کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۸۶۳۰
تاریخ خبر:

روز ‌خوش هفت‌تپه؛ بازگشت به‌کار ۱۵ کارگر اخراجی

روزنامه هفت صبح | یک روز خوب در نزدیکی شوش در استان خوزستان. روز بازگشت به کار ۱۵ کارگر اخراجی شرکت کشت و صنعت هفت تپه. روزی که شاید به این دور از اعتراضات کارگری در این منطقه هم پایان دهد هر چند که افقی روشن برای حل و فصل نهایی ماجرا دیده نمی‌شود.

ماجرا حدود دو هفته پیش آغاز شد. برخی از کارگران هفت تپه رفتند برای دریافت برخی از معوقات خود. با این حال ظاهرا با آن‌ها همکاری نمی‌شود و کمی بعد هم بازداشت می‌شوند. بازداشتی که ظاهرا کسی با آن موافق نبوده چرا که دست‌کم حالا در حال حاضر مسئولیت آن را به عهده نمی‌گیرد.

گروهی در مجلس هستند که در دور قبلی اعتراضات، دنبال کار کارگران بودند. همان موقع مصاحبه کردند و مخالفت خود را با این بازداشت نشان دادند. مخصوصا به خاطر اینکه یکی از آن‌ها یعنی یوسف بهمنی، جزو همان کارگرانی بود که آمده بود برای شکایت به جلسه‌ای در مجلس. بازداشت یک هفته ادامه داشت و اعتراضات در هفت تپه نسبت به این بازداشت‌ها ادامه داشت تا اینکه کارگران بازداشتی آزاد شدند.

فردای آن روز قصه جدیدی آغاز شد. ۱۵ نفر از کارگران هفت تپه حق نداشتند وارد کارخانه شوند. این نظر مدیران کارخانه بود. باز هم اعتراض و اعتصاب آغاز شد. اعتراضاتی که باعث شد امام جمعه اهواز و نماینده ولی فقیه در استان باز هم بیاید به میان کارگران و صدای آن‌ها را بشنود. مطالبه کارگران البته تغییر کرده بود. آن‌ها علاوه بر بازگشت به کار دوستانشان می‌خواستند بدانند که چرا محاکمه مالک فعلی ادامه پیدا نکرده است.

اصولگرایان و برخی کارگران، پای استاندار خوزستان را در وسط این ماجراها می‌دیدند. کسی که نامش در دادگاه هم آمد ولی ارتباطش با پرونده توسط خودش تکذیب شد. آن‌ها معتقد بودند که استاندار دوباره در حال امنیتی کردن فضاست تا از آن استفاده کند ولی در این مدت، شریعتی در سکوت مطلق بود و هیچ اظهارنظری نکرد.

حالا ظاهرا باز هم قوه قضائیه به میان آمده است. مرکز رسانه قوه قضائیه دیروز اعلام کرد: علاوه بر کارگرانی که قبلا به علت محدود شدن فعالیت شرکت بیکار شده بودند و زمینه بازگشت به کار آنها فراهم شد و مجددا مشغول به کار شده‌اند، همه ۱۵ کارگر اخراجی صبح روز ۲۱آبان ماه، مشغول به کار شدند که در میان آنها چهار کارگر بازداشتی نیز حضور دارند. یوسف بهمنی سلمانی یکی از کارگران شرکت هفت تپه که در میان بازداشت شدگان بوده است، ضمن تایید بازگشت کارگران اخراجی به کار گفت: در حال حاضر مشغول به کار هستیم.

حالا که کارگران به دو مطالبه خود یعنی آزادی دوستانشان و بازگشت به کار آن‌ها رسیده‌اند باید دید که فاز بعدی ماجرا چه خواهد بود؟ آیا محاکمه اسدبیگی ادامه پیدا خواهد کرد؟ آیا واقعا خصوصی سازی این مجتمع فسخ خواهد شد آن هم در حالی که دیروز گفته شد حتی نامه فسخ هم به سازمان خصوصی سازی ارسال شده است؟

معلوم نیست ولی مشخص است که درباره هفت تپه نوعی تقابل بین نظرات دولت و شاید به طور خاص استاندار خوزستان با دستگاه‌های نظارتی مثل مجلس (و دیوان محاسباتش) و قوه قضائیه (و سازمان بازرسی‌اش) وجود دارد.

کدخبر: ۳۵۸۶۳۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر