کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۳۷۴۱
تاریخ خبر:

روزگار خوش بازار بورس و اوراق سهام

روزنامه هفت صبح | بازار بورس، روزهای بهتری را به خود خواهد دید. این را می‌توان از ابلاغیه یا بهتر است بگوییم حکم حکومتی دیروز رهبر انقلاب دید. ایشان دیروز با صدور ابلاغیه‌ای ضمن موافقت با درخواست رئیس‌جمهور برای آزادسازی سهام عدالت موافقت کردند. البته رهبر انقلاب برای این موضوع سه شرط تعیین کردند:

* یک: دارندگان سهام عدالت مجازند در محدوده زمانی مشخص، مالکیت مستقیم سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر را انتخاب نمایند و به تناسب، نقش مدیریتی خود را ایفا کنند.

* دو: مقررات مورد نیاز جهت انتقال سهام به صاحبان سهام عدالت توسط شورای عالی بورس تدوین و تصویب شود. این مصوبات برای کلیه دستگاه های اجرایی لازم‌الاجراست.

* سه: نسبت به سهام باقیمانده در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، شورای عالی بورس موظف است ضمن تشویق ماندگاری صاحبان سهام در شرکت‌های مذکور، از طریق مبادی ذیربط هرچه زودتر زمینه‌ ورود آن شرکت‌ها را در بورس فراهم نماید.

*** معنای این سخنان چیست؟
قبل از هر چیز باید در مورد سهام عدالت توضیحی بدهیم. در تیر ماه سال ۱۳۸۵، رئیس جمهور وقت از رهبری اجازه خواست تا با هدف گسترش عدالت اجتماعی و توانمندسازی خانوارهای کم درآمد، درصدی از سهام شرکت‌های مشمول خصوصی‌سازی اصل ۴۴ قانون اساسی را به مردم واگذار کنند. این اتفاق افتاد و برای این سهام‌ها، شرکت‌هایی با عنوان شرکت سرمایه‌گذاری استانی تاسیس شد تا این سهام را به نمایندگی از مردم مدیریت کند و سود حاصل از این سهام را به مردم بدهد.

اعطای سهام البته با مشکلاتی روبه‌رو شد. مثلا تغییر دولت و عزم دولت برای تغییر مدیریت شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی با مشکل اساسنامه برخورد کرد و در برخی موارد، شرکت‌ها سودی نداد و حتی مردم برای آزادسازی سهام خود مجبور به پرداخت مبالغی شدند و در نهایت هم مشکلی جدی به وجود آمده بود و آن هم این بود که نمی‌شد به راحتی مشخص کرد که در هر شرکت سرمایه‌گذاری استانی چه سهمی متعلق به چه فردی باشد.

با این حال آن طور که در ابلاغیه رهبر انقلاب آمده ظاهرا «شرایط فعلی اقتصادی» باعث «عزم دولت برای عمل به تکالیفی که به عهده اوست» شده و چنین تقاضایی از رهبر انقلاب صورت گرفته است. شرایط فعلی اقتصادی ظاهرا بیش از هر چیز مربوط به مسایل کرونا و البته رونق کم سابقه بورس است. شرایطی که باعث شده رهبر انقلاب در ابلاغیه خود ذکر کنند، «با توجه به تأخیری که در طول زمان نسبت به تحقق اهداف واگذاری این سهام پیش آمده است، و به دلیل ضرورت بهره‌مندی هرچه سریعتر مردم از منافع سهام خود، هرچه سریعتر مقدمات لازم برای آزادسازی سهام عدالت و واگذاری تعیین قیمت آن به بورس فراهم گردیده و آیین‌نامه‌های اجرایی تهیه و به اجرا درآید.»

نکته پایانی اینکه به طور خلاصه از سه شرط رهبر انقلاب برای این امر می‌فهمیم که در این مسئله، شورای عالی بورس، تقریبا همه کاره خواهد بود یعنی شورایی که این افراد اعضای آن هستند:
وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، وزیر بازرگانی، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، رئیس اتاق تعاون، دادستان کل کشور یا معاون وی، یک نفر نماینده از طرف کانون‌ها، سه نفر خبره مالی از بخش خصوصی، با مشورت تشکل‌های حرفه‌ای بازار اوراق بهادار به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و تصویب هیات وزیران و یک نفر خبره از بخش خصوصی، به پیشنهاد وزیر ذی‌ربط و تصویب هیات وزیران برای هر بورس کالایی.

کدخبر: ۳۲۳۷۴۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر