کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۵۷۰۳
تاریخ خبر:

روایت بازمانده‌های کولاک‌ مرگبار شمال تهران

روزنامه هفت صبح | دیروز که تیتر زدیم «شبیخون مرگبار بهمن و کولاک» خیلی‌ها تصور دقیقی از ماجرا نداشتند. مردمان خوشحالی که جمعه در آفتاب ظهرگاهی در حاشیه‌های اتوبان‌های شمال تهران برف بازی می‌کردند خبر نداشتند که این برف و کولاک چه بر سر گروهی از شهروندان آورده است .

۱۰۰ نفر در ایستگاه هفت گیر افتاده بودند، ‌گروهی در مسیر دارآباد گرفتار بهمن و کولاک شده‌بودند، بخشی دیگر در صعود به قله‌ای مرتفع در روستای آهار (این هم در شمال شرق تهران) دچار ریزش بهمن شده بودند‌، ‌در کلکچال نیز بهمن ریخته بود و بالاخره در جاده دربند سر بهمن سنگدلانه به روی جاده و مسافران آوار شده بود.

در شنبه عصر بود که ابعاد فاجعه بار ماجرا بیشتر و بیشتر مشخص شد. ۸کشته قطعی و ۱۸ مفقودی ! در این میان تصاویر نجات یافتگان از کولاک در دارآباد با حیرت مخاطبان روبه‌رو شده بود. تصاویری که عموما در فیلم‌های سینمایی درباره ماجراجویان قطب جنوب دیده بودیم. مردانی با صورت‌های یخ‌زده که از چهره‌شان قندیل‌های یخی آویزان بود.

احمد رضایی یکی از نجات یافتگان از بهمن و کولاک در ارتفاعات دارآباد روایت می‌کند: «ما گروهی ۵ نفره، بامداد جمعه برای صعود به قله دارآباد راهی منطقه شدیم. قبل از صعود شرایط آب و هوایی را مطلع شده بودیم و فکر می‌کردیم مانند همیشه باد در حد ۳۰، ۴۰ کیلومتر در ساعت باشد، اما وقتی به قله رسیدیم، باد بسیار شدیدی شروع به وزیدن کرد که در حال پرت کردن کوهنوردان حاضر در آنجا بود. چند دقیقه‌ای را در پناهگاه قله استراحت کردیم. هنگام بازگشت شرایط بسیار سخت بود و یک متری هم دیده نمی‌شد. در آن لحظات مرگ را جلوی چشم‌هایم می‌دیدم و مطمئن نبودم که سلامت به پایین برسم.»

این کوهنورد در مورد اینکه چند نفر در منطقه بودند عنوان کرد: «در قله حدود ۲۰ نفر بودیم، اما هنگام بازگشت فکر می‌کنم چند نفر مسیر را گم کرده بودند و نیاز به امدادرسانی داشتند. واقعا شرایط بسیار سختی بود و تاکنون چنین وضعیتی را تجربه نکرده بودیم و با زحمت فراوان خودمان را به پایین رساندیم.» این روایت را هم از حادثه آهار به روایت هیات کوهنوردی تهران بخوانید:

«روز جمعه ۵ دی‌ماه ۱۳۹۹، بر اساس برنامه تقویم ورزشی باشگاه کوهنوردی تهران صعود تیم ۲۱نفره این باشگاه به قله قلعه‌دختر از روستای آهار آغاز می‌شود. متاسفانه در مسیر صعود حدود ساعت ۱۲:۳۰ گرفتار بهمنی سهمگین می‌شود که با توجه به وسعت زیاد بهمن، تقریبا تمام تیم را درگیر می‌کند و منجر به مدفون شدن تعدادی از اعضای تیم در برف می‌شود.

بلافاصله پس از ریزش بهمن، یک نفر در بالادست به عنوان دیده‌بان جهت اطلاع‌رسانی از بهمن‌های احتمالی بعدی مستقر شد و سایر اعضای تیم که مدفون نشده و از نظر جسمانی آسیبی ندیده بودند، با استفاده از دو عدد میل سونداژ و دو عدد بیل برف که همراه تیم بود و نیز باتون‌ها اقدام به جست‌وجوی سایر اعضای تیم می‌کنند و می‌توانند چند تن از اعضای تیم را که یکی از آنها نیز از ناحیه کتف دچار آسیب جدی شده بود، نجات دهند.»

سیدمصطفی فاطمی، یکی از فوتی‌های این حادثه در آهار‌، پزشک و سردبیر سابق خبرگزاری ایسنا بوده است و عضو هیات علمی دانشگاه بهشتی. دکتر اشکان نراقی هم عضو هیات علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران که دکترای مطالعات شهری از دانشگاه ویسکانسین داشت هم یکی از کوهنوردانی است که نامش در بین جان‌باختگان برف و بهمن در توچال دیده می‌شود.

بیشتر عکس‌های صفحه شخصی او در اینستاگرام به تصاویر کوه، کوهنوردی و فتح قله برمی‌گردد. آخرین بار او صفحه‌اش را یک هفته پیش با کپشن A trail to nowhere (ردپایی به سوی هیچ کجا) به روز کرده است. وزش باد شدید عملیات نجات در روز جمعه را مختل کرده بود و امداد رسانی در روز شنبه و در سرمای کمی تعدیل شده پیگیری شده بود. اما در بعد از ظهر شنبه خستگی گروه نجات و احتمال ریزش بهمن عملیات جست و جوی مفقودین را دوباره به تعویق انداخت.

کسی می‌داند با توجه به هشدارهای متعدد سازمان هواشناسی حتی کوهنوردهای حرفه‌ای ما چرا این گونه بی گدار به آب زده اند. اگر کوهنوردها به هشدارها توجه نکنند پس چه کسانی باید این کار رابکنند؟ مدیرکل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی اعلام کرد: «از روزهای ابتدایی هفته گذشته ما با صدور چند هشدار تاکید کرده بودیم که در روزهای پنجشنبه و جمعه (۴ و ۵ دی) مردم از فعالیت‌های کوهنوردی خودداری کنند.»

با توجه به خطر ریزش بهمن‌های بعدی، خرابی هوا و بادهای شدید منطقه و شرایط نامساعد روحی و جسمانی تیم و احتمال حادثه مجدد و از طرفی با توجه به تماس‌هایی که نیروهای امدادی با اعضای تیم داشتند، تیم عملیات نجات را برای روز اول پایان می‌دهد.»

*** هویت ۷ نفر از جانباختگان
‌از هشت نفر جانباخته تا شب پیش هویت هفت نفر از آنها شناسایی شد. به گفته سرهنگ محمد مقدسی، فرمانده یگان کوهستان پلیس پیشگیری پایتخت «محمد محمدی فرزند حسین، هادی بهادری، یحیی انصاری فرزند جواد، اشکان رضوایی‌نراقی فرزند بهروز، کوروش کاشفیان فرزند احمد، اصغر کنعانی فرزند احمد و امیرهوشنگ سرآبادانی» هفت کوهنوردی هستند که در حادثه روز جمعه جان خود را از دست دادند. او همچنین از خانواده‌ها خواست که برای شناسایی پیکر یکی دیگر از کوهنوردان که مدارک هویتی همراهش نبوده به کلانتری ۱۶۳ ولنجک مراجعه کنند.

کدخبر: ۳۶۵۷۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر