کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۱۶۹۹
تاریخ خبر:

روزگار وکلا سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود

روزنامه هفت صبح | وکلا در حال گذراندن یکی از سخت‌ترین دوران‌های کاری خود هستند. هر سه قوه، با دلایلی متفاوت به فعالیت آنها حمله کردند و درآمد و نیز شأنی که آنها برای کار خود قائل بودند را به چالش کشیدند. با هم ببینیم چه شده است:

* یک: در دولت، سازمان امور مالیاتی محور حمله به وکلاست؛ البته دست در دست قوه قضائیه. وکلا همیشه متهم بودند که دو نوع قرارداد دارند. یک قرارداد که به دادگاه ارائه می‌کنند و بر اساس آن تمبر باطل می‌کنند و به عبارت ساده مالیات می‌پردازند و دیگری قرارداد واقعی که با موکل می‌بندند و بر اساس آن درآمد دارند.

بر اساس قانون برنامه توسعه، قرار بوده که سامانه‌ای تهیه شود که وکلا نتوانند چنین کاری کنند و حالا از ابتدای آذرماه این سامانه اجرایی شده است. بر این اساس تنها وکالت وکیلی پذیرفته می‌شود که قراردادش را در یک سامانه ثبت کرده باشد. گام بعدی احتمالا این است که یک حساب بانکی به سامانه متصل شود و پرداخت از طریق آن صورت گیرد. مثل کاری که الان در مورد دفاتر اسناد رسمی صورت می‌گیرد. بنابراین پرداخت مالیات به شکل واقعی اولین چالش آنها در این روزهاست.

* دو: در مجلس، طرحی برای اصلاح یک قانون درخصوص اصل ۴۴ دنبال می‌شود که خیلی مفصل است و ما به طور خلاصه به آن پرداخته‌ایم. در این قانون یک نهاد ایجاد می‌شود که می‌تواند تشخیص بدهد آیا بازار یک کسب‌وکار، اشباع شده است یا نه و اگر اشباع نشده بود، مجوز بدهد که افراد بیشتری بتوانند آن کار را انجام دهند. این موضوع در مشاغلی مثل داروخانه، دفاتر خدمات الکترونیک، دفاتر اسناد رسمی و … که نیاز به مجوز خاص دارند، اهمیت دارد.

وکلا که از قبل می‌گفتند بازار ما اشباع است و برای همین هر سال، در کانون وکلا تعداد نفرات محدودی را جذب کار خود می‌کردند، معترضند که چرا شامل این قانون شده‌اند. آنها می‌گویند ما اصلا کاسبی و شغل نیستیم و این توهین است به ما که ما را شغل حساب کنید. مجلسی‌ها اما، می‌گویند نه شما شغل هستید و تاکنون هم انحصارگرا بودید و حالا باید انحصارتان را بشکنیم؛ انحصاری که البته قبلا یک‌بار با ایجاد مرکز وکلا در قوه قضائیه هم شکسته شده بود، ولی حالا قرار است کاملا از بین برود.

* سه: موضوع سوم هم در این چند روز به وجود آمده و از جانب قوه قضائیه است. قوه قضائیه مرکزی تشکیل داده برای نظارت بر وکلا. در بندهای نظارتی آن مواردی جنجالی مثل حجاب و التزام به ولایت فقیه و کنترل فعالیت در فضای مجازی هم هست. وکلا چند روز است که دارند اعتراض می‌کنند و می‌گویند این کار استقلال وکیل و کانون وکلا و در نتیجه عدالت قضایی را زیر سوال می‌برد، ولی بعید است قوه قضائیه کوتاه بیاید، چراکه رئیس آن چندوقتی است در بسیاری از سخنرانی‌های خود از عملکرد وکلا ناراضی است.

جالب است که در این چند روز، اعتراض وکلا هم چندان عمومی نشده و در لایه‌های نخبگانی باقی مانده است. شاید نشانه‌ای دیگر بر اینکه این قشر به‌خاطر نوع عملکرد مادی‌گرایانه برخی از اعضای این صنف، چندان هم پیش مردم محبوب نیست. درست مثل وضعیتی که پزشکان قبل از کرونا داشتند. خلاصه که این روزها حال‌وروز وکلا، خیلی خوب نیست. اگر در آشنایانتان وکیل دارید، کمی رعایت حالشان را بکنید.

کدخبر: ۳۶۱۶۹۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر