کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۲۸۱۲
تاریخ خبر:

روز مهم واکسن در ایران، بریتانیا و آمریکا

روزنامه هفت صبح | دیروز روز مهم واکسن بود. در ایران، بریتانیا و آمریکا. در ایران، اصولگرایان در توئیتر #کواکس را ترند کرده بودند. کواکس یک پروژه سازمان جهانی بهداشت است برای اینکه کشورها از قالب آن واکسن تهیه کنند. اصولگرایان اما حالا می‌گویند که به این پروژه اعتمادی نیست. (به غلط) به یک سخنرانی بیل گیتس به عنوان یکی از شخصیت‌های حامی کواکس اشاره می‌کنند و مدعی می‌شوند او می‌خواهد با واکسن، جلوی فرزندآوری را بگیرد و حتی بخشی از جمعیت جهان را از بین ببرد.

شاید خبر تلخی باشد ولی بخشی از جامعه ایرانی، همان بخشی که به طب سنتی هم اعتقاد راسخ دارد، مخالف واکسن شده است. مثل چیزی که در آمریکا شاهد آن هستیم. برخی دیگر هم همراه این مخالفان ایدئولوژیک هستند: کسانی که امیدوار هستند ما خود بتوانیم به واکسن برسیم. پایگاه اصلی آن‌ها کمیسیون بهداشت مجلس است و حامی اصلی این ایده عبدالحسین روح الامینی، رئیس این کمیسیون.

در آن سوی دنیا اما اوضاع طوری دیگر است. بریتانیا واکسیناسیون گسترده کووید ۱۹ را دیروز آغاز کرد و این روز را روز پیروزی (V-Day) نامیده است. حدود ۷۰ بیمارستان و مرکز درمانی در سراسر بریتانیا آماده شدند تا واکسن فایزر/ بایوان‌تک را به افراد بالای ۸۰ سال و برخی کارکنان بهداشت و درمان تزریق کنند. واکسنی که قیمت آن بین ۲۵ تا ۳۷ دلار اعلام شده است.

مارگارت کینان ۹۰ ساله اولین شهروندی بود که واکسن را خارج از شرایط آزمایش دریافت کرد. ویلیام شکسپیر ۸۱ ساله نیز در بیمارستانی در کاونتری واکسن خود را دریافت کرد. دولت افراد مسن، آسیب‌پذیر و همچنین کارکنان بهداشتی را در اولویت دریافت اولین دوزهای واکسن کرونا قرار داده اما گفته که واکسیناسیون اجباری نیست.

در آمریکا اما اوضاع طور دیگری است. سازمان غذا و دارو هنوز هیچ‌یک از واکسن‌های ارائه شده را تأیید نکرده و قرار است روز پنجشنبه به‌منظور تصمیم‌گیری درباره واکسن ارائه شده از سوی شرکت فایزر نشستی داشته باشد و نشست بررسی واکسن شرکت مدرنا نیز روز جمعه برگزار خواهد شد اما ظاهرا ترامپ عجله دارد و دیروز خبر آمد که قرار است فرمان اجرایی توزیع واکسن کرونا را صادر کند. (و شاید حالا که این گزارش را می‌خوانید این کار را کرده باشد)

با این حال ظاهرا شرکت‌ها وارد بازی او نشدند و خبر آمده که دو شرکت بزرگ فایزر و مدرنا دعوت ترامپ برای حضور در اجلاس واکسن در کاخ سفید را رد کردند. ماجرا وقتی جالب‌‍‌‌تر می‌شود که بدانید یکی از مقام‌های کاخ سفید اعلام کرده ترامپ تمایل دارد تا واکسن کووید-۱۹ را مقابل چشم بینندگان تلویزیون دریافت کند.

اما ممکن است بهترین کاندیدا برای این عمل نباشد چرا که حالا احتمالا آنتی بادی این ویروس را در بدن دارد و به این دلیل، کاندیدای مناسبی برای دریافت این واکسن نیست. ‌بله. دیروز روز مهم واکسن بود. در ایران، طبق معمول با دوقطبی‌های عجیب، در بریتانیا با آغاز عملی واکسیناسیون و در آمریکا با شوآف‌هایی که از ترامپ، همیشه سراغ داشتیم.

کدخبر: ۳۶۲۸۱۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر