کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۷۸۲۵
تاریخ خبر:

رمزگشایی از صف‌آرایی نامزدهای فدراسیون فوتبال

روزنامه هفت صبح، علی رستگار |‌ علی کریمی برای شرکت در انتخابات فدراسیون فوتبال در بخش ریاست ثبت‌نام کرد. کاپیتان پیشین تیم ‌ملی و پرسپولیس، مهدی مهدوی‌کیا همبازی قدیمی خود را هم به عنوان نایب‌رئیس معرفی کرده. اینکه یکی از چهره‌های فوتبالی برای در دست گرفتن سکان هدایت فوتبال کشور وارد گود شده اتفاق مهمی است.

تا پیش از این مدیریت فوتبال مرتب بین مدیران میان‌رده دولتی دست‌به‌دست می‌شد، به‌خصوص در ۱۴ سال اخیر که دوران مدیریت کفاشیان و مهدی تاج بدهی‌های سنگینی روی دست فوتبال کشور گذاشت و فاجعه دوران ویلموتس را رقم زد. الان این توقع در افکار عمومی به وجود آمده که چهره‌ای خارج از این گعده مدیران دولتی در رأس کار قرار بگیرد و اوضاع اندکی تغییر کند.

ای‌اف‌سی و فیفا هم از مدت‌ها پیش دنبال این بودند که تنوع کاندیداها زیاد شود و با تغییر در اساسنامه زمینه برای حضور فوتبالی‌ها فراهم شد. حالا این تغییرات جدید در اساسنامه را جلوتر توضیح می‌دهیم، اما به زعم بعضی کارشناسان فوتبالی، هنوز نمی‌توانیم برای چهر‌ه‌هایی مثل علی‌ کریمی خیلی شانس بالایی قائل باشیم.

چون فضا خیلی متاثر از روابط پشت‌پرده و بده‌بستان‌های مدیران سیاسی وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال و کمیته ملی المپیک و … است. از طرفی اینکه یک پرسپولیسی رئیس فدراسیون فوتبال شود هم برای استقلالی‌ها خیلی اتفاق خوشایندی نیست.

مهلت ثبت‌نام امروز به پایان می‌رسد و انتخابات هیأت‌رئیسه و ریاست فدراسیون در روز دهم اسفند برگزار می‌شود. فعلا از تحرکات چهر‌ه‌ها و نامزدهای احتمالی که برای ثبت‌نام اعلام آمادگی کرده‌اند می‌توانیم تقریبا پیش‌بینی کنیم که صف‌آرایی انتخابات دهم اسفند به چه شکل است.

*** صف‌آرایی کاندیداها
الان یک گروه را باید علی کریمی و حامیان فوتبالی او بدانیم. او مهدی مهدوی‌کیا را به عنوان نایب‌رئیس اول، سعید دقیقی (بازیکن پیشین صبا و تراکتور و عضو فعلی شورای شهر قزوین) را به عنوان نایب‌رئیس دوم و فاطمه علیپور را به عنوان نایب‌رئیس سوم معرفی کرده است.

بعضی چهره‌های فوتبالی مثل خداداد عزیزی و مسعود شجاعی و وریا غفوری و از فوتبال زنان نیلوفر اردلان و فرشته کریمی، از علی کریمی تا الان حمایت کرده‌اند. یک طرف ماجرا هم تیم فعلی مستقر در فدراسیون فوتبال هستند.حیدر بهاروند، سرپرست فعلی فدراسیون برای ریاست ثبت‌نام کرده و شهاب عزیزی‌خادم و منصور قنبرزاده و شهره موسوی را به عنوان نواب رئیس خود معرفی کرده.

مهم‌ترین حامی این تیم علی‌ کفاشیان است و در صورت پیروزی آنها باید بگوییم در فوتبال ایران در بر همان پاشنه ۱۵ سال اخیر می‌چرخد. مصطفی آجورلو که یکبار در سال ۹۵ برای ریاست فدراسیون نامزد شده بود و شکست خورد، این‌بار با توپ پر آمده. از گوشه‌وکنار خبر می‌رسد که او رایزنی‌هایی با هیأت فوتبال استان‌های مختلف داشته و از سوی کمیته ملی المپیک به ریاست رضا صالحی‌امیری حمایت می‌شود.

او در دهه ۷۰ مدیرعامل پاس تهران بود و بعدها مدیرعامل تراکتور‌سازی و استیل‌آذین هم شد. یکی از اتفاقات جالب انتخابات این دوره، رقابت احتمالی او با علی کریمی است که قبلا در دوران استیل‌آذین مجادله مفصلی با هم داشتند و او کریمی را از تیم اخراج کرد. گروه چهارم در این صف‌آرایی انتخاباتی را هم باید تیم منتسب به وزارت ورزش بدانیم.

در محافل فوتبالی از کیومرث هاشمی به عنوان گزینه وزارت ورزش اسم می‌برند؛ مدیری که هم با دولت‌هایی از دو طیف مختلف کار کرده و البته در دوره سرپرستی بر فدراسیون فوتبال (پس از غائله محمد علی‌آبادی و دادکان و دوران محرومیت فوتبال ایران از سوی فیفا)، خیلی کارنامه قابل دفاعی نداشت. اینکه صالحی‌امیری و سلطانی‌فر به عنوان دو مدیر ارشد دولتی دو کاندیدای متمایز دارند هم نکته جالبی است. کاندیداهای دیگری هم البته مطرح هستند مثل ساکت و اصفهانیان و نبی و … که مشخص نیست کدامیک ثبت‌نام کنند یا به نفع شخص دیگری کنار بکشند.

*** چه کسی شانس بالاتری دارد؟‌
با وجود اینکه فوتبالی‌ها از ورود علی‌ کریمی خیلی استقبال کردند، اما به نظر نمی‌رسد با شرایط فعلی قدرت از چنبره مدیران فعلی یا چهره‌های منتسب به طیف‌های مختلف سیاسی به این راحتی خارج شود؛ به این دلیل که در این انتخابات هیأت‌های فوتبال استانی حق رای اصلی را دارند و همچنان نقش پیشکسوتان و چهره‌های فوتبالی در تعیین سرنوشت فدراسیون کمرنگ است.

به این معنی که همان مدیران کت‌وشلواری می‌توانند با ترفند‌های مختلف و ارائه امتیازات متنوع رای هیأت‌های فوتبال استانی را جلب کنند. پریشب رئیس هیأت فوتبال هرمزگان در یک برنامه تلویزیونی خیلی سربسته تأیید کرد که رایزنی‌هایی وجود دارد. رؤسای هیأت فوتبال کشور بعید نیست به چهره‌ای مثل علی کریمی رای ندهند.

ضمن اینکه بعضی کانال‌های استقلالی هم تحرکاتی را ضد علی‌ کریمی شروع کرده‌اند و به هیچ قیمتی دلشان نمی‌خواهد یک پرسپولیسی رئیس فدراسیون فوتبال شود. اگرچه با تغییراتی که در اساسنامه فدراسیون فوتبال انجام شده تا حدودی فضا برای مانور فوتبالی‌ها باز شده، اما هنوز نمی‌توانیم با قطعیت بگوییم این تغییرات کافی بوده.

به طور مثال با پیشنهاد فیفا شرط حداقل مدرک تحصیلی لیسانس برچیده شده. یا سابقه مدیریتی از ۱۰ به ۴ سال کاهش یافته (همین ۴ سال هم قابل معادل‌سازی است با حداقل ۴ فصل بازی یا مربیگری یا داوری در لیگ حرفه‌ای). همینطور محدودیت سنی و کارت پایان خدمت و … هم حذف شده. خب همه این اتفاقات به نفع حضور فوتبالی‌ها و تنوع کاندیداهاست.

در اساسنامه جدید تعداد کسانی که حق رای دارند هم از ۷۵ به ۸۹ نفر افزایش پیدا کرده. به‌جز هیأت فوتبال استان‌ها که هرکدام تعداد مشخصی رای دارند، به بعضی افراد مثل کاپیتان تیم ‌ملی هم حق رای داده شده است. یکی از شروط دست‌وپاگیر که شانس ورود به این انتخابات را از بعضی چهره‌های مستقل و فوتبالی می‌گیرد این است که هر کاندیدا باید امضای ۵ نفر از اعضای مجمع را برای مطرح شدن در فهرست نهایی نامزدها داشته باشد و طبعا همین شرط تعداد کاندیداها را محدود می‌کند.

بااین‌همه هنوز خیلی از طرفداران فوتبال به رای آوردن علی ‌کریمی و یک تغییر اساسی در فوتبال کشور امیدوار هستند؛ مثل خداداد عزیزی که گفته: «‌خاک‌برسر این فوتبال اگر علی کریمی رئیس آن نشود» با همین غلظت!

کدخبر: ۳۶۷۸۲۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر