کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۴۷۱۶
تاریخ خبر:

رمزگشایی از دعوای‌ اینترنتی پخش فینال آسیا

روزنامه هفت صبح | یک: پس‌لرزه‌های لایو اینستاگرام صفحه فارسی AFC و گزارش عادل‌ فردوسی‌پور در بازی فینال آسیا ادامه دارد. اینکه عادل چطور به این پروژه وصل شده و اینکه چه کسی رکورد تعداد مخاطب اینترنتی را زده الان محل مناقشه بین سه گروه مختلف است. رمزگشایی از حرف و حدیث‌های این چند روز اخیر به شفاف شدن پشت‌پرده خیلی از مناسبات و روابط گروه‌های رسانه‌ای ورزش ایران کمک می‌کند.

این سه ضلع را اگر بخواهیم معرفی کنیم باید بگوییم یک طرف عادل فردوسی‌پور و اینستاگرام AFC است که ۸۰۹ هزار کاربر همزمان در لایو آن هنگام پخش فینال حضور داشتند. از سوی مقابل صداوسیما قرار دارد که می‌گوید به جز تماشاگران تلویزیونی‌،‌ با سرویس تلوبیون به رکورد یک میلیون و ۵۰ هزار نفر کاربر اینترنتی همزمان رسیده. ضلع سوم هم سایت آنتن و تیم رسانه‌ای پشت آن است.

* دو: ماجرا را از اینجا شروع کنیم که مهدی رستم‌پور دیروز در یک استوری اینستاگرامی موضع عجیبی در برابر عادل گرفت. این خبرنگار ایرانی خارج از کشور نوشت‌:‌ «کنفدراسیون می‌خواست در واکنش به سرقت تصاویر، بازی را از اینستاگرام پخش کند. از مهدی تاج […] و یک عضو ایرانی دیگر AFC خواستند گزارشگر معرفی کنند. آن‌ها هم عادل را معرفی کردند. عادل در استخدام صداوسیماست.
خودش را فرزند رسانه ملی می‌داند و غیر از کدورت با فروغی […] مسئله‌ بغرنج دیگری در سازمان ندارد.» رستم‌پور در یک استوری دیگر طعنه‌ای هم به صدا و سیما و محمدحسین میثاقی زده.

* سه: پس تا اینجا رستم‌پور می‌گوید که واسطه وصل شدن فردوسی‌پور به AFC مهدی تاج رئیس سابق فدراسیون فوتبال و نایب رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا بوده. البته ناگفته نماند که تعدادی از ورزشی‌نویسان ایرانی هم مثل شاهین رحمانی و حامد مومنی و … هم گعده‌ای با نفوذ در AFC دارند که شاید آن‌ها هم در این پروژه نقش داشتند.

حضور مهدی تاج در این صف آرایی اما نکته مهمی است با توجه به سابقه‌ای که از مجادله او با محمد‌حسین میثاقی سراغ داریم. چون میثاقی بعد از حذف عادل جای او را گرفت و عملا تبدیل شد به نماد رسانه‌ای تیم جدید شبکه سه. و حالا مجادله این دو گروه به ماجرای پخش تلویزیونی و رقابت اینستاگرام و صداوسیما هم کشیده شده. صداوسیما سرویس تلوبیون را خریداری کرده و دل خوشی از رقبایی مثل اینستاگرام یا حتی سرویس‌های VOD ندارد. در این میان سایت آنتن هم در روز برگزاری فینال ویژه برنامه‌ای با حضور خداداد و کریمی و میناوند داشت که برای صداوسیما در قامت یک رقیب جدی عرض اندام کرد.

* سه: حالا چرا مهدی رستم‌پور برای عادل فردوسی‌پور که به قول خودش ده‌ها مطلب در دفاع از او نوشته تعریض داشته؟‌ رستم‌پور نگفته اما قبلا هم سر ماجرای برانکو و کی‌روش مرتب به فردوسی‌پور طعنه می‌زد. در واقع موضع او در ماجرای دعوای کی‌روش و برانکو به موضع تیم هلدینگ فراکاو و آنتن نزدیک بود. اختلافاتی که حتی گاهی دامنگیر انتقاد یا ستایش از بازیکنانی مثل سردار آزمون و مسعود شجاعی هم می‌شد.

در ماجرای کی‌روش و برانکو صف آرایی اینطور بود که یک طرف عادل فردوسی‌پور به عنوان مدافع کی‌روش بود و از سوی مقابل تیم فراکاو. نکته جالب اینکه عده‌ای قبلا ادعا کرده بودند که مهدی شاملو مدیر هلدینگ فراکاو از نزدیکان علی‌اصغر پورمحمدی قائم مقام پیشین سازمان صداوسیما و مدیر شبکه ۳ است که رسانه‌ها از او به عنوان حامی فردوسی‌پور و برنامه نود هم اسم می‌بردند و خب علی فروغی به جای پورمحمدی سکاندار شبکه ۳ شد.

بنابراین الان سه ضلع اصلی در رسانه‌های ورزشی ایران حضور دارند که خبرنگاران ورزشی هم بسته به اینکه سمپات کدام طرف هستند در بحث‌های فوتبالی موضع می‌گیرند. حتی گاهی هواداران پرسپولیس بدون اینکه خودشان متوجه باشند درگیر استراتژی‌های کلان این سه گروه می‌شوند. این‌ها همه فرضیاتی هستند که ممکن است خیلی هم در این ماجرا دخیل نباشند فقط خواستیم کمی به شما ذهنیت بیشتری از این ماجرا بدهیم.

کدخبر: ۳۶۴۷۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر