کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۶۶۱۴
تاریخ خبر:

روزگار سیاه کشور چای

روزنامه هفت صبح | چند هزار تظاهرات‌کننده که در اعتراض به شرایط اقتصادی و درخواست استعفای گوتابایا راجاپاکسه، رئیس‌جمهوری در کلمبو، پایتخت سریلانکا تجمع کرده بودند به اقامتگاه رسمی رئیس‌جمهوری حمله کرده‌ و وارد ساختمان شده‌اند. رئیس‌جمهوری پیش از حمله از این اقامتگاه گریخته بود. خانه نخست‌وزیر در کلمبو، پایتخت سریلانکا هم به آتش کشیده شده است.

او البته باقی مانده و گزارش‌ها حاکی از آن است که در ساعات اول وخیم شدن بحران، جلسه‌ای با احزاب سیاسی برگزار کرده ولی مخالفان می‌گویند او نیز باید برود. تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی جمعیت معترضان را در محوطه بیرونی و همچنین داخل اقامتگاه نشان می‌دهد اما گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که آقای راجاپاکسه پیش‌تر به «محل امنی» منتقل شده بود و بعد از مدتی نیز تصاویری از فرار او با یک کشتی منتشر شد.

برای شرکت در این تظاهرات گروه‌های متعددی از مردم از نقاط مختلف سریلانکا به پایتخت سفر کرده بودند و مقامات ناچار شدند تصمیم خود برای وضع مقررات منع رفت و آمد و تجمع را لغو کنند. پلیس برای متفرق کردن جمعیت بزرگی از تظاهرات‌کنندگان گاز اشک‌آور شلیک کرده بود اما تظاهرات‌کنندگان خشمگین با عبور از صف نیروهای امنیتی به اقامتگاه رئیس‌جمهوری حمله کردند.

سریلانکا از زمان استقلال خود در سال ۱۹۴۸ میلادی بدترین رکو‌د و بحران اقتصادی خود را از سر می‌گذراند و موج اعتراضاتی که این کشور را در بر گرفته در چند دهه اخیر بی‌سابقه‌ترین است. تورم شدید و به خصوص افزایش قیمت مواد غذایی، سوخت و دارو به دلیل کمبود واردات باعث نارضایی عمومی شده است.

در دو سال اخیر، سریلانکا با کاهش ذخایر ارزی مواجه بوده که آن را به سوء مدیریت اقتصادی و تأثیر همه‌گیری ویروس کرونا نسبت داده‌اند.
کمبود عواید ارزی باعث مشکل در واردات کالاهای ضروری شده است. در حال حاضر، دولت سریلانکا برای دریافت کمک مالی ۳ میلیارد پوندی در حال مذاکره با صندوق بین‌المللی پول است. دولت سریلانکا گفته است برای پشت سر گذاشتن مشکلات اقتصادی کنونی، امسال به ۵میلیارد دلار کمک از سوی جامعه جهانی و صندوق بین‌المللی نیاز دارد.

رئیس‌جمهوری سریلانکا برای جلب حمایت مالی با چین و هند مذاکره کرده و چند روز پیش گزارش شد که از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه خواستار اعتبار مالی جهت واردات نفت از آن کشور شده است. این درخواست پس از آن مطرح شد که وزیر انرژی سریلانکا هشدار داد که ممکن است ذخیره بنزین به زودی تمام شود.راوانتی دچیکرا، نمایشنامه‌نویس در یک نشست خبری در محل تظاهرات در کنار سایر رهبرانی که در هماهنگ کردن جنبش ضد دولتی کمک می‌کنند گفت:

«رئیس‌جمهور باید استعفا دهد، نخست وزیر باید استعفا دهد و دولت باید برود.»رهبران جنبش اعتراضی سریلانکا که رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر را مجبور به ترک اقامتگاه‌های رسمی خود کرده‌اند، روز یکشنبه ۱۰ ژوئیه گفتند تا زمانی که این دو مقام کناره‌گیری نکنند ساختمان‌های این دو نهاد در اشغال معترضان خواهد ماند. تصاویر حضور معترضان روی تخت خوابی در قصر ریاست جمهوری و نیز در استخر قصر ریاست جمهوری، در شبکه‌های اجتماعی، حتی در ایران مورد توجه قرار گرفته است. (بی.بی.سی. و یورونیوز)

کدخبر: ۴۶۶۶۱۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر