کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۳۶۴۲
تاریخ خبر:

قیمت رمدسیویر؛ از ۶۰۰‌هزار تومان تا ۶۰‌میلیون

روزنامه هفت صبح | دیروز محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام که اولین واکسن ایرانی کرونا زیرمجموعه آن تولید می‌شود، حرف‌های جالبی در مورد واکسن و داروی معروف کرونا زد. او در بخشی از حرف‌هایش درباره صادرات واکسن کرونای ایرانی گفت: «باید دید کدام کشورها متقاضی واکسن ایرانی کرونا خواهند بود، البته اولویت با رفع نیاز داخل است.

اما برای مازاد نیاز داخل، اگر تعداد زیادی از کشورها متقاضی باشند بین آنها اولویت‌بندی خواهیم کرد. تاکنون هیچ کشوری متقاضی واکسن ایرانی نبوده، البته در سایت‌های خودشان درباره مذاکره خرید واکسن ایرانی صحبت‌هایی شده، اما درخواست رسمی از سوی کشوری نداشتیم.»

عجیب اینکه کمتر از یک هفته پیش حجت‌الله نیکی‌ملکی، سخنگوی ستاد اجرایی فرمان امام گفته بود که دو کشور عربی رسما برای خرید واکسن ایرانی «کووایران برکت» درخواست رسمی داده‌اند و بعد از پایان موفق مراحل تست انسانی و تولید انبوه واکسن و در صورت رفع کامل نیاز مردم کشورمان، صادرات این واکسن در ستاد مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

از این حرف‌ها گذشته، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام سعی کرد خیال همه را بابت توزیع رایگان واکسن بین کسانی که بضاعت مالی ندارند راحت کند و گفت:«اجازه نمی‌دهیم کسی به دلیل مشکلات مالی محروم از واکسن شود و در اجرای آن مصمم هستیم، اما درباره توزیع واکسن برای مابقی مردم قیمت را وزارت بهداشت مشخص می‌کند و ما هیچ نقشی در قیمت‌گذاری نداریم.»

مجموعه شفافارمد که شرکت تولیدکننده اولین واکسن کرونای ایرانی و زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام است، غیر از واکسن، داروهای مربوط به کرونا را هم تولید می‌کند؛ مثلا داروی معروف رمدسیویر که شرکت آمریکایی گیلیاد آن را به عنوان داروی کنترل‌کننده عوارض کرونا به جهان معرفی کرد.

اگر خاطرتان باشد، اوایل ورود این دارو به ایران نه‌تنها افراد کمی به آن دسترسی داشتند، بلکه گزارش‌هایی درباره قیمت عجیب آن هم به گوش می‌رسید و گفته می‌شد که تا ۷۰میلیون تومان برای هر دوره درمان که شامل ۵ ویال بود، فروخته می‌شود، اما کم‌کم شرکت‌های هندی و چینی وارد بازی تولید این دارو شدند و قیمت آن تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پایین آمد، بعدتر هم که شرکت‌های ایرانی مثل همین شفافارمد تولید رمدسیویر را شروع کردند و حالا مخبر در مورد قیمت نمونه وطنی آن می‌گوید:

«قیمت رسمی رمدسیویر ۶۰۰ هزار تومان است و با همین قیمت دارو را به وزارت بهداشت ارائه می‌دهیم. اطلاعی ندارم وزارت بهداشت با چه قیمتی آن را به فروش می‌رساند. البته ستاد تنها تولیدکننده رمدسیویر نیست و شاید برخی از شرکت‌ها با قیمت بالاتری این دارو را تولید می‌کنند، اما قیمت رمدسیویر ستاد ۶۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

قیمت این دارو در خارج از کشور ۱۲۰ دلار است، اما ستاد رمدسیویر را با قیمت حدود ۲۳ دلار (با احتساب نرخ دلار در بازار آزاد) عرضه می‌کند .در حالی قیمت را به ۶۰۰ هزار تومان رساندیم که قیمت این دارو در بازار آزاد به ۷۰میلیون تومان رسیده بود. در کنار بحث قیمت، موجودی هم موضوع بسیار مهمی است که ستاد توانست هم قیمت رمدسیویر را بشکند و هم عرضه بسیار بالایی در بازار داشته باشد که دستاورد بسیار مهمی برای این مجموعه است.»

تماس با متصدیان داروخانه‌های بیمارستان‌هایی که موجودی رمدسیویر دارند نشان می‌دهد که این دارو به همان قیمتی که وزارت بهداشت از ستاد اجرایی می‌خرد، به فروش می‌رسد. البته قیمت نمونه خارجی آن که همان نسخه چینی است، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است، اما موجودی رمدسیویر ایرانی در بیشتر داروخانه‌های بیمارستانی خوب است و کمتر کار به استفاده از مدل خارجی می‌رسد.

اینطور که پزشکان و متصدیان داروخانه‌ها می‌گویند، نمونه آمریکایی اصلا در هیچ داروخانه‌ای به صورت رسمی موجود نیست که طبیعی هم به نظر می‌رسد، چون شرکت گیلیاد ابتدا قیمت هر دوره از این دارو را بیشتر از دو هزار دلار اعلام کرد و حالا آن را تا ۳۰۰ دلار پایین آورده است، اما باز هم در مقایسه با قیمت رمدسیویر ایرانی و چینی، واردات آن اصلا صرفه ندارد.

این وسط نقش بیمه‌ها هم خیلی اهمیت دارد، از ۲۵ آبان‌ماه، بیمه پایه سلامت، رمدسیویر را به دستور وزارت بهداشت تحت پوشش قرار داد، اما تامین اجتماعی تا همین ۱۰ روز پیش هزینه این دارو را تقبل نمی‌کرد و بعید است در این ۱۰ روز اتفاق خاصی در این مورد افتاده باشد.

کدخبر: ۳۷۳۶۴۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر