کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۹۷۳۴
تاریخ خبر:

روابط غیررسمی‌ تهران و استانبول؛ از ‌عایشه‌گل و ماهسون تا...

روزنامه هفت صبح، نگین باقری| هفته پیش خبری درباره همکاری بابک مافی، خواننده ایرانی با «ماهسون» منتشر شد. با این حال پیگیری‌های روزنامه هفت‌صبح نشان داد که اصلا چنین خبری صحت نداشته و به گفته نماینده این خواننده، ماهسون از این شایعات «دلخور و ناراحت» است. ماهسون کرمزیگول (بخوانید گل‌قرمز)، در ایران با ترانه ‌»بلالیم» (عزیزم) شناخته می‌شود که قصه‌ای را روایت می‌کرد که معشوقه خواننده در اوج جوانی دچار بیماری شده و از دست می‌رود.

تا امروز خبرهای متنوعی از همکاری‌های مشترک او با ایرانیان منتشر و بعد از سوی طرف ترک تکذیب شده است. اینطور که نماینده ماهسون در ایران به ما توضیح داده، خواننده‌ای به‌نام بابک مافی به همراه فردی دیگر در یکی از روزهای زمستان سال پیش با ماهسون دیدار می‌کنند و به او پیشنهاد همکاری مشترک در یک آلبوم را می‌دهند. این دو نفر آن روز عکسی با ماهسون می‌گیرند و کمی بعد پیشنهاد همکاری‌شان از سمت ماهسون رد می‌شود.

با وجود این، خواننده ایرانی شش روز پیش در اینستاگرام خود وعده خبرهای خوبی به همراه ماهسون را به‌ دنبال‌کننده‌های صفحه‌اش داده و به شایعه همکاری در یک آلبوم مشترک دامن می‌زند. نماینده خواننده ترک می‌گوید هیچ پروژه مشترکی قرار نیست بین مافی و ماهسون اجرا شود. او اضافه می‌کند: «از آقای ماهسون سوال کردم، ابتدا اصلا این دو عزیز را به‌جا نیاوردند و بعد از توضیحات ما، گفتند که صرفا مثل سایرین جریان همکاری را مطرح کردند اما منجر به قرارداد نشده است. واقعیت‌اش به لحاظ فنی هم گام‌های صدای آقای بابک مافی به صدای آقای ماهسون کرمزیگول نمی‌خورد.»

فیلم ماهسون در جشنواره فجر
طرفداران ماهسون در ایران آنقدر زیاد هستند که حتی سال میلادی گذشته قصد داشت جشن انتشار آلبوم جدید خود را در ایران برگزار کند و سال ۱۴۰۰ هم برای ایرانیان روی صحنه برود. این خبر را دفتر رسمی نمایندگی ماهسون در ایران داد اما در نهایت چنین اتفاقی نیفتاد. توضیح آنها در این‌باره این است:

«ما موافقت اصولی این مهمانی را از مبادی فرهنگی-سیاسی کشورمان گرفته بودیم و تصمیم بر این بود که آقای ماهسون را در این مهمانی دعوت کنیم که به‌علت کرونا به آینده موکول شد. حالا هم گلدن‌تایم (دوره طلایی) رونمایی از آلبوم گذشته و این مهمانی دیگر منطقی نیست.» به‌غیر از این، سال ۱۳۹۹ شایعه شده بود که قرار است در یک سریال ایرانی به‌نام پدرخوانده هم بازی کند که این خبر خیلی سریع تکذیب و گفته شد که در حد یک پیشنهاد بوده که با مخالفت ماهسون روبه‌رو شده است.

علاقه ماهسون به ایرانیان
اما علاقه به این خواننده ۵۵ساله کرد اهل ترکیه، علاقه‌ای یک‌طرفه نبوده. او در قالب پست‌هایی در شبکه‌های اجتماعی به طرفداران ایرانی‌اش گاهی جواب هم داده. مثلا در سال ۱۳۹۸ با شیوع کرونا در ایران پستی در حمایت و همدردی با ایرانیان نوشت یا در جام جهانی سال ۲۰۱۴ هم با انتشار عکس تیم ملی ایران در اینستاگرام، حمایتش از فوتبال ایرانی را نشان داد.

با وجود این‌همه حمایت و علاقه ولی ماهسون تا امروز حتی یک‌بار هم به ایران نیامده. تنها یک‌بار، آن‌هم در بهمن سال ۱۳۸۷ نماینده ماهسون برای اکران فیلم فرشته سفید، به کارگردانی ماهسون در ایران حضور داشته. داستان «فرشته سفید» درباره رئیس یک طایفه کرد است که به آسایشگاه سالمندان می‌رود و متوجه می‌شود افراد سالخورده آنجا در انتظار مرگ هستند.

از آژدا پکان تا عایشه گل
با اینکه خبر همکاری با ماهسون بعد از شش روز تکذیب شده ولی این برای اولین‌بار نیست که همکاری یک هنرمند ترک با ایرانیان با استقبال روبه‌رو می‌شود؛ رابطه فرهنگی ما و ترک‌ها به سال‌ها قبل‌تر از این حرف‌ها می‌رسد. چه قبل از انقلاب که امل ساین و آژدا پکان در تالارهای تهران کنسرت می‌دادند یا از فخرالدین برای بازی در سریال‌های ایرانی دعوت به‌‌کار می‌کردند.

و چه امروز که عایشه گل در فیلم سینمایی مطرب بازی کرده و بارها با خبرنگاران ایرانی مصاحبه می‌کند. عایشه گل بعد از فیلم سینمایی مطرب در ایران مشهور شد. این خواننده ۳۶‌ساله بعد از این در سریال ساخت ایران۳ هم در نقش یک پلیس ترک ظاهر شده است. آخرین باری که نام عایشه گل در اخبار آمده، به حضور او در کنسرت بابک جهانبخش در ترکیه برمی‌گردد. عایشه گل در ایران رفت‌و‌آمد زیادی دارد و حتی در اکران خصوصی فیلم مطرب هم در تهران حاضر شده و در کنار الناز شاکردوست عکس گرفته است.

در دهه ۷۰ و ۸۰ شمسی به‌غیر از ماهسون می‌توان به امراه، تارکان و از آن‌طرف به سیبل‌جان، سزن و ابرو هم اشاره کرد که محبوبیت‌شان در ایران گاهی بیشتر از خواننده‌های پاپ داخلی خودمان بوده. مثلا سیبل در اوایل دهه هشتاد آنقدر پرطرفدار بود که معمولا مدل موهایش در آرایشگاه‌های ایرانی به مد روز تبدیل ‌شده بود.

پیوندهای خونین بین ما و ترکیه
رابطه خواننده‌های ترک همیشه هم در سطح برگزاری کنسرت و انتشار آلبوم‌هایشان در ایران نبوده؛ گاهی هم پیوندهای ایرانیان با ترک‌های مشهور به روابط عاطفی و ازدواج رسیده. مثلا همسر ابرو، تاجر ایرانی‌الاصلی به‌نام رضا ضراب بود که از قضا نام او در پرونده بابک زنجانی مطرح شده بود.

اگرچه ابرو و رضا به‌تازگی از یکدیگر جدا شده‌اند اما خبر ازدواج اوزجان دنیز، یکی از معروف‌ترین خوانندگان ترکیه، با یک مدل ایرانی به‌نام سمر دادگر این روزها در رسانه‌های ترک سر‌و‌صدای زیادی کرده است. علاوه بر این احمد کایا هم در ایران با اشعار پرمعنا و اغلب سیاسی‌اش مشهور است و یکی از آثار او به‌نام «دیوارها سخن نمی‌گویند» در سال ۱۳۹۳ به فارسی منتشر شده است. البته اگر قرار باشد از درخشندگی ادبیات ترکیه در ایران حرف بزنیم، آثار نام‌هایی مثل ناظم حکمت،یاشارکمال‌، اورهان پاموک‌، الیف شافاک و حتی عزیز نسین از احمد کایا معروف‌تر هستند.

از ابراهیم ایرانی تا ابراهیم ترکیه
محبوب‌ترین خواننده ترک بین نسل‌های قدیمی‌تر ابراهیم تاتلیس است. ابراهیم تاتلیس و خواننده ایرانی دیگری به‌نام ابراهیم حامدی، زمستان امسال در ورزشگاه فنرباغچه کنسرت دادند که یکی از رویدادهای نوروزی کشور برگزارکننده برای جذب توریست ایرانی بود. کنسرت اول با اجرای تاتلیس شروع شد که با دیدن ایرانیان تماشاچی اشکی ریخت و گفت که عاشق ایران است. تاتلیس و حامدی کنسرت دیگری هم در دوبی روی صحنه بردند. البته در مجموع کنسرت‌های موفقی نبودند. تاتلیس امروز ۶۰‌سال دارد و تا‌کنون درباره رابطه او با ایرانیان شایعه‌های زیادی وجود داشته. شایعه‌هایی اغراق شده که گاه کاملا ضد‌ایرانی هستند و گاه برعکس.

الیاس یالچینتاش و کنسرت در کیش
تنها خواننده ترکی که در چند دهه گذشته موفق به برگزاری کنسرت شده، الیاس یالچینتاش است. بهار ۱۳۹۶ قرار بود الیاس یالچینتاش در تهران و انزلی برای مردم بخواند، اما آن تور به دلیل همزمانی با انتخابات ریاست جمهوری لغو شد. سپس سال ۱۳۹۷ خبر فروش بلیت کنسرت‌های این خواننده ترک اعلام شد و بعد از سوی وزارت ارشاد باطل شد.

در نهایت الیاس یالچینتاش در سال ۱۴۰۰ توانست در کیش یک اجرا داشته باشد. او و ‎فرزاد فرزین سال پیش با هم یک قطعه دو صدایی و مشترک اجرا کرده بودند. این دو نفر قرار بود امسال در ترکیه هم اجرای مشترکی داشته باشند که الیاس یالچینتاش به علت کرونای شدیدی که فرزین گرفت تنها روی صحنه حاضر شد. الیاس پیش از این با «مسعود صادقلو»، همکاری مشترک داشته و مانند بسیاری دیگر از ستاره‌های معاصر این کشور، شهرتش در ایران وامدار سریال‌های ترکی است.

کدخبر: ۴۵۹۷۳۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر