کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۱۶۷۷
تاریخ خبر:

روزگار ناخوش مالکان گوشی آیفون‌ در ایران

روزنامه هفت صبح | روزی که اپل فروشگاه اپلیکیشن خود را به روی اپ‌های ایرانی بست کسی فکرش را نمی‌کرد که حال و روز آیفون‌دارها به اینجا بکشد. صحبت از این بود که همانطور که کافه‌بازار توانسته نیاز اندرویدبازها به گوگل‌پلی را حداقلی کند احتمالا گزینه‌های ایرانی هم می‌توانند جای خالی فروشگاه نرم‌افزاری اپل را به شکلی پر کنند و با دور زدن محدودیت‌ها کاری کنند که کاربران ایرانی کماکان بتوانند از گوشی‌های گرانقیمت‌شان حداکثر استفاده را کنند.

اما با گذشت قریب به دو سال از ماجرای محدودیت‌های جدی اپل برای سازندگان اپلیکیشن در ایران نه‌تنها در این موضوع گشایشی حاصل نشده بلکه تجربه آیفون‌داران ایرانی نشان می‌دهد که فروشگاه‌هایی که اپلیکیشن‌های IOS را به کاربران ایرانی ارائه می‌دهند نه فقط نتوانسته‌اند کمکی به شرایط آن‌ها کنند بلکه از وضعیت پیش‌آمده هم برای کسب درآمدهای غیرمنطقی استفاده می‌کنند.

*** ردیف متهمان داخلی IOS
فروشگاه‌هایی چون سیب‌اپ، سیبچه، سیبانه، سیب ایرانی، نصاب، اپل اپس، آی‌اپس، اناردونی و… مهم‌ترین اپ‌استورهایی هستند که سعی کرده‌اند بدل اپ‌استور واقعی باشند. اما تجربه کار با آن‌ها شاید ناخوشایندترین و بدترین تجربه دارندگان موبایل‌های هوشمند در ایران را رقم زده؛ تجربه‌ای مبتنی بر گرفتن پول پیش، ارائه خدمات حداقلی، گرفتن حداکثر دسترسی به دیتای کاربران، کندی و ارورها متعدد و مهم‌تر و آزاردهنده‌تر از همه تغییرهای پی‌در‌پی و شارژ مالی کاربران در هر تغییر نسخه یا در هر نصب دوباره!

مهم‌ترین اپ‌استور ایرانی که داعیه داشتن بیش از ۳۰ هزار اپلیکیشن IOS را دارد سیب‌اپ است که این روزها بیشتر از همه فروشگاه‌های دیگر این حوزه در مظان اتهام است. سیب اپ دو سرویس مختلف اشتراک دارد که یکی ۶ ماهه و به قیمت ۱۹۰ هزار تومان و دیگری سه ماهه و به قیمت ۴۹ هزار تومان!
شاید تنها اپ استورهای دنیا که برای استفاده از آن‌ها شما مجبورید حق اشتراک بپردازید همین سیب‌های ایرانی هستند!

تقریبا همه آن‌ها پولی هستند بدون اینکه بگویند این پول را بابت چه می‌گیرند. اما گرفتن پول بابت اشتراک برنامه‌هایی که خودتان تولید نکرده‌اید موضوعی نیست که کسی در ایران بابت آن گلایه‌ای داشته باشد. گلایه اصلی بر سر این است که هر از چندی این اپ‌استورها، اشتراک‌هایشان را به کلی هوا می‌کنند و از کاربران خود می‌خواهند مجدد بروند اشتراک بخرند. پشتیبانی متعهدی در این کسب‌وکارها وجود ندارد و معمولا در مورد سرنوشت پول‌هایی که از قبل گرفته‌اند هم توضیحی ارائه نمی‌شود.

*** هشتگ‌های عصبانی علیه سیب‌های ایرانی
کافی است این روزها کلمه سیب را در توئیتر یا اینستاگرام فارسی سرچ کنید تا با لشکری از کاربران مالباخته و به شدت عصبانی ایرانی مواجه شوید که از دست این فروشگاه‌های اپلیکیشن، دادخواهی‌های تندوتیزی کرده‌اند.مثلا کاربران می‌گویند برای نمونه با اینکه سیب‌اپ دو گزینه اشتراک دارد ولی شما تنها یکی را می‌توانید انتخاب کنید.

به عبارتی همین حالا اگر اشتراک سه‌ماهه سیب‌اپ را بخواهید بگیرید این گزینه غیرفعال است و در نهایت شما مجبورید با پرداخت ۱۹۰ هزار تومان اشتراک ۶ ماهه بگیرید.اگر کمی تجربه دیگر کاربران این اپ‌استور ایرانی را هم جست‌وجو کنید متوجه می‌شوید اشتراک یک‌ساله این سایت که قبلا جزو گزینه‌ها بوده برای کاربرانی که آن را خریداری کرده بودند غیرفعال شده و نه‌تنها هزینه‌ای که پرداخت کرده‌اند برگشت داده نشده بلکه برای خرید اکانت ۶ماهه مجدد باید کل هزینه آن را پرداخت کنند.

نکته عجیب اینکه بسیاری از کاربران می‌گویند برنامه‌هایی هم که روی گوشی‌های خود نصب کرده‌اند از کار افتاده است. دردسرهای کاربران آیفون در کار با اپ‌استورهای ایرانی آنقدر زیاد شده که یک پیج اینستاگرامی راه افتاده که شکایت‌ها و گلایه‌ها را در آن مطرح می‌کنند و شکایت‌های زیادی هم از آن‌ها به اینماد کرده‌اند. هرچند وقتی کامنت‌ها را می‌خوانید متوجه می‌شوید که اینماد مدت‌هاست زیر فشار کاربران سایت‌های ایرانی است که فقط یک مجوز خشک و خالی است و نه خدمتی به کاربران و صاحبان سایت‌ها ارائه می‌دهد و نه داشتن و نداشتنش توفیری دارد.

*** پاسخ سیب‌اپ: هر بار ثبت یعنی یک اشتراک جدید
اپ‌استورهای ایرانی از نظر اپل، کسب‌وکارهایی غیرقانونی هستند که در حال دور زدن قوانین و مقررات این فروشگاه آنلاین‌اند. این توجیه خود این کسب‌وکارهاست که در حال مجاهدت برای ارائه یک سرویس خوب به‌رغم محدودیت بی‌شمار اپل به کاربران ایرانی هستند اما کاربران ایرانی که آیفون دست گرفته‌اند و می‌خواهند از برنامه‌های IOS برخی از سرویس‌های اینترنتی پرکاربرد ایرانی استفاده کنند می‌گویند این فروشگاه‌ها بیشتر از خود اپل در حال اجحاف به حقوق مصرف‌کننده ایرانی هستند و آن‌ها از سر ناچاری دست به دامان خدمات این اپ‌استورها شده‌اند.

اما این اپ‌استورها ادعا می‌کنند برای هر بار ثبت کردن گوشی کاربران در اپ‌استور مجبور به طی کردن یک فرآیند واحد هستند و از این رو وقتی در طول دوره اشتراک یک کاربر، به هر دلیلی ثبتش با مشکل مواجه شد و نیاز به ثبت مجدد داشته باشد آن اشتراک باطل می‌شود و باید مجدد هزینه بدهد تا بتواند یک اشتراک تازه بگیرد.

یعنی اگر شما یک اشتراک ۶ ماهه سیب‌اپ گرفته باشید و ۱۹۰ هزار تومان پرداخت کرده باشید و مجبور شوید اپلیکیشن سیب‌اپ را پاک کنید یا نسخه تازه‌تری از آن را نصب کنید باید فاتحه اشتراکی که گرفته‌اید و پولی را که داده‌اید بخوانید.کراش کردن یا خراب شدن برنامه‌ اپ‌استور ایرانی که نصب کرده‌اید بیشترین مشکل کاربران با این کسب‌وکارهاست. کاربران می‌گویند حتی اکانت سیب‌اپ‌پرو که هزینه سالانه مجزایی باید بابت آن پرداخت، در اغلب موارد کمتر از یک ماه عمر می‌کند و با پریدن دسترسی شما به اکانت‌تان مجبورید دوباره هزینه بپردازید و از نو اشتراک تازه‌ای بخرید.

دردسر دیگر اینکه با هر آپدیت IOS احتمال اینکه هم اپ‌استورهای ایرانی شما از کار بیفتند و هم همه برنامه‌هایی که از آن‌ها دانلود کرده‌اید بپرند هم زیاد است معمولا در چنین مواردی هم خبری از پشتیبانی نیست و همانطور که گفته شد احتمال اینکه مجددا مجبور شوید سر کیسه را شل کنید هم زیاد است!

*** سیبچه متهم ردیف دوم
نکته عجیب اکوسیستم اپلیکیشن‌های IOS این است که برخی از کسب‌وکارهای ایرانی اپ‌شان را به سیب‌اپ می‌دهند برای انتشار و برخی دیگر به سیبچه یا یک اپ‌استور دیگر. این باعث می‌شود که اگر شما بخواهید اپ‌های مختلف استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای مختلف ایرانی را داشته باشید مجبور می‌شوید اشتراک دو-سه اپ‌استور داخلی را با همه مصائبی که درباره آن‌ها ذکر شد بخرید. به عبارتی در طول سال مجبورید تا یک میلیون تومان هزینه اشتراک بدهید تا بتوانید دو سه اپ خاص را روی گوشی‌تان داشته باشید.

اگرچه اخیرا نسخه وب اپلیکیشن‌های برخی از کسب‌وکارهای معروف اینترنتی ایران باعث شده تا دارندگان آیفون بتوانند بدون نیاز به نصب خود اپ‌ها کارشان را راه بیندازند اما هنوز تا خلاص شدن از دردسر اپ‌استورهای ایرانی راه زیادی مانده.به نظر می‌رسد خوشبینی درباره داشتن یک کافه‌بازار IOS این روزها جای خود را به شکایت‌ها و گلایه‌های متعدد از بی‌انصافی و شرایط ناعادلانه اپ‌استورهای داخلی داده.

و بیش از هر زمان دیگری باید امیدوار بود هرچه زودتر محدودیت‌های غیرعادلانه اپل برای کاربران و کسب‌وکارهای ایرانی برطرف شود تا صورت مسئله تغییر کند و گرفتاری‌های فعلی از اساس مرتفع شوند.
یک نظریه دیگر هم می‌گوید بهتر است گوشی‌های گرانقیمتی را که جایی برای نصب بی‌دردسر اپلیکیشن‌های ایرانی ندارند کنار بگذارید و به‌رغم میل باطنی‌تان کوچ کنید به دنیای اندروید و گوشی‌های متنوعش.

کدخبر: ۳۴۱۶۷۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1601209673

    اما من تجربه استفاده از استور ایرانی رو داشتم … به نظرم سیب ایرانی عالیه