کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۰۷۲۶
تاریخ خبر:

روز سرنوشت بی‌بی

روزنامه هفت صبح | دیروز درهای مراکز اخذ رای به روی رای‌دهندگان اسرائیلی باز شد تا در مورد آینده رژیم صهیونیستی تصمیم‌گیری کنند و امروز آنها منتظر نتایج این انتخابات هستند. شهروندان اسرائیلی پس از شکست بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در تشکیل کابینه در پی انتخابات ماه آوریل یک بار دیگر به منظور شرکت در انتخابات کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) سه‌شنبه پای صندوق‌های رأی رفتند.

انتخابات سراسری در اسرائیل آوریل سال جاری میلادی (فروردین) با پیروزی کمرنگ حزب لیکود، حزب بنیامین نتانیاهو، همراه بود. در انتخابات گذشته، حزب لیکود و حزب رقیب آن، ائتلاف آبی و سفید به رهبری بنی‌گانتس هر کدام توانستند ۳۵ کرسی در کنست ۱۲۰ عضوی به‌دست بیاورند. لیکود با دیگر احزاب، ائتلاف کرد و مجموعا آنها ۶۵ کرسی را در اختیار گرفتند تا بار دیگر نتانیاهو نخست‌وزیر شود اما وی موفق به تشکیل کابینه در موعد مقرر نشد و توافق شد انتخابات بار دیگر برگزار شود.

آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بنیامین نتانیاهو و بنی‌گانتس در این انتخابات بار دیگر رقابت حساسی دارند و احتمالا هر کدام صاحب ۳۲ کرسی کنست خواهند شد. بنابراین آرای متحدان هر کدام از دو نامزد اصلی یعنی راستی‌ها و یهودیان تندرو برای نتانیاهو و چپی‌ها و احزاب عرب برای گانتس تعیین‌کننده خواهد بود.

نتانیاهو در حالی در بزرگ‌ترین رقابت سیاسی اسرائیل شرکت می‌کند که پرونده فساد مالی او در دستگاه قضایی این کشور گشوده است. او متهم به «فساد مالی»، «خیانت در امانت» و «اختلاس» است اما در صورت پیروزی در انتخابات جاری احتمالا از مصونیت قضایی بهره‌مند خواهد شد. او به حمایت برخی از گروه‎های بسیار تندرو امید بسته است.

*** تلاش‌های نتانیاهو برای بردن انتخابات
نخست وزیر فعلی اسرائیل در یک ماه گذشته فعالیت خود را بیشتر کرده تا بتواند آرای بیشتری جذب کند. او که به داشتن رویکرد خصمانه نسبت به ایران معروف است، چند روز پیش در یک برنامه تلویزیونی از کشف یک سایت هسته‌ای جدید در آباده خبر داد و گفت ‌ ایران وقتی فهمیده اسرائیل از وجود این تأسیسات هسته‌ای مخفی آگاه شده، آن را تخریب کرده است.

احزاب مخالف نتانیاهو این رفتار و اعلام کشف جدید او را یک تبلیغ سیاسی در آستانه انتخابات قلمداد کردند. یکی دیگر از تصمیم‌های ‌ نتانیاهو در آستانه انتخابات، پیشنهاد گسترش قلمرو حاکمیتی اسرائیل بود. نخست‌وزیر اسرائیل روز سه‌شنبه پیش در جریان یک سخنرانی انتخاباتی که از تلویزیون این کشور پخش شد، وعده داد که در صورت پیروزی در انتخابات، حاکمیت اسرائیل را تا دره رود اردن و شمال دریای مرده (بحرالمیت) گسترش دهد.

او ‌ روی ارتباطش با ترامپ سرمایه‌گذاری کرده و در ماه‌های قبل تلاش داشت تا با تکیه بر طرح داماد ترامپ در مورد سرزمین‌های اشغالی، طرفدار جمع کند. این خواسته او با بی توجهی بسیاری رو به رو شد و نتوانست نظر شهروندان این رژیم را به خود جلب کند. او در پوسترهای انتخاباتی‌اش هم از عکس‌های مشترک با رئیس جمهور ایالات متحده استفاده می‌کرد.

هر دو حزب مورد نظر در انتخابات دیروز به راستگرایان نزدیکند. این نزدیکی میزان مشارکت اعراب را در انتخابات پایین آورده است. حملات مرگبار پنج سال پیش از غزه، در زمانی رخ داد که رقیب نتانیاهو ریاست ستاد ارتش اسرائیل را در دست داشت و به همین دلیل در میان اعراب و چپ‌گرایان بنی هم به اندازه نتانیاهو منفور است.

تابستان سال گذشته اختلاف در اسرائیل بر سر سربازی نرفتن گروهی به نام حریدی‌ها بالا گرفت. در دولت این اختلاف به جدایی لیبرمن وزیر جنگ اسرائیل انجامید. این گروه اقلیتی تندرو هستند که اغلب فرزندان زیادی دارند، کار نمی‌کنند و در مراکز دینی به خواندن دعا مشغولند. رویکرد آنها این است که ترکیب جمعیتی اسرائیل را از وضعیت فعلی خارج کرده و اکثریت را به دست آورند.

این گروه از سربازی رفتن‌ معافند و نتانیاهو هم موافق ادامه این وضعیت است. همین موضوع ماه‌ها پیش باعث انحلال پارلمان اسرائیل شد و وضعیت را به شکلی عوض کرد که دیروز انتخابات مجلس برای دومین بار در یک سال گذشته برگزار شود. معافیت سربازی این افراد از زمان بن گوریون در سال ۱۹۴۹ قانونی شده. در آن زمان این گروه اقلیت کوچکی بودند ولی امروز جمعیت آنها رو به رشد است .

کدخبر: ۲۸۰۷۲۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر