کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۸۷۳۰
تاریخ خبر:

روز نود و پنجم؛ سایه خرس روی جبهه شرق

روزنامه هفت صبح | امروز یکشنبه، جنگ اوکراین وارد روز نود و پنجم خود شده است. جنگ در جبهه شرقی به طور مشخص در منطقه دونباس به شدت ادامه دارد و روسیه توانسته در این محور، تصرفاتی ارزشمند از نگاه خود داشته باشد. ولودیمیر زلنسکی،‌ رئیس‌جمهور اوکراین از مقاومت سرسختانه ارتش کشورش در جبهه‌های شرقی در برابر حملات واحدهای روسی خبر داد. او در پیام ویدئویی‌ خود در شامگاه جمعه گفت، نظامیان اوکراین در نواحی شرقی تحت فشار و در موقعیتی بسیار سخت قرار دارند.

رئیس‌جمهور اوکراین با اشاره به این که ارتش اوکراین با هر چه در دست دارد به مقاومت ادامه می‌دهد اظهار داشت، این کشور به سلاح‌های بیشتری نیاز دارد. به گفته او اوضاع در جبهه‌های شرقی از آن چه گزارش می‌شود وخیم‌تر است و مذاکرات صلح با روسیه نیز به طور واقعی در جریان نیست. زلنسکی روسیه را به نسل‌کشی در این نواحی متهم کرد و افزود، بیم آن دارد که حملات روسیه این مناطق را خالی از سکنه کند.

زلنسکی در این سخنرانی ویدئویی گفت: تا جایی که منابع دفاعی ما اجازه دهد از سرزمین خود محافظت خواهیم کرد. اگر اشغالگران فکر می‌کنند که لیمان یا سورودونتسک مال آنها خواهد بود، سخت در اشتباه هستند. دونباس اوکراینی خواهد ماند.فرماندار لوهانسک می‌گوید، حملات به‌ویژه سیورودونتسک (Sjewjerodonezk) در منطقه لوهانسک را نشانه گرفته است. مسکو برای سقوط سیورودونتسک و لیسیچانسک است، چرا که با سقوط این دو شهر تمامی منطقه به دست روسیه می‌افتد.

وزارت دفاع بریتانیا در بیانیه روزانه خود در مورد تحولات جنگ گفت روسیه فشار بر مواضع اوکراین در شهر سیورودونتسک و اطراف آن را افزایش داده که تا حدی موفقیت‌آمیز بوده ولی ارتش اوکراین از پیشروی روسیه در سایر جبهه‌ها جلوگیری کرده است.سرگئی گایدای، فرمانده منطقه لوهانسک، ادعای روسیه مبنی بر محاصره شهر سورودونتسک در شرق اوکراین را تکذیب کرد اما در عین حال تایید کرد که سربازان اوکراینی ممکن است برای حفظ جان خود مجبور به عقب‌نشینی شوند.

او همچنین ادامه داده همانطور که تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند روس‌ها نمی‌توانند در روزهای آینده منطقه لوهانسک را تصرف کنند ولی با این حال ممکن است نیروهای اوکراینی برای اجتناب از محاصره، مجبور به عقب‌نشینی شوند. او همچنین می‌گوید حدود ۱۰ هزار سرباز روس در این منطقه مستقر هستند و تلاش می‌کنند در هر جهتی که می‌توانند به دستاوردهایی دست یابند. در این شرایط رسانه روسی مدوزا گزارش داد که مقام‌های نزدیک به کرملین گفته‌اند مسکو در حال برنامه‌ریزی برای پیروزی تمام عیار در اوکراین تا پاییز است و ممکن است دوباره تلاش کند کی‌یف پایتخت اوکراین را در اختیار گیرد.

آمریکا سلاح‌های ویژه به اوکراینی‌ها خواهد داد؟
یک مقام آمریکایی روز جمعه خبر داد که انتظار می‌رود دولت بایدن اوایل هفته آینده تصمیم خود برای ارسال سامانه‌های موشکی دوربرد به اوکراین را اعلام کند. به گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال، از جمله تسلیحاتی که انتظار می‌رود آمریکا در اختیار اوکراین قرار دهد سامانه‌های پرتاب موشک چندگانه (MLRS) است که پرتابگرهای توپخانه‌ای متحرکی بوده که می‌توانند ده‌ها کیلومتر دورتر از هر سامانه کنونی که اوکراین در اختیار دارد به شلیک موشک بپردازد.

از سوی دیگر، انتظار می‌رود که آمریکا سامانه‌های راکتی با قابلیت جابه‌جایی بالا که با نام Himars شناخته می‌شود در اختیار اوکراین قرار دهد. این راکت انداز، سامانه شلیک چندگانه بوده که برد پرتابی قابل مقایسه‌ای با MLRS دارد اما برخلاف MLRS که بر روی کامیون جابه‌جا می‌شود، Himars بر روی شاسی چرخ دار جابه‌جا می‌شود. هر دو سامانه می‌توانند قابلیت جابه‌جایی ارتش اوکراین را در مقایسه با راکت اندازهای هوویتزر بیشتر کند.

موشک‌های هارپون هم ظاهرا قرار است به اوکراین تحویل داده شود که نه تنها به اوکراین در مبارزه با کشتی‌های نیروی دریایی روسیه که می‌توانند به عنوان بستری برای پرتاب موشک‌های دور برد به سمت خاک اوکراین استفاده شوند، کمک خواهد کرد، بلکه برای پاکسازی بنادر نیز مفید خواهد بود. چندین تن غله در بنادر اوکراین گرفتار شده و روسیه اجازه خروج کشتی‌ها بدون لغو برخی تحریم‌های اقتصادی که طی ماه‌های اخیر توسط کشورهای غربی علیه این کشور وضع شده‌اند را نمی‌دهد.

کدخبر: ۴۵۸۷۳۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر