کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۱۳۵۶
تاریخ خبر:

روزهای سخت ترکیه در موج سوم کرونا

روزنامه هفت صبح | روز جمعه وزیر بهداشت به قرارگاه مقابله با کرونا نامه زد که هرچه سریع‌تر مانع سفر افراد از ایران به ترکیه شوید. این تعجیل آقای وزیر هم از این قرار بود که ترکیه این روزها دارد روزهای سختی را پشت‌سر می‌گذارد و میزان ابتلای کرونا در بین مردم این کشور به بیشتر از روزی ۴۲ هزار نفر رسیده است.

از سربرگ آن می‌شد فهمید این نامه جمعه ارسال شده، اما احتمالا بعد از اینکه هیچ جوابی نگرفته، دیروز به رسانه‌ها درز پیدا کرده است. به‌خاطر همین مشاور وزیر کشور کمی بعد از این خبر توئیتی زد که به نظر می‌آید کنایه به تیم اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت باشد. روح‌الله جمعه‌ای در توئیترش نوشته بود که نامه نمکی به وزیر کشور درباره توقف ایاب و ذهاب به ترکیه در جریان مسیر اداری خودش بود، اما یکدفعه سر از رسانه‌ها درآورد. یک‌جورهایی داشت می‌گفت ما داشتیم بی‌سروصدا کارمان را می‌کردیم و نیازی نداشت آن را به صورت عمومی اطلاع‌رسانی کنید.

حالا فارغ از این کنایه‌ها، این روزها ترکیه شرایط بدی را پشت‌سر می‌گذارد. مرگ‌ومیر روزانه آنجا به ۱۷۰ نفر رسیده است. اگر نگاهی به وضعیت اوج بیماری در کشور همسایه‌مان بیندازیم، در آن دو موج گسترش ابتلای به کرونا پشت‌سر گذاشته شده و این روزها در موج سوم این بیماری قرار دارد.

با این فرق که این‌بار اوضاع ابتلا و مرگ‌ومیر از هر دفعه بدتر است. حالا برای اینکه حسرت بیشتری بخورید، باید بگویم که این افزایش ابتلا به کرونا در روزهای بهاری ترکیه، در حالی شروع شده که برای همین چهاردهم فروردین که پشت‌سر گذاشتیم می‌شد یک بلیت ایران به استانبول را به قیمت ۲۵۰ هزار تومان هم پیدا کرد. برای هفته آینده هم بلیت‌های ۸۰۰ هزارتومانی سفر به استانبول پیدا می‌شود.

کاهش قیمت بلیت ترکیه یک اتفاق قدیمی در سیستم گردشگری ایران بوده و با این وضعیت ترکیه، این تصمیم وزیر بهداشت می‌تواند از انتقال کرونا از ترکیه به ایران در ماه‌ پیش‌رو جلوگیری کند. در نامه نمکی به وزیر کشور، او خواسته این ممنوعیت تا یک هفته برقرار باشد. علاوه‌براین او دو پیشنهاد دیگر هم داده است.

نمکی گفته اولا آنهایی که اتباع ترکیه در ایران هستند و قصد خروج از کشور را دارند می‌توانند با رعایت پروتکل‌ها و انجام تست برای ورود و خروج از کشور اقدام کنند. از طرف دیگر هموطنانی که وارد کشور می‌شوند باید در موارد مشکوک و مثبت تست قرنطینه شوند.

*** قرنطینه در ترکیه چطور اجرا خواهد شد؟
تا امروز ۱۶٫۱ میلیون دوز واکسن در ترکیه تزریق شده است، اما تعداد مرگ‌ومیر افراد در آن از ایران هم بیشتر است. منتقدان ترکیه می‌گویند که یک لاک‌داون درست‌وحسابی ممکن است شرایط آنها را بهتر کند، اما عملی کردن این پیشنهاد برای کشوری که دنبال رفع چالش‌های اقتصادی خودش است، آنقدرها عملیاتی نخواهد بود.

از اول ماه مارس اردوغان تمام اقداماتی را که برای مهار همه‌گیری داشت لغو کرد، اما حالا قرار شده این تدابیر برای ماه رمضان که دو هفته دیگر شروع می‌شود، شدیدتر شود. بر اساس اطلاعیه‌ای که دولت این کشور داده، یک لاک‌داون درست‌وحسابی قرار است از ماه رمضان اجرا شود. مثلا یکی از این مقررات آخر ماه رمضان از بیست‌ونهم این ماه قمری تا چهارم شوال برقرار خواهد شد.

علاوه‌براین یکسری قوانین منع رفت‌وآمد دیگر هم در مناطق پرخطر وضع کرده‌اند. ترکیه هم یک سیاست تعیین رنگ‌بندی شهرها مثل ایران دارد. امروز تقریبا همه شهرهای این کشور قرمز، تعدادی نارنجی و زرد و فقط یک شهر (سیرنک) در وضعیت آبی هستند. فرق سیاست‌های ترکیه با ایران در این است که در شهرهای قرمز از ۹ شب جمعه منع رفت‌وآمد شروع می‌شود و تا ۵ صبح روز دوشنبه ادامه دارد. علاوه‌براین در روزهای دیگر هم ۹ شب تا ۵ صبح منع رفت‌وآمد است و از این نظر به قوانین کرونایی ایران شباهت دارد.

کدخبر: ۳۸۱۳۵۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر