کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۵۰۶۰
تاریخ خبر:

روایتی از چند روز بی‌آبی در همدان

روزنامه هفت صبح، اکرم احمدی| «تابستان سال ۱۴۰۱ تابستان سخت و بی‌آبی خواهد بود»، این را معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آبفای کشور قبل از شروع فصل گرما پیش‌بینی کرده بود، اما کسی تصور نمی‌کرد این بی‌آبی و سختی گریبان شهرهای سردسیر کشور مثل شهرکرد، ارومیه و همدان را بگیرد. نزدیک ۱۰‌روز است که شهر همدان آب ندارد و کاهش حجم ذخایر و پایین رفتن تراز آب سد اکباتان باعث نگرانی مردم این شهر شده است.

مردمی که می‌گویند در ۴۵‌سال گذشته چنین بی‌آبی و بحرانی را تجربه نکرده بودند و حالا مجبور هستند ساعت‌ها در صف آب بایستند، یا در شهرهای نزدیک همدان دنبال حمام عمومی بگردند یا اینکه چند روزی به دیدار اقوامی بروند که در خانه با باغشان چاه دارند. این روزها در همدان چه می‌گذرد؟ این مطلب روایتی است از بی‌آبی در همدان، اینکه از کجا و چرا شروع شد و قرار است چه زمانی به پایان برسد و مهمتر از همه اینکه مردم این شهر چه‌زمانی یک لیوان آب تمیز و گوارا از گلویشان پایین می‌رود؟

یکی از شهروندان شهرک فرهنگیان واقع در ورودی اصلی این شهر می‌گوید: «آب شهرک ما حدود یک هفته است که به‌طور کامل قطع شده. چند روز پیش کمی آب وارد لوله شد که مثل آبغوره بود. کدر و پر از خاک. حالا هم که یک هفته از قطعی کامل می‌گذرد وقتی شیر آب را باز می‌کنیم صداهای عجیبی از لوله بیرون می‌آید مثل صدای یک سیاه‌چاله فضایی.»

آب تالوار از بیجار تا همدان
سد تالوار در ۵۰ کیلومتری شهر بیجار گروس در استان کردستان واقع شده است. ساخت این سد سال ۹۲ به پایان رسید و به‌طور رسمی در افتتاح این سد آبی بزرگ، عنوان شد که قرار است آب این سد به هشت هزار هکتار از اراضی بیجار و بیست و چهار هزار هکتار از اراضی خدابنده استان زنجان برسد و نزدیک به نود کیلومتر‌مکعب آب شرب همدان را نیز تامین کند. اما این روزها که همدان در بی‌آبی کامل قرار دارد و آب سد اکباتان هم قابل شرب نیست، هنوز لوله‌های انتقال آب به سد آبشینه همدان نرسیده .

یکی از کارکنان تصفیه‌خانه انصار‌الامام همدان به هفت‌صبح می‌گوید: «رسیدن آب به همدان بیشتر از دو هفته طول می‌کشد. آبی که از سد تالوار می‌رسد باید اول تصفیه و بعد وارد مدار شود. فعلا برای پمپاژ و تصفیه آب کمبود ماشین‌آلات داریم که تا این وسایل آماده و مونتاژ نشود، کار انتقال آب هم درست نمی‌شود. مسیر کوهستانی است و اگر تجهیزات پمپاژ آب آماده نباشد، برای رساندن آب به مشکل می‌خوریم. البته در این زمان هم بهتر است از نیروهای دیگر برای لایروبی سد اکباتان استفاده کنند.

سد اکباتان خیلی قدیمی است و در اثر سیلاب، از رسوب انباشته شده و تا کمی باران می‌آید، سد لبریز می‌شود. مشکل آب همدان وقتی حل می‌شود که سد تالوار کنار سد احیا شده اکباتان کار کند، در غیر این‌صورت مشکل ما به این زودی‌ها حل نمی‌شود.» طبق سخنان سخنگوی صنعت آب استان همدان در سوم شهریور‌ماه، هنوز ۱۸‌کیلومتر لوله‌گذاری برای بای‌پس خط انتقالی آب سد تالوار به همدان باقی مانده است.

آب‌معدنی نیست که گران باشد
فعلا مسئولان با تانکر در شهر آب توزیع می‌کنند. هلال‌احمر هم پای کار آمده و آب‌معدنی در شهر پخش کرده است، اما بی‌آبی خیلی بیشتر از این حرف‌هاست. منصور شفیعی یکی از شهروندان همدان درباره مشکلات مردم این شهر برای پیدا کردن آب به هفت‌صبح می‌گوید: «من همسر و فرزندانم را فرستاده‌ام خانه پدرش در یکی از شهرستان‌های نزدیک همدان. خودم هم با اینکه شیفت شب هستم، روزها هم سر کار می‌روم، چون محل کارم خارج از شهر همدان است و آنجا آب داریم.

همیشه هم با خودم یک دبه ۲۰‌لیتری می‌برم و آب پر می‌کنم و با خودم به خانه می‌آورم. بعضی از همسایه‌ها هم به روستاهای نزدیک می‌روند و از دوست و آشنا آب می‌گیرند. البته بعضی از کشاورزانی که در خانه یا باغشان چاه دارند در خانه‌هایشان را باز گذاشته‌اند و به مردم کمک می‌کنند. حتی یکی از همسایه‌هایم می‌گفت چند روز پیش چند کشاورز از روستاهای رزن چند تانکر آب کوچک آورده‌اند و بین مردم یک محل پخش کرده‌اند.

کسب‌و‌کار حمام‌های عمومی شهرهای نزدیک همدان هم خیلی خوب شده است. بالاخره چند روز بی‌آبی کامل کم نیست. مردم بچه دارند، تابستان است، کولر هم که نداریم، خیلی‌ها کلی لباس و ظرف کثیف و شسته نشده دارند که روی هم جمع شده است. چند روز اول در سوپرمارکت‌ها آب‌معدنی پیدا می‌شد، اما حالا یا آنقدر گران شده یا اصلا نیست.»

این شهروند در ادامه می‌گوید: «یکی از همکارانم می‌گفت یک آب معدنی یک‌و‌نیم لیتری را که قیمت آن ۶ هزار تومان است، ۴۰ هزار تومان از یک سوپرمارکت خریده. این روزها نوشابه، دوغ و حتی ماءالشعیر و نوشیدنی‌های میوه‌ای که در فروشگاه‌ها به وفور پیدا می‌شد، حکم کیمیا را در همدان پیدا کرده است. اما مگر با این‌ها تشنگی برطرف می‌شود. وقتی تشنه هستی فقط باید آب بخوری.»

ویدئوی پربازدید و تانکرهای آب در بیمارستان
این روزها ویدئویی از دکتر امیر زرگر، جراح همدانی در فضای مجازی پخش شده که در آن پزشک پس از عمل پیوند کلیه مجبور می‌شود دستان خود را با پارچ آب بشوید. در همین رابطه مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان هم اعلام کرده در حال حاضر در بیمارستان‌های همدان هیچ مشکلی از نظر کمبود آب وجود ندارد.

بطری‌های خالی در جوار بوعلی سینا
به‌غیر از انتشار تصاویر توزیع آب با تانکر و پخش کردن آب معدنی و عکس‌هایی که از روند لوله‌گذاری برای رساندن آب سد تالوار به همدان شده، تصاویری هم از تجمع مردم همدان برای مطالبه آب در خبرگزاری‌ها منتشر شده است. مردم شهر همدان با بطری‌های خالی در کنار آرامگاه بوعلی سینا تجمع و به قطعی و کمبود آب اعتراض کردند. مردم همدان معتقدند هر بحرانی یک نقطه شروع دارد و یک نقطه پایان. آنها در این تجمع‌ها یک زمان مشخص برای حل کامل مشکل بی‌آبی می‌خواهند.

کدخبر: ۴۷۵۰۶۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر