کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۳۲۱۲
تاریخ خبر:

رمزگشایی از سیگنال کانال‌های تلگرامی در بورس

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی |‌ کمتر کسی می‌تواند ادعا کند تمام ۶۰۰نماد بورس و فرابورس را می‌شناسد و می‌داند چه زمانی باید سراغ خریدشان برود. بعضی سهامداران در کنار تحلیل‌های شخصی و اعتماد به مشاوران سرمایه‌گذاری، بخشی از سرمایه‌شان را به خرید سهام در نمادهایی اختصاص می‌دهند که توسط دیگران معرفی شده.

حالا منبع این سیگنال می‌تواند کانال‌های تلگرامی، دوستان، همکاران یا هر کس دیگری باشد. نکته مهم اینجاست که به هیچکدام نمی‌توان اعتماد صددرصدی داشت. برای همین بد نیست همیشه سیگنال‌هایی که به دستمان می‌رسد را از یک فیلتر عبور دهیم و بعد سراغ خرید سهام برویم. در غیر این صورت ممکن است ضررهای جبران‌ناپذیری نصیب سرمایه‌مان شود.

* ‌یک:مراقب قفل شدن سرمایه‌تان باشید
ارزش معاملات روزانه سهام اولین موردی است که باید آن را بررسی کنید. اگر ارزش معاملات در یک نماد پایین باشد، نشان می‌دهد خرید و فروش سهام شرکت رونق چندانی ندارد. شرکت‌های اینچنینی در روزهای نزولی بازار، سهامدارانشان را تنها می‌گذارند و ممکن است سرمایه‌تان اصطلاحا قفل شود. با تشکیل صف فروش و حجم معاملات پایین شما حتی توانایی فروش سهام را نخواهید داشت، چه رسد به اینکه بخواهید بازدهی مثبت داشته باشید.

* دو: شرکت‌های زیان‌ده گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری نیستند
شاخص P/E راحت‌ترین فاکتور برای تحلیل بنیادی سهام است. این شاخص نشان می‌دهد قیمت سهام شرکت چه رابطه‌ای با سودآوری آن دارد. نمادهای که P/E در آنها منفی است، شرکت‌های زیان‌ده هستند و به هیچ‌وجه نمی‌توانند برای سرمایه‌گذاری بلندمدت گزینه خوبی باشند. همچنین نمادهایی که P/E آنها چند رقمی است و به بیش از ۱۰۰ می‌رسد به احتمال زیاد دچار حباب قیمت شده و پتانسیل چندانی برای رشد ندارند. هرچه P/E در یک نماد کمتر باشد، نشان از ارزنده بودن سهام آن است.

* سه: معاملات مشکوک، آینه رفتار دیگر سهامداران
زمانی که حجم معامله روزانه سهام یک شرکت به بیش از پنج برابر میانگین یک ماه گذشته می‌رسد، اصطلاحا به آن معاملات مشکوک می‌گویند. موردی که نشان می‌دهد یک اتفاق خاص باعث شده توجهات زیادی به سهام مورد نظر شما جلب شود. این اتفاق می‌تواند افزایش قیمت محصولات شرکت، کاهش قیمت مواد اولیه، خبرهایی درباره افزایش سرمایه یا در تغییراتی در فعالیت شرکت باشد.

برای پیدا کردن دلیل معاملات مشکوک می‌توانید روی سایت‌های کدال، سهامیاب یا حتی صفحات مجازی سهامداران شرکت باشد. توجه داشته باشید که اگر نتوانید دلیلی برای معاملات مشکوک پیدا کنید، این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده خرید گروه یا دستکاری قیمت توسط کانال‌های تلگرامی باشد. اعتماد به این سیگنال‌ها اصلا توصیه نمی‌شود.

* چهار: بازار پایه فرابورس یا میدان مین؟
شرکت‌های حاضر در بازار پایه فرابورس، عموما شرکت‌های کوچکی هستند که حجم معاملات بسیار پایینی دارند. این شرکت‌ها در خیلی از مواقع هدف کسانی قرار می‌گیرند که می‌خواهند با خرید گروهی، درصد قابل توجهی از سهام شرکت را در اختیار بگیرند تا بتوانند در مجامع عمومی حق رای داشته باشند.
با این کار ممکن است آنها به جایگاه عضو هیات مدیره برسند.

برای همین اگر سیگنال خرید سهامی از بازار پایه به گوشتان رسید، توجه داشته باشید که این می‌تواند یک دام برای خرید گروهی سهام باشد. اگر می‌خواهید خیال خودتان را بابت سرمایه‌تان راحت کنید، شاید بهتر باشد سراغ نمادهای بازارپایه نروید چرا که سرمایه‌گذاری در آنها ریسک خیلی بیشتری نسبت به دیگر نمادهای بازار سرمایه دارد.

* پنج: بررسی آخرین گزارش مالی شرکت جهت اطمینان بیشتر
خواندن تمام گزارش‌های کدال و بررسی دقیق آنها هم دانش زیادی لازم دارد و هم کلی وقت‌گیر است. ولی زمانی که می‌خواهید سراغ خرید سهام یک شرکت بروید، بهتر است حداقل آخرین گزارش منتشر شده توسط این شرکت را بررسی و آن را با مدت مشابه ماه و سال قبل مقایسه کنید. این کار زمان زیادی از شما نمی‌گیرد و صرفا با آخرین گزارش می‌توانید وضعیت سودآوری شرکت را بررسی کنید.

توجه داشته باشید که اگر در آخرین گزارش مالی درآمد به دست آمده رشد قابل توجهی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته باشد، با خیال راحت‌تری می‌توانید سراغ خرید سهام بروید. گزارش‌های مالی شرکت‌ها در سامانه کدال به نشانی Codal.ir منتشر می‌شود و دیگر سایت‌ها از جمله رهاورد۳۶۵ و بعضی کانال‌های تلگرامی این گزارش‌ها را در قالب نمودار منتشر می‌کنند که بررسی آنها راحت‌تر از گزارش اصلی منتشر شده توسط شرکت است.

* شش: تحلیل تکنیکال یک خط کشی ساده نیست
برخی سیگنال‌های خرید با عکسی از نمودار قیمت سهام و چند خط روی آن منتشر می‌شوند. اگر با تحلیل تکنیکال آشنا نیستید، بهتر است برای تفسیر نمودارها تلاش نکنید، چراکه تفسیر اشتباه بدتر از تفسیر نکردن است. خطوط مقاومت و حمایت یک خط ساده نیستند و در گذشته باید شاهد دست کم سه واکنش به خطوط مقاومت و حمایت را داشته باشیم تا بتوانیم به آنها اعتماد کنیم.

کدخبر: ۳۶۳۲۱۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر