کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۲۷۸۱
تاریخ خبر:

روزگار متفاوت شماره هشت‌های آبی و قرمز

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | آخرین شماره هشت‌های پرسپولیس و استقلال، در یکی دو سال اخیر وضعیت کاملا متفاوتی داشته‌اند. چه از نظر فنی و چه از نظر حواشی. شماره هشت پرسپولیس در ماه‌های گذشته تقریبا به هر چه می‌خواست رسید اما شماره ۸ استقلال روزهای سخت و متلاطمی را پشت سر گذاشت. وضعیت این دو نفر را در یکی دو سال اخیر بررسی می‌کنیم.

*** هشت پرسپولیس؛ رو به بالا
احمد نوراللهی ماه‌هاست که در اوج دوران فوتبالی خود در پرسپولیس به سر می‌برد. او با توجه به پست بازی‌اش زیاد فرصت گلزنی به دست نمی‌آورد اما تقریبا تک‌تک گل‌های معدود و کم‌شمار او مهم، تاثیرگذار و شاید کلیدی و حتی باعث قهرمانی پرسپولیس باشند. او فصل گذشته در دربی برگشت زننده تک‌گل پرسپولیس بود. درست در دقایقی که استقلال تیم برتر میدان بود و می‌توانست تا قبل از گل نوراللهی حداقل دو سه بار دروازه پرسپولیس را باز کند، این شماره ۸ پرسپولیس بود که ناگهان از راه رسید و با ضربه سری دیدنی کرنر مهدی ترابی را به تک گل پرسپولیس تبدیل کرد. این گل پرسپولیس را برنده دربی کرد و شانس قهرمانی این تیم را به شدت بالا برد.

نوراللهی در بازی نیمه‌نهایی جام حذفی هم مقابل سپاهان زننده تک‌گل پرسپولیس بود. در حالی که سپاهان در دقیقه ۱۱۶ یک پنالتی را توسط مهدی کیانی از دست داده بود و به نظر می‌رسید با تساوی بدون گل در وقت‌های اضافه، بازی به ضربات پنالتی کشیده خواهد شد اما این احمد نوراللهی بود که در دقیقه ۱۱۹ با شوتی زمینی که البته با برخورد به پای سیاوش یزدانی هم منحرف شد، دروازه میزبان را باز کرد و پرسپولیس را به فینال جام حذفی رساند.

همان فینال جنجالی در اهواز که با پیروزی یک بر صفر پرسپولیس بر داماش، منجر به قهرمانی این تیم هم شد. در واقع اغراق نیست اگر بگوییم دبل قهرمانی پرسپولیس در فصل گذشته، به شدت وابسته به دو گل حیاتی احمد نوراللهی مقابل استقلال و سپاهان بود.‌درخشش نوراللهی البته فقط محدود به پرسپولیس نبود. او با بازی‌های خوبش در تیم برانکو، توجه مارک ویلموتس را هم جلب کرد و توانست خودش را به تیم ملی تحمیل کند. نوراللهی در بازی با کامبوج زننده اولین گل از ۱۴ گل تیم ملی بود و در برابر عراق هم تنها گل تیم ملی را به زیبایی به ثمر رساند. گلی که البته با دو گل عراقی‌ها بی‌ثمر ماند.

ماجرا اما فقط گل‌های نوراللهی نیست. او با حضورش در ترکیب اصلی پرسپولیس، نظم و جذابیت را به نمایش این تیم تزریق کرده است. پرسپولیس در حضور نوراللهی همواره بازی‌های بهتری به نمایش می‌گذارد و این به دلیل بازی خلاقانه و البته مسئولانه نوراللهی است. او آنقدر خوب بازی می‌کند که دیگر خبری از محسن ربیع‌خواه در ترکیب پرسپولیس نیست. فراموش نکنیم که ربیع‌خواه دو سال تمام، مهره مورد اعتماد برانکو بود و حتی این اواخر اعتماد هواداران پرسپولیس را هم جلب کرده بود. با وجود او، هواداران پرسپولیس حتی دیگر نگران مصدومیت‌ها و محرومیت‌های متوالی و پرتعداد کمال کامیابی‌نیا هم نیستند.

دیگر ویژگی بارز بازی نوراللهی آرامش و متانت او در طول بازی است. او هرگز به دنبال بازی نمایشی و نشان دادن خودش به هواداران و دوربین‌ها نیست و فقط در خدمت تیم بازی می‌کند. کوچک‌ترین حاشیه‌ای هم ندارد و وارد درگیری‌های بی‌مورد در زمین نمی‌شود و مثل خیلی‌ها تعصب دروغینی از خود به نمایش نمی‌گذارد. به همین دلایل او این روزها در حضور ستاره‌هایی مثل بیرانوند، سیدجلال حسینی، شجاع خلیل‌زاده، مهدی ترابی، علی علیپور و… تبدیل به یکی از محبوب‌ترین بازیکنان پرسپولیس شده است.

*** ۸ استقلال؛ رو به پایین!
برخلاف احمد نوراللهی، شماره ۸ استقلال در یکی دو سال اخیر روزهای بدی را پشت سر گذاشته است. او در سال‌های گذشته بازیکن موفق‌تر و تاثیرگذارتری بود و حتی یکی از بازیکنانی بود که منتقدان کارلوس کی‌روش معتقد بودند این مربی پرتغالی او را نادیده می‌گیرد. اسماعیلی در سال‌های گذشته گل‌های بیشتر و مهم‌تری برای استقلال می‌زد که یکی از آنها گل دیدنی‌اش به پرسپولیس در همان دربی معروف ۳بر۲ بود. اما از فصل گذشته، اوضاع برای اسماعیلی متفاوت شد و به نظر می‌رسید همه چیز از بازی جام حذفی مقابل ساپیا شروع شده است.

آن بازی در پایان ۱۲۰ دقیقه با تساوی ۲-۲ به پایان رسید و یکی از گل‌های استقلال را اسماعیلی از نقطه پنالتی زده بود اما او ضربه خود را در ضیافت پنالتی‌ها از دست داد و یکی از عاملین اصلی شکست استقلال و حذف این تیم از جام حذفی بود. اسماعیلی یک فصل قبل‌تر با چهار پاس گل، بهترین پاسور لیگ قهرمانان آسیا بود اما در این فصل در آسیا هم ناکام بود و حتی یک گل یا یک پاس گل را هم ثبت نکرد. دومین اتفاق بد برای اسماعیلی در دربی برگشت فصل گذشته رخ داد. جایی که شماره ۸ پرسپولیس برای این تیم گلزنی کرد اما اسماعیلی با شماره ۸ پنالتی خود را به بدترین شکل ممکن با ضربه‌ای چیپ از دست داد و تبدیل به عامل اصلی باخت استقلال و از دست رفتن شانس قهرمانی این تیم شد. اسماعیلی بعد از این بازی دیگر فرصت قرار گرفتن در ترکیب استقلال را پیدا نکرد و ظاهرا به دلیل مصدومیت، ادامه فصل را از دست داد!

اسماعیلی در لیگ نوزدهم هم یک بازیکن کاملا معمولی برای استقلال بود. او در اوایل فصل دو گل زد و یکی دو پاس گل هم داد اما در آستانه دربی رفت با خطایی بی‌مورد در بازی مقابل نفت مسجدسلیمان و البته سختگیری عجیب داور بازی اخراج شد و دربی را از دست داد. در ادامه هم خبری از درخشش و تاثیرگذاری او نبود و اسماعیلی در اتفاقی عجیب به دلیل مصدومیت دربی برگشت را هم از دست داد و تا این جای فصل یکی از معمولی‌ترین و حتی ضعیف‌ترین بازیکنان استقلال بوده است. نمایش‌های خوب آرش رضاوند و دیگر هافبک‌های استقلال مثل علی کریمی، مسعود ریگی و فرشید باقری هم باعث شده تا استقلالی‌ها زیاد نگران غیبت‌های متوالی و پرتعداد اسماعیلی در ترکیب تیم‌شان نباشند.

اما برخلاف نمایش‌های ضعیف و معمولی در زمین، اسماعیلی در یکی دو سال اخیر، حضور پررنگی در حواشی استقلال داشته است. اولین و مهم‌ترین حاشیه او همان پنالتی چیپ در دربی بود که گفته می‌شد منجر به درگیری در رختکن استقلال و تنبیه اسماعیلی و یکی دو بازیکن دیگر هم شده است. اسماعیلی در زمان حضور امیرحسین فتحی در استقلال هم چند بار علیه او مصاحبه کرد و به خواسته مدیرعامل، برای مدتی به همراه روزبه چشمی از تمرینات کنار گذاشته شد. او اخیرا هم مصاحبه‌ای علیه احمد سعادتمند انجام داده که باعث احضار او به کمیته انضباطی باشگاه شده است. اسماعیلی البته در روزهای سخت کمک‌ حال بازیکنان جوان تیم بوده و حتی به آنها پول هم قرض داده ‌ اما شکی نیست که او در دو سال اخیر روندی نزولی را طی کرده است.

کدخبر: ۳۲۲۷۸۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر