کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۵۱۳۸
تاریخ خبر:

ارز افزایش تدریجی‌ تعداد قربانیان کرونا در ایران

روزنامه هفت صبح | «چرا نمودار شیوع کرونا و فوتی‌های ناشی از آن خطی است؟»، «چرا آمارها در محدوده‌ای خاص باقی می‌مانند؟» اینها سوالاتی است که نه تنها طی روزهای گذشته بلکه در برهه‌های زمانی دیگر هم از طرف مخاطبان ارائه آمار از سوی سخنگوی وزارت بهداشت پرسیده شده است. این سوال‌ها وقتی جدی‌تر می‌شوند که با نگاه به آمار بقیه کشورها می‌بینیم فراز و فرود تعداد فوتی‌ها و مبتلاها در کشورهای دیگر بیشتر است.

مثلا آمریکا که دو روز ۲۶۷ مورد فوت جدید داشت، دیروز را با ثبت ۲۲ مورد پشت سر گذاشت. یا انگلستان در حالی دیروز فقط ۱۵ فوتی ثبت کرده که دو روز پیش ۴۵ نفر را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده بود. همین جریان را در مورد کانادا هم می‌بینیم، مثلا دو روز پیش تعداد فوتی‌های این کشور ۶۴ نفر بوده اما دیروز به ۲۰نفر رسیده اما ایران از ۲۵ خرداد که تعداد فوتی‌هایش سه رقمی شد تا الان در بازه ۱۱۰ تا ۱۲۰ فوتی باقی مانده است.

در کل می‌توان گفت که از ابتدای شیوع کرونا آمار مبتلاها در ایران چنین وضعیتی داشته. با مرور نمودار فوتی‌های ناشی از کرونا می‌بینیم که بیشترین اختلاف بین فوتی‌های دو روز متعلق به اواسط اسفند ماه بوده که تعداد فوتی‌ها از ۲۱ نفر در روز ۱۷ اسفند به ۴۹ نفر در روز ۱۸ اسفند رسیده و بعد از آن باز هم در همان محدوده باقی مانده و خیلی آرام افزایش پیدا کرده است. آیا این موضوع دلیل علمی و اپیدمیولوژیک دارد؟

محمدرضا محبوب‌فر یکی از پزشکان عضو کمیته مقابله با کرونا به هفت صبح می گوید که احتمالا موضوع به نحوه آماردهی وزارت بهداشت مربوط است و این وزارتخانه بنابه هر دلیلی صلاح نمی‌داند که اگر در یک روز جهش قابل توجهی اتفاق افتاد آن را اعلام کند و ترجیح می‌دهد همه چیز را تدریجی اعلام کند. او تاکید می‌کند که بین آمارهای رسمی و آماری که وزارت بهداشت اعلام می‌کند تفاوت زیادی وجود دارد.
او می‌گوید: «بنابر آمار رسمی هر ساعت بین ۴ تا ۶ نفر در کشور بر اثر ابتلا به کرونا فوت می‌کنند و تقریبا ۱۵۰ نفر هم در هر ساعت مبتلا می‌شوند اما چیزی که ما داریم می‌بینیم متفاوت از این آمار است.»

دکتر محبوب فر از این فرصت استفاده می‌کند و می‌گوید: «هر چقدر هم وزارت بهداشت تکذیب کند، من فکر می‌کنم سیاست این وزارتخانه ایجاد ایمنی جمعی بوده است و خیلی از همکاران ما در وزارت بهداشت می‌خواهند با ابتلای ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم کم کم بیماری فروکش کند در حالی که اصلا معلوم نیست ایمنی افراد به کرونا یک ایمنی دائمی باشد. البته بین خود وزارت بهداشت و مجموعه دولت هم بر سر این موضوع اختلاف بوده اما این وزارتخانه نتوانسته کاری کند که سلامت مردم بر اقتصاد آنها اولویت پیدا کند و در نهایت کوتاه آمده است.»

بعضی‌ها هم چنین حرف‌هایی را نادرست می‌دانند. دکتر مسعود مردانی که او هم یکی از اعضای برجسته کمیته مقابله با کرونا است اصلا موافق توهم توطئه در زمینه آمارها نیست و می‌گوید: «به هر حال روند کاهش و افزایش تعداد مبتلاها تدریجی است. چه کسی می‌گوید نمودار ما خطی است؟ اینکه بین یکشنبه و دوشنبه تفاوت چندانی نباشد که مهم نیست، باید دید بین این ماه تا ماه بعد چه تفاوتی وجود دارد.

مگر اینکه اتفاق خیلی ویژه‌ای بیفتد مثل بازگشایی‌ها که تاثیر بگذارد. ما به عدد زیر ۵۰فوتی در یک روز هم رسیدیم و الان این عدد دو برابر شده است. من فکر می‌کنم بهتر است در این زمینه دست از حدس و گمان برداریم. همین الان بنده در اورژانس بیمارستانی هستم که ۶۰ بیمار کرونایی دور و برم هستند، پس بیایم بگویم ای وای اوضاع خیلی بد است و دور بر هر پزشکی ۶۰ بیمار کرونایی است. اینطور نیست.»

البته مردانی هم تفاوت‌ها بین آمار رسمی و غیررسمی را تایید می‌کند و می‌گوید: «وقتی سخنگوی وزارت بهداشت آمار می‌دهد تاکید می‌کند که این آمار مربوط به کسانی است که تست کرونای آنها مثبت اعلام شده است. متاسفانه برخی از هموطن‌های ما فوت می‌کنند بدون اینکه مشخص باشد کرونا گرفته‌اند. بعضی‌ها مبتلا می‌شوند و اصلا تست نمی‌دهند. بعضی‌ها تست جانبی می‌دهند مثلا
سی تی اسکن می‌کنند و جواب آنها مثبت است و باید درمان‌ها را دریافت کنند اما تست اختصاصی کرونا نمی‌دهند و در آمار نمی‌آیند. این موضوع در سایر کشورها هم هست و در همه جا بین آمار رسمی و غیر رسمی تفاوت وجود دارد.»

او ادامه می دهد: «موضوع دیگر این است که معمولا تعداد مشخصی تست در هر روز انجام می‌شود و طبیعی است که هر روز درصد مشخصی از این تست‌ها مثبت باشد. در یک بازه‌ای دولت اعلام کرد که تعداد تست‌ها را افزایش داده و بخشی از افزایش آمار به همین دلیل است، همینطور هم بود. بخشی از افزایش آمار هم به دلیل برداشته شدن محدودیت‌هاست که این هم طبیعی است.

مقایسه کشورها با همدیگر هم کار چندان منطقی نیست، فاکتورهای زیادی وجود دارند که کشورها را از همدیگر متفاوت می‌کنند بنابراین نمی‌توانیم آمار آنها را با هم مقایسه کنیم. در خود اروپا تعداد مبتلاهای آلمان همه را شگفت زده کرد، پس آلمانی‌ها باید می‌گفتند دولت به ما دروغ می‌گوید و تعداد مبتلاها خیلی بیشتر است؟ این حرف‌ها و تحلیل‌ها درست نیست.»

کدخبر: ۳۳۵۱۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر