کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۵۱۸۱
تاریخ خبر:

چگونه کارمندان بی‌حوصله‌ را سر‌ذوق بیاوریم؟

روزنامه هفت صبح، پوریا عطاریان | وقایع چند وقت اخیر در کشور شاید باعث شده باشد که برخی از کارمندان شما بیش از پیش تحت فشار و استرس‌های مربوط به اخبار ناخوشایند قرار گرفته باشند و درنتیجه عصبی یا بی‌حوصله و بی‌انگیزه باشند. اما مشکل اینجاست که اموری باید انجام شوند و شما به‌عنوان مدیر یا کارفرما باید بکوشید که بهره‌وری همین کارمندان بی‌حوصله را افزایش دهید. برای این کار می‌توانید از راهکارهایی که توسط کریستن بل دی‌تین، استاد مدیریت در دانشگاه بیرگهم یانگ، استفاده کنید:

روش های افزایش انگیزه در کارکنان

* یک: ایجاد انعطاف در ساعات کاری : با توجه به نوع کسب‌و‌کاری که در آن فعالیت می‌کنید، اگر امکان دارد می‌توانید خیلی در مورد ساعت ورود و خروج کارمندان سخت نگیرید و در ساعات کاری انعطاف بیشتری ایجاد کنید. در این صورت شاید کارمندان که به اندازه کافی تحت فشارهای روانی گوناگون قرار دارند بتوانند ساعاتی از روز را برای کار کردن انتخاب کنند که آرامش بیشتری به آن‌ها می‌دهد.

* دو: پرداختن به امور ساده‌تر:‌شاید تمرکز کردن در این روزها برای بسیاری از کارمندان شما کار چندان ساده‌ای نباشد و در نتیجه بازدهی آنها کاهش پیدا می‌کند. به همین خاطر در صورت امکان انجام اموری را در اولویت قرار دهید که نسبتا ساده‌تر هستند و تمرکز کمتری می‌طلبند. اموری که انجام آن‌ها پیچیده‌تر است را می‌توانید به کارمندان باحوصله‌تر بسپارید و یا در صورت امکان به آینده محول کنید. ایرادی ندارد اگر بر اساس روحیه این روزهای کارمندانتان، اموری را که به آن‌ها محول شده، کمی‌ تغییر دهید.

* سه: اجتناب از تعیین ضرب‌الاجل‌‌های کوتاه‌مدت: شکی نیست که برخی امور باید پیش از زمان مشخصی به انجام برسند. بهتر است این ضرب‌الاجل‌ها را به کارمندان گوشزد کنید اما از تعیین ضرب‌الاجل‌های کوتاه‌مدت اجتناب کنید. برای مثال اگر قرار است کاری تا پایان سال انجام شود، بهتر است در مورد اینکه چقدر از آن در دی‌ماه و چه میزان در بهمن انجام می‌شود، سخت‌گیری نکنید و صرفا روی ضرب‌الاجل نهایی تمرکز کنید.

* چهار: خوشبین باشید و کمتر انتقاد کنید: بکوشید که کمتر از کارمندان انتقاد کنید تا فشار روانی کمتری به آن‌ها وارد شود. ایجاد فضای منفی در محل کار آن هم در چنین روزهایی ممکن است به واکنش شدید کارمندان یا بی‌انگیزگی کامل آن‌ها بینجامد. به همین خاطر بهتر است که روی دستاوردها و کارهای مثبتی که آن‌ها انجام می‌دهند تمرکز کنید تا بتوانید به بهبود روحیه و در نتیجه بهره‌وری کارمندان کمک کنید.

* پنج: رهبری الهام‌بخش باشید: این توصیه شاید از بقیه توصیه‌ها سخت‌تر باشد چراکه شما هم احتمالا تحت فشارهای روانی یکسانی قرار دارید و دغدغه‌ها و بی‌اطمینانی‌هایی که کسب و کارتان را تهدید می‌کنند، بر روحیه شما هم تاثیر منفی خواهند داشت. با این حال، اگر کارمندان ببینند که حتی در این شرایط هم شما روحیه خودتان را حفظ کرده‌اید و می‌کوشید که روی امور کاری تمرکز کنید، شاید آن‌ها هم تلاش می‌کنند تا از شما الگو بگیرند. اگر شما هم انگیزه خودتان را از دست بدهید، آنگاه به سختی می‌توانید انتظار داشته باشید که کارمندانی باروحیه و بهره‌وری بالا داشته باشید.
کدخبر: ۳۰۵۱۸۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر