کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۱۲۶۸
تاریخ خبر:

روزگار تلخ ‌سلبریتی‌های ‌مجلس دهم

روزنامه هفت صبح | گزارشی جامع از جزئیات نتایج استانی انتخابات‌ مجلس. یک:دیروز، تا زمان تهیه این گزارش تقریبا نتیجه انتخابات در سراسر کشور به جز حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر اعلام شده بود. این موضوع البته عجیب هم نبود چرا که میزان رای این حوزه، نزدیک به دومیلیون رای (‌ تقریبا۲۰ درصد از واجدان شرایط) بوده است و شمارش و تجمیع این میزان رای طول می‌کشد.

* ۲: در نسخه پی دی اف نتایج انتخابات را به تفکیک استانی و البته به طور تحلیلی برایتان نوشتیم. یک نتیجه جالب این بررسی تحلیلی این بود که تقریبا ۲۴۰ کرسی از مجلس شورای اسلامی در دور آینده، به طور کامل تغییر خواهد کرد. این حاصل همکاری مشترک شورای نگهبان (در رد صلاحیت حدود ۹۰ نماینده) و نیز عدم ثبت نام برخی نمایندگان (حدود ۱۰ نفر) و البته رای ندادن مردم به ۱۴۰ نماینده‌ای بود که دوباره خود را به رای مردم گذاشته بودند.

به این ترتیب در مجلس آینده صرفا ۵۰ نماینده خواهند بود که سابقه حضور در مجلس دهم را داشتند. نشانه‌ای روشن از عدم رضایت مشترک حاکمیت و مردم از آن مجلس. نکته جالب این است که در یازده استان، هیچ نماینده‌ای از دور قبل در دور جدید مجلس شورای اسلامی حضور ندارد.

‌* سه: بسیاری از این افراد همان حاشیه‌سازانی هستند که در طول چهار سال به طور مکرر از آن‌ها خبرسازی‌های جنجالی شنیدیم. مثلا در ارومیه نادر قاضی‌پور، همان نماینده‌ای که با گلابی خوردن در مجلس مشهور شده بود بالاخره نتوانست صلاحیت خود را از شورای نگهبان بگیرد و در مجلس بماند.

یا مثلا درازهی، از حوزه سراوان که با کارمند گمرک جدال کرده بود نیز در نهایت به همین دلیل به مجلس راه پیدا نکرد. هدایت‌الله خادمی که جدال‌های بسیاری با وزیر نفت بر سر دریافت حقوق از این وزارتخانه و البته نقد تند و تیز دولت و این وزارتخانه داشت در ایذه، رای مردم را نگرفت و علاء‌الدین بروجردی که سال‌ها رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بود و نماینده بروجرد، در این دوره نتوانست مردم لارستان استان فارس را برای رای دادن به خود قانع کند.

فردین فرمند که با خوردن کاهو در مجلس مشهور شده بود در حوزه انتخابیه میانه، رای مردم را کسب نکرد و سکینه الماسی نتوانست نظر مردم عسلویه را حتی با نطق تاریخی خود مشهور به «به نام خدای رنگین کمان» جلب کند. در میان نمایندگان سلفی بگیر با موگرینی، علیرضا رحیمی تهران و جعفرزاده ایمن‌آبادی رشت، توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت نشدند و احمد مازنی که به گرگان رفته بود نتوانست رای مردم را بگیرد.

* چهار: از نظر سیاسی مجلس آینده با داشتن فقط ۱۸ نیروی اصلاح‌طلب احتمالا به لیدری مسعود پزشکیان، یکی از اصولگراترین مجالس تاریخ جمهوری اسلامی خواهد بود. مجلسی که البته باید دید اصولگرایان در آن خواهند توانست وحدت خود را بر سر موضوعاتی مثل ریاست مجلس حفظ کنند یا اینکه در آینده شاهد جدال‌های خونینی بر سر آن از سوی افرادی مثل قالیباف، نیکزاد، حاجی بابایی یا حتی زاکانی خواهیم بود. ‌

دانلود PDF

کدخبر: ۳۱۱۲۶۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر