کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۵۷۵۲
تاریخ خبر:

روایت عینی از‌ شب‌های‌ کرونایی تهران

روزنامه هفت صبح، کمال بردبار | پیاده‌روی‌های شبانه این فایده را برای من داشته که واضح‌تر بتوانم درباره شرایط پایتخت در دوران کرونا و پیش از آغاز محرم حرف بزنم. جانم برایتان بگوید که درحال حاضر فاصله‌گذاری اجتماعی در سطح شهر تهران و در زندگی شبانه‌اش چیزی نزدیک به کشک است.

تمام بستنی‌فروشی‌ها و آب‌میوه‌فروشی‌ها در طول سهروردی شمالی تا سیدخندان و شریعتی تا حسینیه ارشاد، مملو از مشتری بود که با ولع انواع و اقسام آب‌میوه‌ها را با بستنی‌ها میکس می‌کردند. کبابی‌‌های خوشنام شاهد صف‌های بلند مشتری‌ها هستند و رستوران‌های کوچک با قراردادن میز و صندلی جلوی مغازه‌هایشان صفایی به دخل و خرج خود داده بودند.

در پیاده‌روها و روی کاپوت ماشین‌ها مردم درحال لذت از خورد و خوراکی‌ها در گرمای شکسته شده اواخر مرداد هستند و کلا یک حال و روزی حاکم است. دستفروش‌ها هم با تمام قوا اجناس خود را عرضه می‌کنند. در عبور از جلوی دو پارک اندیشه و پارک شریعتی که با فاصله یک کیلومتر از هم در دو سوی سیدخندان واقع هستند، خانواده‌ها و جوانان تا پاسی از شب درحال تردد و بازی هستند.

زمین فوتبال پارک شریعتی پر از تیم‌هایی هستند که با قانون هفت‌دقیقه دوگل، ناکامی ‌تیم‌های داخل زمین را از خداوند متعال خواستارند. در گذر از جلوی این دو پارک بوی خلسه‌آور ماری‌جوانا گه‌گدار از لای شمشادها متصاعد می‌شود و کلا حال و صفایی حاکم است. دوچرخه‌سوارهای آماتور هم به‌شدت افزایش پیدا کرده‌اند.

مردان و زنان و دخترانی که در ترس از مترو و اتوبوس و کرونا، از دوچرخه نه برای تفریح که برای رسیدن به کارهایشان استفاده می‌کنند و البته شیب خیابان شریعتی به سمت بالا خودش یک حریف چغر برای دوچرخه‌سواران عزیز است. بچه‌هایی که در دستشان شیشه‌شوی ماشین است و با اجبار و به زور شیشه اتومبیل‌های پشت چراغ قرمزها و همین‌طور ماشین‌های صف پمپ بنزین شریعتی را می‌شویند و با چشمانی مظلومانه از شما پول می‌خواهند.

در چراغ قرمز تقاطع سهروردی با مطهری در برخی لحظات گاه ده‌تا کودک با وسایل اختصاصی خود به راننده‌ها و ماشین‌ها هجوم می‌برند و این‌گونه یاد گرفته‌اند که خواسته راننده در این میان پشیزی ارزش ندارد! نمی‌دانم چه گروهی این کودکان را سازماندهی می‌کند.

این باید خودش یک سوژه گزارشی جذاب باشد. به خیابان قبا که می‌پیچم فضا متفاوت می‌شود، در ابتدای خیابان رستوران‌ها همچنان مشتری‌های خود را دارند اما هرچقدر در خیابان قبا به جلو می‌رویم، در واقع درحال حرکت به سمت یکی از مذهبی‌ترین بافت‌های شمال شهر هستیم. مسجد قبا با برپاساختن پرچم‌های بزرگ و پارچه‌های عظیم مشکی خود را برای محرم آماده ساخته است…این‌ها را گفتیم که بدانید در تهران قبل از محرم هم فاصله‌گذاری اجتماعی یک شوخی بیش نیست.

کدخبر: ۳۴۵۷۵۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر