کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۴۶۶۳
تاریخ خبر:

رنسانس‌ تاج‌ اینگونه‌ شروع‌ شد...

روزنامه هفت صبح، تیمور مستور | فصل ۱۳۴۶ با قهرمانی دارایی به پایان رسید اما این فصل پایان سلطه دارایی چی‌ها بر فدراسیون فوتبال بود. پایان کار چهره‌هایی مثل مبشر و سرودی. در انتهای سال ۴۶ پرویز خسروانی به ناگهان حکم ریاست سازمان تربیت بدنی را به دست آورد و بالاتر از سرودی و یارانش قرار گرفت. خسروانی که زمانی یارغار سرودی و خاتم بود و در یک دهه اخیر دشمن آنها، مهره خود یعنی مکری را به ریاست فدراسیون فوتبال گماشت.

خسروانی در منصب جدیدش که با عدم رضایت هویدا هم روبه‌رو بود فرصت را برای انتقام از رقیبان قدیمی و تقویت تاج مغتنم شمرد. زحمت حذف شاهین به عهده تیم سرودی بود و حالا خسروانی پاکسازی بزرگ خودرا شروع کرد و مقدمات انحلال دارایی و تهرانجوان و فروپاشی کیان و شعاع را فراهم آورد. آن هم در روزگاری که بازی‌های باشگاهی با سکون روبه‌رو بودند. چراکه پاییز ۴۶ به خاطر اردوهای تیم ملی در راه آمادگی جام ملت‌های آسیا (در اردیبهشت ۴۷ برگزار شد)، بازی‌های فصل جدید به تعویق افتاده بود.

یکی دیگر از دلایل تعویق باشگاه‌های تهران، حفظ کردن کیفیت چمن احیا شده امجدیه برای جام ملت‌های آسیا بود. با انحلال شاهین و سپس دارایی و تهرانجوان و کیان، خسروانی عملیات خود برای تقویت تاج را با فرصت‌طلبی تمام شروع کرد. آن هم در حالی که خودش را بیرون از تصمیمات تاج نشان می‌داد. او در این سال سازمان ورزشی تاج را تاسیس و مالکیت تاج را از خودش به این سازمان منتقل کرد. تاجی‌ها در سه فصل ۴۴ و ۴۵ و ۴۶ در مکان‌های چهارم تا ششم سرگردان بودند و حالا در خرداد ماه ۱۳۴۷ و بعد از قهرمانی تیم ملی در جام ملت‌های آسیا، با یک تاج جدید روبه‌رو بودیم.

طالبی و افتخاری دو گوش بی‌رقیب تیم دارایی جذب تاج شدند. به‌خصوص جلال طالبی که احتمالا مهم‌ترین استعداد فوتبال ایران در دهه چهل محسوب می‌شود. به غیر از این دو جواهر، منصور پورحیدری دفاع راست جوان دارایی هم به تاج آمد. داریوش مصطفوی مهاجم تند و تیز تهرانجوان هم به تاج جذب شد. اما ماجرا ادامه داشت.

پرویز قلیچ خانی ستاره وفادار کیان با انحلال این تیم به تاج آمد و بالاخره کارو حق‌وردیان هم از آرارات به تاج منتقل شد تا تاج از سال ۱۳۴۷ به پرمهره‌ترین تیم ایران بدل شود. به این تازه واردها، ستاره‌های خود تاج را نیز اضافه کنید. مثل علی جباری، حسین فرزامی، شرکا،کامبیز جمالی، احمد منشی‌زاده و….

جالب این که خسروانی با چند واسطه تور خود را برای جذب همایون بهزادی و حسین کلانی و کاشانی نیز پهن کرد اما این سه نفرابتدا سر از پاس درآوردند که در تکاپو بود که خودش را برای رقابت با تاج تقویت کند. هرچند این سه نفر بلافاصله پشیمان شدند و به پرسپولیس علی عبدوه پیوستند. که خب داستان دیگری است. به هرحال تاج شگفت‌انگیزی شکل گرفته بود.

جالب آنکه قلیچ خانی و جلال طالبی پیشنهاد چشمگیری از شکراسپورت ترکیه داشتند اما با نفوذ تربیت بدنی و گرفتن دستوری شفاهی (که هیچگاه هم تایید نشد) از محمدرضا پهلوی، با رفتن این دو نفر مخالفت شد و دست آخر با تضمین تامین مالی،این دو نفر، جذب تاج شدند.
مسابقات باشگاهی تهران بالاخره در آبان سال ۱۳۴۷ آغاز شد. با حضور بیش از چهل تیم که قرار بود سطح‌بندی تیم‌های تهرانی هم از اول انجام شود. به هرحال در یک ماراتن طولانی که از آبان ۴۷ شروع و تا شهریور ۴۸ ادامه یافت تاج به فینال رسید و با نتیجه سنگین
۴ بر یک پاس را در فینال در هم کوبید و پس از هشت سال بالاخره قهرمان باشگاه‌های تهران شد و خسروانی به هدف خود دست یافت. سلطه‌ای که تا سال ۱۳۵۱ به طول انجامید و در یک دوره چهارساله تاج حاکم فوتبال تهران و ایران بود.

به هر حال در بازی فینال گل‌های تاج را افتخاری، فرزامی، جباری و مصطفوی زدند و تنها گل پاس را محمود یاوری از نقطه پنالتی. حسن حبیبی ، اصغر شرفی ، مناجاتی و همایون شاهرخی چهره‌های اصلی پاس در این بازی بودند. تیم عقاب هم سوم شد. با تکیه بر بازیکن‌هایی مثل فریبرز اسماعیلی، عبدالله ساعدی (که ۳۹ ساله بود)، غلام وفاخواه و باباخانلو.

به این ترتیب سال ۱۳۴۷ هم با ناپدید شدن شاهین و دارایی از فوتبال ایران همراه بود و هم با قهرمانی تیم ملی در آسیا هم با ظهور تاج به عنوان قدرت برتر و محبوب پایتخت. اما سال ۱۳۴۷ سالی است که پرسپولیس هم به سطح اول فوتبال ایران اضافه می‌شود. این خودش داستان دیگری است که برایتان خواهم گفت.

کدخبر: ۴۴۴۶۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر