کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۵۸۸۸
تاریخ خبر:

روایت‌های جدید از دعوای ایران با آمریکا و بریتانیا و داستان سه تنگه

روزنامه هفت صبح |روند تحولات دیپلماتیک در جهان به شدت مکان محور شده است. در خبرهای دیروز، گویا همه چیز حول چند تنگه ‌ می‌گشت.

*** داستان باب المندب
در جنوبی‌ترین استان یمن یعنی استان عدن اتفاقات عجیبی رخ داده است که ناظران را متعجب کرده است. می‌دانید که در این منطقه حدود یک هفته است نیروهای جنوبی که توسط امارات حمایت می‌شوند با نیروهای عربستان سعودی و به طور مشخص نیروهای دولت هادی که عربستان از آن‌ها حمایت می‌کند درگیر شده‌اند.

دیروز در حالی که خبر آمده بود نیروهای اماراتی باز هم یک پایگاه نیروهای هادی را محاصره کرده‌اند و حتی برخی از برکناری عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مورد حمایت عربستان صحبت می‌کردند، خبرنگار شبکه العالم از بمباران مواضع نیروهای تحت حمایت امارات توسط جنگنده‌های یمنی خبر داد. در حال حاضر مرکز درگیری‌ها در دو شهر ابین و عدن است و همه چیز به شکلی پیش می‌رود که ناظران، احتمال یک تقابل جدی بین امارات و عربستان در این منطقه را رد نمی‌کنند.

*** داستان تنگه هرمز
همین بیخ گوش خودمان یعنی در جنوب کشور هم تنگه‌ای داریم که مدت‌هاست نگاه رسانه‌ها را به خود معطوف کرده است. نگاه‌ها در روزهای اخیر البته به این خاطر به این منطقه است که ببینیم آیا ایران نیز اقدام به آزادسازی کشتی انگلیسی توقیف شده خواهد کرد یا نه. از سخنان دیروز محمد راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی که چنین موضوعی برداشت نمی‌شد.

او در یک مصاحبه به خبرگزاری تسنیم گفته: کشتی استنا ایمپرو تحت پرچم بریتانیا و ثبت این کشور بوده که به دلیل اقدامات مغایر با مقررات بین‌المللی دریایی توقیف شد. ایران کشوری متعهد به کنوانسیون‌های بین‌المللی دریایی است و در آب‌های تحت مسئولیت‌اش اگر ناوگانی تردد کند صرف نظر از ملیتش مرتکب اقداماتی مغایر با کنوانسیون‌های بین‌المللی شود قطعا باید پاسخگوی اقدامات خود باشد.

بنابراین با حکم مرجع قضایی و توسط ضابطین قضایی این کشتی توقیف و مستندات و مدارک مربوط با تخلفات این کشتی به مرجع قضایی ارائه شد. در مرجع قضایی که دادگاه بندر عباس است این پرونده در حال رسیدگی است و نهایتا با توجه به تخلفاتی که این کشتی انجام داده یعنی نقض مقررات دریایی بر اساس تصمیمی که مرجع قضایی خواهد گرفت تکلیف این کشتی مشخص خواهد شد.

*** داستان جبل‌الطارق
داستان آخر ما برمی‌گردد به کشتی گریس۱ که البته این روزها دیگر با نام آدریان دریا در حال فعالیت است. می‌دانید که این کشتی روز ۱۳ تیر ماه از سوی نیروهای انگلیس و گارد دریایی منطقه جبل‌الطارق توقیف شد و پنجشنبه هفته گذشته، از توقیف درآمد.بامداد دوشنبه هم حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن در توئیتی از حرکت نفتکش حامل نفت ایران در جبل‌الطارق خبر داد و نوشت: در این لحظه تأیید می‌کنیم که سرانجام ۴۵ روز پس از توقف در آب‌های جبل‌الطارق، این نفتکش حرکت خود به مقصد آب‌های بین‌المللی را آغاز کرد.

اما مسئله مهم این است که اولا آمریکا حکم توقیف این کشتی را صادر کرده است و به این ترتیب مقصد نهایی آن را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است. مقصد نهایی این کشتی در حال حاضر بندر کالاماتای یونان است اما فارس مدعی است که «رسانه‌های یونانی به نقل از منابع مطلع نوشته‌اند که بعید است این کشتی نهایتا به بندر کالاماتا برود، چراکه این بندر از زیرساخت‌های لازم برای میزبانی از این ابرنفتکش برخوردار نیست.»

از سوی دیگر همین خبرگزاری به نقل از «ییانیس پلاکیوتاکیس» وزیر حمل و نقل یونان نوشته این کشور هنوز برای میزبانی از نفتکش «آدریان دریا» (گریس ۱) «درخواست رسمی» دریافت نکرده است. پلاکیوتاکیس در این مورد به شبکه «اسکِی» یونان گفته است که دو وزارتخانه حمل و نقل و امور خارجه این کشور به دقت این موضوع را رصد و دنبال می‌کنند.

آمریکا البته به یونان هشدار جدی داده که نباید به این کشتی اجازه پهلوگرفتن در بنادرش را بدهد. بامداد سه‌شنبه اسکای نیوز به‌نقل ازیک مقام آمریکایی نوشت: هر‌گونه تلاشی برای کمک به این تانکر نفتی ممکن است مصداق حمایت از گروه‌هایی تلقی شود که در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دارند. این مقام وزارت خارجه آمریکا که نامش فاش نشده است، در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت که چنین اقدامی «تبعات کیفری احتمالی» خواهد داشت.

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا هم در گفت‌وگو با رویترز دوباره مدعی شده که این کشور به یونان اعلام کرده که نفتکش ایرانی در حال انتقال غیر قانونی نفت به سوریه است. آن طور که فارس نوشته وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای دیگر بنادر مدیترانه هشدار داده است که در صورت میزبانی از این نفتکش، ممکن است با تحریم روبه‌رو شوند.

در چنین شرایطی جانشین فرمانده قرارگاه ثار الله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به تلاش‌های مقامات‌آمریکا برای توقیف نفتکش آدریان دریا در گفت‌وگو با ایرنا گفته: اگر آمریکایی‌ها و یا کشور دیگری دست به اقدام دیگری بزنند قطعا با شدت بیشتری با آنها برخورد می‌کنیم.

سردار سرتیپ پاسدار اسماعیل کوثری در رابطه با درخواست آمریکا برای توقیف نفتکش آدریان دریا اظهار داشت: آنان به خوبی می‌دانند که چنین اقداماتی به ضررشان است. حالا باید منتظر باشیم و ببینیم که این کشتی در نهایت در کدام بندر پهلو خواهد گرفت و چه سرنوشتی خواهد داشت آن هم در شرایطی که خبرهایی مثل گشت پهپادهای آمریکایی در مدیترانه بالای سر این کشتی هم منتشر شده است.

کدخبر: ۲۷۵۸۸۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر