کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۶۸۰۴۹
تاریخ خبر:

رمزگشایی از افت هفت‌ هزار واحدی شاخص بورس

روزنامه هفت صبح | سقوط قیمت دلار تاثیر مهمی ‌روی بازار بورس دیروز گذاشت و باعث شد شاخص بورس هفت‌هزار واحد عقب‌نشینی کند. سه‌شنبه ۲۵تیر، شاخص کل بعد از کاهش هفت‌هزار و ۳۵واحدی، به رقم ۲۴۶هزار و ۲۶۸واحد رسید. با هم ابعاد این اتفاق را مرور می‌کنیم.

* یک: صنایع پتروشیمی‌ خلیج فارس با ۶۴۴واحد، فولاد مبارکه اصفهان با ۳۹۱واحد، پالایش نفت بندرعباس با ۲۷۰واحد و گروه مپنا با ۲۶۹واحد، تاثیر کاهشی روی شاخص‌های بازار سرمایه داشتند اما پتروشیمی ‌نوری که به‌تازگی در بورس عرضه شده، به تنهایی توانست ۱۳۶واحد تاثیر افزایشی روی شاخص‌های بازار سرمایه داشته باشد و پنج‌درصد رشد در قیمت آخرین معامله را تجربه کند. همچنین با فاصله زیادی گروه صنعتی ملی توانست تنها ۱۴واحد از افت شاخص‌ها جلوگیری کند.

* دو: نماد بورسی «وملی» با پنج‌درصد افزایش بیشترین سود را به سهامدارانش رساند. پشت سر «وملی»، نمادهای «کگاز» و «وآذر» بودند که هرکدام با اختلاف کمی ‌در رتبه‌های دوم و سوم قرار داشتند. در طرف مقابل بیشترین کاهش قیمت دیروز در مورد نمادهای «بنیرو» با ۹٫۳درصد، «پلاسک» با ۷٫۶درصد و «غچین» با پنج‌درصد کاهش اتفاق افتاد.

* سه: رتبه اول پربیننده‌ترین نماد بورس دیروز در اختیار نماد جم پیلن بود که زیاد نتوانست برای سهامدارانش سودآور باشد و ارزش سهام آنها دیروز ۳٫۹درصد کاهش پیدا کرد. «وتجارت» نماد معاملاتی بانک تجارت و «خساپا» نماد معاملاتی شرکت خودروسازی سایپا در رتبه‌های بعدی فهرست نمادهای پربیننده جای گرفتند.

* چهار: دیروز ۴۲۲میلیارد تومان سهام در گروه محصولات شیمیایی معامله شد و همین موضوع گروه محصولات شیمیایی را به صدر گروه‌های صنعت از نظر ارزش معاملات کشاند. این رقم به خاطر دست به دست شدن ۲۹۴میلیون سهم و اوراق مالی بود. در گروه محصولات زراعی، ارزش معاملات به حدود ۶۹میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۷۱میلیون سهم و اوراق مالی بود. این گروه در جایگاه دوم از نظر ارزش معاملات قرار گرفت. بانک‌ها، خودرویی‌ها و فلزات اساسی بعد از این دوگروه، توانستند رتبه‌های سوم تا پنجم گروه‌های صنعت را در رنکینگ ارزش معاملات، به خود اختصاص دهند.

* پنج: اکثر نمادها در گروه‌های مختلف از جمله پالایشی‌ها، پتروشیمی‌ها و فلزی‌ها شاهد کاهش قیمت بودند. شرکت‌های بزرگ بورسی نیز در این گروه‌ها قرار دارند. مقایسه کاهش شاخص کل بازار نسبت به شاخص کل هم‌وزن نشان می‌دهد که بزرگان بورس تاثیر بیشتری نسبت به کوچکترها در کاهش قیمت سهام داشتند.

* شش: در بورس تهران ۲۸۷نماد با کاهش قیمت و ۳۷نماد با رشد قیمت مواجه شدند و در فرابورس ایران نیز تعداد نمادهای منفی به ۱۶۰نماد رسید و ۴۷نماد رقم‌های مثبت را تجربه کرد.

* هفت: ارزش معاملات بورس تهران دیروز به رقم هزار و ۱۸۳میلیارد تومان رسید. چراکه معامله‌گران بازار بورس دیروز حدود ۲۹۴میلیون سهم و اوراق مالی را بین یکدیگر خرید و فروش کردند.

کدخبر: ۲۶۸۰۴۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر