کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۵۳۶۸
تاریخ خبر:

روایت محرمانه و منتشر نشده روحانی ‌از کرونا

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | شامگاه سه‌‌شنبه و در جریان جلسات رمضانی حسن روحانی با گروه‌های مختلف، جمعی از فعالان سیاسی به سالن شهید بهشتی نهاد ریاست‌جمهوری در پاستور رفتند تا هم با رئیس‌جمهور حرف بزنند و هم حرف‌های او را بشنوند. جلسه‌ای که به دلیل عدم پخش زنده آن از شبکه خبر، دچار حاشیه هم شد.

پیش از این دو گزارش از این جلسه رسانه‌ای شده است؛ یکی روایت رسمی نهاد ریاست جمهوری که شامل سخنان رئیس‌جمهور در آن است و دیگری روایت روزنامه سازندگی که متمرکز بر بخش‌های سیاسی صحبت‌هاست اما روایتی از این جلسه را برایتان بازگو می‌کنیم که بیش از هر چیز مربوط به یک مباحثه دونفره در میانه جلسه است. مباحثه‌ای میان محمدرضا جلایی‌پور با حسن روحانی.

محمدرضا جلایی‌پور، فرزند ۳۹ساله حمیدرضا جلایی‌پور است. جلایی‌پور، پدر چهره شاخص حزب مشارکت بود. استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران است و در دوران اصلاحات مدیرمسئول دو روزنامه جامعه و نوسازی بود. جلایی‌پور پسر اما بیش از هر زمان دیگری بعد از سال ۱۳۸۸ شناخته شد.

او که رتبه یک کنکور سراسری سال ۱۳۸۰ بود قبل از انتخابات آن سال در آکسفورد انگلستان درس می‌خواند اما به ایران آمد و کمپینی جوانانه برای میرحسین موسوی تاسیس کرد: کمپین موج سوم. جلایی‌پور بعد از انتخابات بازداشت شد و از آن پس در ایران یکی از چهره‌های جوان اصلاح‌طلب به حساب می‌آید.

چهره‌ای که در سال اخیر هم به‌خاطر تلاش‌هایش در حوزه کرونا و هم به‌خاطر ایده تمرکز اصلاح‌‌طلبان بر سه گانه عدالت، آزادی و دموکراسی (و در واقع وارد کردن عدالت به گفتمان اصلاح‌طلبی) مورد توجه قرار گرفت. یکی از آخرین کارهای جلایی‌پور در حوزه کرونا اما تلاش برای اقناع دولت در جهت عدم اجازه برای مسافرت‌های نوروزی و نیز تلاش برای قرنطینه دو هفته‌ای بعد از شروع موج چهارم بود که هر دو ناموفق بود و قصه او و روحانی در جلسه نیز درست از همین جا آغاز شد.

جلایی‌پور البته در ابتدا، حرف‌هایش را کرونایی آغاز نکرد و وزارت‌های خارجه، ارتباطات و نیرو را از وزارتخانه‌های خوب دانست، وزارت کشور، بهداشت و اقتصاد را قابل نقد ولی اصل حرفش این بود که باید برای کنترل موج چهارم کرونا قرنطینه سراسری راه انداخت و به سمت واکسیناسیون سریع و همگانی، رایگان و شفاف رفت.

او به روحانی گفت کرونا را دست‌کم گرفته که گفته پیک کرونا تمام شده، از نحوه مدیریت تزریق واکسن‌های موجود انتقاد کرد و گفت که ستاد کرونا ایرادهایی دارد و از جمله اینکه یک نفر هم از نظام پزشکی آنجا نیست.روحانی در اینجای کار، مسیر جلسه را قطع و تلاش کرد نگرانی جلایی‌پور را برطرف کند و مانع سرایت آن به بقیه حاضران شود.

گفت کرونا ناشناخته است ولی ما داریم تلاش می‌کنیم و در حد توان واکسن می‌خریم و می‌سازیم. موج چهارم کرونا را رد نکرد ولی گفت در بعضی استان‌ها از پیک گذشتیم و پیش‌بینی‌اش این بود که در پایان اردیبهشت‌ماه در کل از پیک چهارم عبور می‌کنیم. رئیس‌جمهور ابراز رضایت کرد از اینکه کادر درمان واکسن گرفتند و گفت در پایان اردیبهشت‌ماه با پایان واکسیناسیون بیماران خاص و زمینه‌ای، سه چهارم موارد فوتی در کشور که از این افراد هستند مصون شود.

بعد از آن توضیحاتی داد در مورد پول و گفت با وجود اینکه سخت‌مان بوده چون پول کم داریم، در ستاد اقتصادی به بانک مرکزی گفتیم ۱۰۰ میلیون دلار کنار بگذارد برای واکسن و به وزارت جهاد هم گفتیم آیا برای واکسن رازی پولی لازم دارد یا نه. در ادامه توضیحاتی داد درباره موج چهارم و همان ماجرای عراق را تکرار کرد و نگران بود که نکند موج دیگری از مرز شرقی و هند وارد کشور شود.

گفت تلاش کردیم کرونا از خوزستان خارج نشود ولی شد و بعد خورد به عروسی‌های ماه رجب و ماه شعبان، دید و بازدید عید و شد آنچه نباید می‌شد. حرف‌هایش را اینطور ادامه داد که مشکلی بابت قرنطینه سفت و سخت نداریم و در مورد واکسن توضیح داد که طرح اولیه وزارت بهداشت با دستور مقامات عالی و بروز بعضی نگرانی‌ها تغییر پیدا کرد و بعد از آن تحریم باعث شد واکسن کوواکسی که ایران در نوبت‌های اولیه آن بوده، دیرتر از باقی کشورها به ایران برسد.

چرا که نه عراق و نه کره قبول نکردند از طرف ما به کوواکس پول بدهند و تمام حواله‌ها به‌خاطر تحریم برگشت خورد. گلایه‌ای هم کرد از کشوری دوست و طرف قرارداد که واکسن به ایران نمی‌دهد چون می‌گوید بعضی از اجزای تولیدکننده واکسن برای شرکت‌هایی هستند که نگرانند از تحریم ایران.

کدخبر: ۳۸۵۳۶۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر