کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۳۴۲۸
تاریخ خبر:

روزهای بی‌امان سیل در سیستان و بلوچستان

روزنامه هفت صبح | شدیدترین بارندگی در ۲۰ سال گذشته و سازمان هلال احمری که هنوز رئیس ندارد. در استان سیستان و بلوچستان بارش‌های شدید و البته بی‌سابقه (حداقل در ۲۰ سال گذشته) امان مردم را بریده و شهرهای مختلف این استان خصوصا شهرستان‌های خاش، دلگان و روستاهای حاشیه تفتان در محاصره سیل قرار گرفته‌ و در پی آن مردم برخی شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان تا کمر در آب فرو رفته و مدارس ۱۲ شهر تعطیل شده‌اند.

همچنین در خبرها آمده امکانات هلال احمر برای کمک رسانی کافی نیست چرا که امکانات و زیرساخت‌های مناسب به اندازه کافی برای بازگشایی راه‌های مواصلاتی روستایی و نیز خدمات رسانی به سیل زده‌های محروم استان وجود ندارد. از سوی دیگر سازمان هلال احمر چند وقتی است که رئیس ندارد و مسئولان هنوز در کش و قوس هستند که چه کسی بر صندلی ریاست این سازمان تکیه بزند.

*** میزان بارش‌ها
بر اساس گزارش هواشناسی سامانه بارشی که از روز جمعه وارد سیستان و بلوچستان شده و تا شب گذشته در منطقه فعال بود، بارش‌های قابل توجهی به همراه داشت به طوری که بیشینه بارش‌ها به صورت نقطه‌ای در برخی نقاط خاص در غرب و جنوب غرب استان به بیش‌از ۱۵۰ میلی‌متر رسیده و در اکثر شهرها نیز بالای ۱۰۰ میلیمتر است (میانگین منطقی بارش در این مناطق معمولا بین ۲۰ تا ۴۰ میلیمتر بوده است!) این میزان بارش در همین دو روز در برخی مناطق این استان به اندازه چند سال بارندگی است و حتی برخی آمارها می‌گوید که سیستان و بلوچستان امسال به دومین استان پر بارش کشور تبدیل شده است.

اگر آمارها را به صورت کلی هم نگاه کنیم که وضع عجیب‌تر است.آمارها از افزایش کم سابقه ۲۱۲۰ درصدی بارش‌ها در سیستان و بلوچستان حکایت دارد. افزایش بارشی که از مهرماه سال‌جاری تا ۲۰ دی ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل رقم خورده است. از ابتدای مهر تا ۲۰ دی، میزان بارش‌های تجمعی سیستان و بلوچستان ۸۶,۶ میلیمتر بوده است. درحالی که سال گذشته و در این مدت، میزان بارش‌های تجمعی ۳,۹ میلیمتر بود.

میزان بارش‌ها در بازه مهرماه تا ۲۰ دی ماه سال‌جاری نسبت به آمارهای درازمدت که حدود ۵۰ سال را در برمی‌گیرد نیز افزایش داشته است. به طوری که بر اساس آمارهای دریافتی از شرکت مدیریت منابع آب ایران، میزان بارندگی تجمعی سیستان و بلوچستان، از ابتدای سال آبی تا ۲۰ دی سال آبی ۹۹-۹۸ بیش از ۱۷۱٫۵ درصد رشد داشته است. چراکه آمار متوسط درازمدت بارش‌ها در سیستان و بلوچستان ۳۱٫۹ میلیمتر است.

محمدعلی مصطفوی، مدیرکل دفتر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به این ارقام گفت: میزان بارش‌های سیستان و بلوچستان از ابتدای سال آبی جاری تاکنون بی‌نظیر در طول ۲۰ سال اخیر بوده است. به طوری که میزان بارش‌های سال آبی جاری سیستان و بلوچستان، در ۵۱ سال اخیر در رتبه دوم قرار می‌گیرد و ادامه این بارش‌ها می‌تواند سال آبی جاری را به رتبه اول نیز برساند.

*** سه جان باخته
سخنگوی سازمان اورژانس کشور از فعال شدن بالگردهای اورژانس در استان‌های درگیر سیل و آبگرفتگی خبر داد. مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس با بیان اینکه تیم‌های واکنش سریع در استان سیستان و بلوچستان وارد عمل شدند، گفت: در مجموع سه نفر در این حوادث جان خود را از دست داده‌اند (تا ساعت ۲۰ روز یکشنبه) که یکی از این افراد در استان سیستان و بلوچستان غرق شده است. در استان هرمزگان نیز یک نفر به علت غرق شدن در رودخانه و یک نفر به علت ریزش آوار در روستای حاجی آباد جان خود را از دست داده است.

*** ریزش سقف اتاقی در بخش ccu
رئیس بیمارستان سیدالشهدا شهرستان زهک گفت: به‌دنبال بارندگی و به‌دلیل نفوذ آب از سقف یکی ازاتاق‌های بخش ccu، قسمتی از سقف کاذب خیس کشیده و ریزش می‌کند. به هنگام بارندگی شدیدی که صورت گرفت یک قسمت از سقف کاذب ریزش می‌کند اما خوشبختانه هیچ مریضی در اتاق حضور نداشته و آسیبی هم به هیچ کس وارد نشده است، همانگونه که در فیلم منتشرشده هم معلوم است هیچ مریضی روی تخت نیست و دستگاه‌ها نیز خاموش است.

*** علت بارش‌های شدید جنوب کشور چیست؟
رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور دو عامل «تغییر پذیری آب و هوا» و «تغییرات اقلیمی» را علت تغییر الگوی بارش‌ها و بارش‌های شدید در جنوب کشور می‌داند. احد وظیفه، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان درباره علت تغییر الگوی بارش‌ها در کشور گفت: در درجه اول می‌توان به این موضوع اشاره کرد که آب و هوا و اقلیم به‌صورت جهانی همواره تغییرپذیر است همچنین تغییرات اقلیمی الگوهای جوی را تا حدودی تحت تاثیر قرار داده است.

او با اشاره به اینکه سیستم‌های هواشناسی حرکت موجی دارند و فرآیندهای گسترده‌ای نیز در شکل‌گیری این امواج دخالت می‌کنند، تصریح کرد: برای مثال نوسانات جنوبی، نوسانات دو قطبی اقیانوس هند، نوسانات پرفشار سیبری و نوسانات اقیانوس اطلس شمالی امواج بزرگ مقیاسی هستند که در شکل‌گیری امواجی که از غرب به شرق حرکت می‌کنند، تاثیرگذارند.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه سال گذشته ما در کشور بارندگی خوبی داشتیم اما اروپای غربی سال خوبی از نظر بارندگی نداشت، گفت: امواج در این بازه زمانی به گونه‌ای شکل گرفته بود که بخش گرم و پایدار آن در اروپای غربی قرار داشت و بخش ناپایدار آن روی شرق مدیترانه و خاورمیانه گسترده شده بود.

کدخبر: ۳۰۳۴۲۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر