کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۳۱۳۲
تاریخ خبر:

رهبر طالبان بالاخره در انظار عمومی ظاهر شد

روزنامه هفت صبح| رهبران طالبان معمولا سرنوشتی مشابه دارند. نامشان منتشر می‌شود اما تنها یک تصویر از آنها در دست جهانیان قرار می‌گیرد و بعد ظاهرا بر اثر حملات نیروهای خارجی کشته می‌شوند. این سرنوشتی است که حداقل سه نفر از رهبران اخیر این گروه به آن دچار بوده‌اند. اما ظاهرا هبت‌الله آخوندزاده از چنین ماجرایی جان سالم به در برده و در انظار عمومی ظاهر شده است. این نخستین بار است که او از سایه بیرون آمده. پیش از این شایعات جدی‌ای در مورد کشته شدن او در اختلافات داخلی یا بیماری کرونا منتشر می‌شد.

یک: منابع حکومت طالبان گزارش دادند که شیخ هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان در جمعی در شهر قندهار، برای اولین‌بار ظاهر شده و دقایقی صحبت کرده است. همزمان در کابل، وزیران دفاع و کشور طالبان که کمتر در انظار عمومی ظاهر می‌شوند، با وزیر خارجه ترکمنستان دیدار کردند.

محمد جلال، معاون سخنگوی طالبان در توئیتر نوشت «برای نخستین بار شیخ هبت‌الله آخوندزاده در میان جمع بزرگی در مدرسه دارالعلوم حکیمه در قندهار ساعت شش و نیم شام ظاهر شد و برای حاضران در آنجا سخنرانی کرد.»هنوز تصویر و ویدئویی از این حضور رهبر طالبان منتشر نشده است، در نوار صوتی ۱۰دقیقه‌ای که منسوب به او منتشر شده، پیام مذهبی داده و برای جنگجویان طالبان دعا می‌کند.

دو: آخوندزاده، پنج سال پیش پس از کشته شدن اختر منصور، رهبر قبلی طالبان در یک حمله پهپادی آمریکایی به رهبری جنبش طالبان انتخاب شد. در همین حال، سخنگویان طالبان خبر دادند یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع طالبان و سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله (کشور) طالبان با رشید مرادوف، وزیر امور خارجه ترکمنستان که در یک سفر رسمی دو روزه در کابل به سر می‌برد، دیدار کرده‌اند.

این اولین دیدار وزیران دفاع و کشور طالبان به صورت جداگانه با یک مقام بلندپایه خارجی است که به کابل سفر کرده است.آنها درباره امنیت مرزهای دو کشور و تامین امنیت پروژه‌های بزرگ اقتصادی از جمله انتقال خط لوله گاز ترکمنستان به پاکستان و هند از طریق افغانستان (تاپی) گفت‌وگو کردند.

سه: سخنگویان طالبان تصویر سراج‌الدین حقانی را تار می‌کنند و دلیل آن را «برای حفظ امنیت او» عنوان کرده‌اند.سراج‌ا‌لدین حقانی، وزیر دولت طالبان که در «بالاترین سطح تحت تعقیب» پلیس فدرال آمریکا قرار دارد، در ۱۰سپتامبر، کارش را به عنوان سرپرست وزارت داخله/کشور افغانستان آغاز کرد. اما هبت‌الله آخوندزاده چنین حساسیتی را ندارد.

او در دوران حکومت‌داری طالبان قاضی‌القضات بود و صدور بسیاری از فتواهای طالبان توسط او انجام گرفته‌است. او حدود ۶۰ سال سن دارد و به طایفه نورزی تعلق دارد و در ولسوالی پنجوایی قندهار متولد شده‌است. گفته می‌شود شیخ هبت‌الله در میان طالبان بیشتر یک چهره مذهبی است و اگرچه تجربیات زیادی در زمینه مسائل نظامی ندارد و بیشتر مسئول فتواهای مذهبی این گروه است اما در تمام تحولات طالبان عضو رهبری این گروه بوده‌است.

ملا هبت‌الله آخوندزاده بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۶ میلادی به عنوان واعظ و مدرس یکی از مساجد کوچلاک در ایالت بلوچستان پاکستان در نزدیکی مرز افغانستان فعالیت می‌کرد.او در این مدت اصراری بر ناشناس باقی ماندن نداشت. اما از سال ۲۰۱۶ و پس از جدی شدن گفت‌وگوهای صلح با طالبان او به نقطه‌ای نامعلوم نقل مکان کرد. هبت‌الله که دیگر رهبر طالبان شده بود، احتمالا مستقیما همه امور را زیر نظر داشته است.

پس از به دست گرفتن اداره گروه طالبان، آخوندزاده موظف شد تا چالش بزرگ را رفع کرده و جنگجویان این گروه جهادی را که دچار نبرد قدرت در درون خودشان شده بودند، دوباره متحد سازد. طالبان در حالی دچار منازعه درونی شده بودند که از سوی دیگر ضربات پی در پی و سنگینی را متحمل می‌شدند.

کشته شدن ملا منصور سلف آخوندزاده و اعلام مرگ ملا عمر بنیانگذار طالبان به شدت بر روحیه و وضع این گروه تاثیر منفی گذاشته بود وبه نظر می‌رسید که آنها دیگر هرگز نخواهند توانست اتحاد خود را به دست بیاورند. اما شواهد نشان داد که هبت‌الله آخوند‌زاده موفق شد تا انسجام دوباره را تا اندازه‌ای به طالبان برگرداند که این گروه بتوانند سراسر افغانستان را تحت کنترل خود در بیاورند.

کدخبر: ۴۲۳۱۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر