کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۵۴۶۳
تاریخ خبر:

روایت روسی از دلایل پنهان ترور سردار سلیمانی

روزنامه «پراودا» چاپ مسکو شماره روز دوشنبه خود به تحلیل انگیزه‌های آمریکا برای ترور سردار سلیمانی پرداخته است که گزیده آن را با ترجمه خبرگزاری فارس می‎‌خوانید:
* یک: کمک به اسرائیل: ترامپ از این طریق به‌دنبال کمک به متحد نزدیک خود بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل است که ایام سختی را تجربه می‌کند. حزب «لیکود» بازهم نتوانست اکثریت پارلمانی را تشکیل دهد و در ماه مارس برای سومین بار در طول یک سال اخیر انتخابات پارلمانی برگزار خواهد شد… بی‌ثبات‌کردن اوضاع بین‌المللی به نفع نتانیاهو است تا بتواند سیاستمداران مردد را وادار به حمایت از خود کند.

به نوبه خود نخست‌وزیر اسرائیل می‌تواند به ترامپ وعده کمک جامعه یهودی و لابی یهودی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را دهد. نشانه‌های دیگری هم به وجود رد پای اسرائیل در اتفاقات اخیر اشاره می‌کند. از ماه نوامبر، یعنی موقعی که اتهامات علیه نتانیاهو مطرح شد، اعضای دولت وی و نشریات جناح راست به شدت شروع به بزرگنمایی «تهدید ایران» کردند که به طور خاص بر سپاه قدس در عراق و سوریه تاکید می‌شد.

* دو: به‌هم‌زدن صلح با عربستان: مورد بعدی این است که با تحریک ایران به اقدامات تلافی‌جویانه، آمریکا و اسرائیل به دنبال دامن زدن به اختلاف میان ایران و همسایه‌ها و به خصوص عربستان سعودی هستند(این در حالی است که) حسن روحانی رئیس جمهور ایران در آخرین جلسه مجمع عمومی‌سازمان ملل متحد پیشنهاد انعقاد پیمان عدم تعرض به کشورهای همسایه را مطرح کرد. ضمن تضمین امنیت ناوبری، مبنای این پیمان را احترام به حق حاکمیت ملی و جلوگیری از دخالت نیروهای خارجی تشکیل می‌دهد. روحانی در ادامه این ابتکار عمل پیامی‌را به ملک سلمان ارسال کرد.

عمران خان نخست وزیر پاکستان به عنوان میانجی از پایتخت ایران و عربستان سعودی بازدید به عمل آورد و مقامات کویت و عراق نیز اقدامات مشابهی را دنبال کردند. این تلاش‌ها ثمر داد و در ماه دسامبر سال گذشته میلادی اطلاعاتی درباره مشاوره‌هایی بین دو کشور پخش شد. در یمن شدت حملات هوایی عربستان سعودی کاهش یافت و طرفین اقدام به تبادل زندانیان کردند…نیویورک تایمز و سایر رسانه‌های مهم غربی تعداد بالای مطالب را به استراتژی جدید ریاض اختصاص داداند که آماده آغاز مذاکرات مستقیم با تهران می‌باشد. طبیعی است که در مورد این گرایش و امکانات مقابله با آن در «کاخ سفید» بحث شده است.

* سه: افزایش فشار اقتصادی بر ایران: انگیزه سوم برای ترور شخصیت‌های بلندپایه یادشده افزایش فشار بر ایران بود. ایران برخلاف پیش‌بینی دشمنانش با شکست مواجه نشد. در ماه نوامبر از کشف یک میدان بزرگ نفتی خبر داده شد که ذخایر کشور را به یک سوم افزایش خواهد داد. هرچند تحریم‌ها باعث کاهش صادرات نفت شد، اما تولید همچنان بالاست. این امر باعث افزایش تولید در پالایشگاه‌های نفت و به ویژه صنایع پتروشیمی‌شده است. متالورژی ایران نیز از توسعه مثبت برخوردار می‌باشد.

تنها در ماه‌های مارس - اکتبر سال ۲۰۱۹ صادرات فولاد و آهن به چین ۱۵۰ درصد و به پاکستان ۴۰۰ درصد افزایش یافته است. روابط اقتصادی با همسایگان در حال تقویت شدن است. از طریق خط انتقال جدید «کرخه-الاماره» برق ایران به عراق صادر می‌شود. در چارچوب ایجاد شبکه حمل و نقل منطقه ای حرکت در مسیر بزرگراه «ابو کمال» (سوریه) - «القائم» (عراق) برقرار و ساخت راه آهن «دیرالزور - ابو کمال» در سوریه آغاز شد. این بخشی از بزرگراه‌هایی است که بندر امام خمینی (ره) ایران و بندر لاذقیه سوریه را به هم متصل می‌کند.

* چهار: تقابل با چین: سرانجام واشنگتن با نشان دادن توانایی‌های خود به طرف‌های خارجی پیام ارسال کرد. سال گذشته روابط منطقه با چین به سطح جدیدی دست یافت. در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی عراق از پیوستن خود به پروژه «یک کمربند - یک جاده» خبر داد…رئیس جمهور سوریه نیز از وجود شش پروژه بزرگ مشترک در چارچوب «یک کمربند - یک جاده» خبر داد. علاوه بر این موضوع ایجاد صندوق سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد دلاری چین و کویت مورد بحث قرار گرفته است.

در مجموع چین به بزرگترین شریک تجاری و سرمایه گذار منطقه تبدیل شده است. اما تهران همچنان متحد اصلی پکن می‌باشد…نگرانی‌های واشنگتن را گزارش ماه نوامبر بنیاد «جیمز تاون» که یکی از «اتاق‌های فکر» سیاست آمریکا می‌باشد، برجسته کرده بود. در آن هشدار داده شد که پروژه دهلیز اقتصادی چین و ایران تلاش‌های برای منزوی کردن تهران را نقش بر آب کرده و منجر به تغییر کامل وضعیت اقتصادی و ژئوپلیتیکی در منطقه خواهد شد. فقط بی ثباتی قادر به جلوگیری از این امر خواهد بود.

کدخبر: ۳۰۵۴۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر