کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۸۳۲۲
تاریخ خبر:

روز حساس و پراسترس‌ سهامداران بورس

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | سهامداران بورس روز پراسترسی دارند. شاخص کل دیروز به مرز یک میلیون و ۶۰۰هزار واحد رسیده و باید ببینیم آیا دوباره مقاومت رئیس دفتر رئیس‌جمهور واکنش نشان می‌دهد یا نه؟ اتفاقات امروز می‌تواند فاجعه بزرگی را رقم بزنم و حتی ممکن است رکورد ریزش روزانه بورس شکسته شود.

دست کم اتفاقات دیروز چنین سیگنال‌هایی را به بازار می‌دهند. نمادهای شاخص‌ساز دیروز با افشای اطلاعات بااهمیت گروه الف متوقف شدند و امروز قرار است بدون دامنه‌ نوسان بازگشایی شوند. اتفاقی که ممکن است به ریزش چند ده درصدی قیمت نمادهای شاخص‌ساز منتهی شود و شاخص کل را تا یک میلیون و ۵۰۰هزار واحد پایین بکشد.

دیروز نماد شستا با انتشار اطلاعات بااهمیت که مربوط به روزهای گذشته بود، متوقف شد. ماجرا درباره تغییر نرخ میعانات گازی برای شرکت نفت ستاره خلیج فارس است. سهامدار عمده این پالایشگاه، شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین با نماد تاپیکو، از زیرمجموعه‌های شستا است. دیروز ناظر بازار این اطلاعات را در گروه الف دسته‌بندی کرد و باعث توقف نماد شستا شد.

این نماد قرار است امروز بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شود. نبود بازارگردان قوی و صف فروش چند روزه و اصلاح ۴۰درصدی از ابتدای ریزش بازار باعث شده سهامداران شستا چندان به بازگشایی بدون دامنه نوسان امیدوار نباشند. به خصوص که در سه روز گذشته تمام نمادهایی که بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شده‌اند، ریزش شدیدی داشته‌اند. اگر این اتفاق برای شستا هم بیافتد، با توجه به ارزش بالای این نماد، ریزش آن می‌تواند تاثیر زیادی در شاخص بورس بگذارد.

خودرو مورد دیگری است که باعث نگرانی ما از بازار امروز شده. نماد شرکت ایران خودرو دیروز با انتشار اطلاعات بااهمیت متوقف شد و امروز بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی می‌شود. اطلاعات بااهمیت ایران خودرو مربوط به دریافت مجوز تغییرات قیمت فروش محصولات است. مجوزی که ابتدای شهریورماه صادر شده اما دیروز در قالب اطلاعات بااهمیت افشا شده است.

همچنین در اطلاعیه کدال هیچ جزئیاتی درباره تغییرات قیمت اعلام نشده و می‌توان گفت این اطلاعات صرفا برای توقف نماد خودرو منتشر شده‌اند. حالا چه برنامه‌ای پشت این افشای بدموقع وجود دارد، خدا می‌داند!خودرو و شستا به عنوان بمب‌های ساعتی بازار امروز را تهدید می‌کنند. از طرف دیگر دیروز حقوقی‌ها نه‌تنها حمایتی از بازار نداشتند، بلکه در چند نماد شاهد خرابکاری آنها بودیم.

از نمونه آنها می‌توان به ماجرای نماد اخابر اشاره کرد ‌ و خرید حقوقی در آن باعث از بین رفتن چهار هزار میلیارد تومان پول بی‌زبان شده است. تنها سیگنال مثبت برای بازار، خبر برداشت یک درصد از دارایی‌های صندوق توسعه ملی و تخصیص آن به صندوق تثبیت بازار سرمایه‌ است .

حسن قالیباف اصل می‌گوید در حال نهایی کردن انتقال پول به صندوق تثبیت بازار سرمایه هستیم و این می‌تواند نشانه مثبتی برای تقویت بازارگردان‌ها و جلوگیری از نوسانات شدید بورس باشد. حالا باید ببینیم سیگنال مثبت رئیس سازمان بورس به کمک بورس می‌آید، یا بمب‌های ساعتی خودرو و شستا باعث ریزش چشمگیر شاخص بورس می‌شوند.

کدخبر: ۳۴۸۳۲۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر