حسابتان فعال نکنید، متوجه واریز مبالغ مشکوک به حسابتان نخواهید شد. در چنین حالتی ممکن است حسابتان مورد سوءاستفاده برای پولشویی قرار بگیرد و اگر شما به موقع متوجه تراکنش‌های مشکوک حسابتان نشوید، ممکن است به دردسر بیفتید.

* هشت: برای افراد ناشناس پول کارت به کارت نکنید

احتمالا برایتان پیش آمده باشد که جلوی خودپرداز کسی از شما بخواهد به حسابش پول کارت به کارت کنید و در عوض نقدا پول را در اختیار شما بگذارد. در طرف مقابل ممکن است کسی از شما بخواهد در ازای کارت به کارت کردن مبلغی به حساب شما، پول نقد دریافت کند. شاید چنین کارهایی در ابتدا خیرخواهانه به نظر برسد و برایتان ضرری نداشته باشد، اما اگر طرف مقابلتان یک فرد سودجو باشد، ممکن است بعدا با اتهام‌هایی مثل پولشویی مواجه شوید.

* ۹: تاریخ تولدتان را به عنوان رمز کارت بانکی انتخاب نکنید

در صورتی که کارت بانکی شما به دست افراد سودجو بیفتد، اولین رمزی که آنها امتحان خواهند کرد تاریخ تولد شما خواهد بود. رمزهای اینچنینی به هیچ وجه امنیت کافی ندارند و ممکن است به راحتی قابل حدس باشند. ارقامی مثل شماره شناسنامه، چهار رقم آخر شماره تلفن یا رمزهایی مثل ۰۰۰۰ یا ۴۴۴۴ همگی چنین مشکلی دارند و بهتر است از انتخاب این اعداد به عنوان رمز کارت بانکی اجتناب کنید.

* ۱۰: رمز یکسان برای کارت‌های مختلف تعیین نکنید

حفظ کردن رمز کارت کار سختی است و برای همین اغلب ترجیح می‌دهند یک رمز را برای همه کارت‌هایشان انتخاب کنند. از آن بدتر زمانی است که از یک رمز ثابت برای کلیه امور مثل پسورد اکانت در فضای مجازی و … استفاده کنید. در چنین حالتی اگر اطلاعات یکی از کارت‌ها یا اکانت‌تان دست افراد سودجو بیفتد، از همان رمز می‌توانند برای دیگر حساب‌هایتان استفاده کنند.

* ۱۱: همه کارت‌های بانکی‌تان را کنار هم نگه ندارید

لازم نیست حتما همه کارت‌های بانکی‌تان را هر روز کنار خودتان داشته باشید. بهتر است صرفا کارت بانکی که با آن خرید روزانه انجام می‌دهید را همراه خودتان جابه‌جا کنید. با این کار در صورت گم شدن کیف کارت‌ها، می‌توانید از دیگر حساب‌ها یا کارت‌های بانکی برای تراکنش استفاده کنید. در صورت امکان بهتر است دو کارت بانکی به حساب روزمره‌تان متصل کنید تا در صورت گم شدن یا سرقت یکی از آنها، بلافاصله آن را مسدود کرده و از کارت دیگر برای تراکنش استفاده کنید.

* ۱۲: روش‌های مسدود کردن کارت را بلد باشید

همانطور که قبل از زلزله لازم است اماکن ایمن را شناسایی کنید، بهتر است از قبل راه‌های مسدود کردن فوری کارت بانکی را بلد باشید تا به محض سرقت کارت یا مشاهده تراکنش‌های مشکوک، کارت بانکی‌تان را مسدود کنید و از دردسرهای بعدی پیشگیری کنید. تماس با سامانه امور مشتریان بانک‌ها یا استفاده از اینترنت‌بانک از جمله روش‌های مسدود کردن کارت است.

* ۱۳:برای کارتتان سقف تراکنش روزانه تعیین کنید

کارت‌های بانکی این قابلیت را دارند تا برایشان سقف تراکنش روزانه تعیین کنید. برای مثال اگر روزانه ۵۰هزار تومان تراکنش کارت دارید، بهتر است سقف ۱۰۰هزار تومانی برای آن تعریف کنید تا در صورت گم شدن یا سرقت آن، افراد سودجو نهایتا ۱۰۰هزار تومان از حسابتان پول برداشت کنند و باقی پول‌هایتان در امان بماند.

* ۱۴: از حساب شخصی برای امور شرکت استفاده نکنید

شما مسئول تمام تراکنش‌های حسابتان هستید. اگر از حساب شخصی برای کارهای مالی شرکت استفاده کنید، ممکن است اسیر اتهاماتی مثل فرار مالیاتی شوید. با این کار کل تراکنش‌های مالی شرکت به نام شما ثبت خواهد شد و ممکن است برای خودتان دردسر درست کنید.

* ۱۵:گول ایمیل‌های فریب‌دهنده را نخورید

هیچ گربه‌ای محض رضای خدا موش نمی‌گیرد. اگر با ایمیل یا پیامک‌هایی روبه‌رو شدید که یک نفر می‌خواهد به شما وام بدهد، ایمیل را نخوانده پاک کنید! تمام این پیام‌ها صرفاً یک کلاهبرداری است و قصد ارسال‌کنندگان هم این است که خودتان دودستی موجودی حسابتان را به حسابشان بریزید. یادتان باشد که حتی اگر پولی هم پرداخت نکنید فرستادن اطلاعات شخصی و تصویری از پاسپورتتان هم برای شما خطرناک است.

* ۱۶: حسابتان را به هیچ‌وجه اجاره ندهید!

اجاره حساب بانکی، خطرناک‌ترین کاری است که می‌توانید بکنید. شاید شما هم با پیشنهادهایی مثل اجاره حساب بانکی در ازای دریافت مبلغ ماهانه روبه‌رو شده باشید. باید توجه کنید که چنین پیشنهادهایی صرفا توسط کلاهبردارها و افراد سودجو ارائه می‌شود. دقیقا همان‌هایی که می‌خواهند از حساب شما برای پولشویی استفاده کنند و دردسرهایش را روی دوش شما بگذارند.

* ۱۷: رسید تراکنش‌های ناموفق را پیش خودتان نگه دارید

احتمالا شما هم با رسید تراکنش ناموفق کارتخوان روبه‌رو شده‌اید. به هیچ‌وجه این رسید‌ها را دور نیندازید. مبلغ کم شده از حسابتان تا سه روز برگشت داده می‌شود، اما اگر این اتفاق نیفتد، کد پیگیری روی رسید تراکنش ناموفق لازمتان خواهد شد.

* ۱۸:رسید کارتخوان را روی دخل رها نکنید

حتما موقع خرید رسید کارتخوان را از فروشنده بگیرید. حتی اگر آن را لازم نداشته باشید، می‌توانید به سطل زباله بیندازید. با رها کردن رسید روی دخل ممکن است افراد سودجو به مغازه مراجعه کنند و بعد از کشیدن کارت با حساب خالی، از رسید شما استفاده و ادعا کنند که تراکنش مالی‌شان موفق بوده است.

* ۱۹:از صفحه کلید مجازی در درگاه‌های بانکی استفاده کنید

شاید فکر کنید در صورت استفاده از رایانه شخصی برای تراکنش‌های اینترنتی، لازم نیست حتما از صفحه کلید مجازی استفاده کنید، اما اشتباه می‌کنید. کی‌لاگرها ممکن است در قالب بدافزار به رایانه شخصی شما نفوذ کنند و اطلاعاتی که با کیبوردتان وارد می‌کنید را برای افراد سودجو انتقال دهند. برای همان حتی در رایانه شخصی یا محل کارتان هم از صفحه کلید مجازی برای وارد کردن اطلاعات حساب استفاده کنید.

* ۲۰: کارت بانکی‌تان را بیمه کنید

بعضی بانک‌ها امکان بیمه کارت بانکی را فراهم کرده‌اند. طوری که سالانه با پرداخت مبلغی ناچیز در حد ۵۰۰تومان، می‌توانید کارت بانکی‌تان را بیمه کنید. پوشش این بیمه‌ها بعضا تا سقف یک میلیون تومان برای سرقت و ۱۰میلیون تومان برای جعل می‌رسد. چنین هزینه‌ای در قبال پوششی که بیمه کارت بانکی در اختیار شما می‌گذارد چندان زیاد نیست، اما تا حد زیادی خیالتان را بابت نگهداری از سرمایه‌تان راحت خواهد کرد.

کدخبر: ۳۰۵۶۸۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر