کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۲۰۱۰۷
تاریخ خبر:

رقیب شاهین و تارا به صورت وارداتی می‌آید

روزنامه هفت صبح| با شنیدن نام جتا احتمالاً بسیاری از شما به یاد یکی از سدان‌های فولکس‌واگن به نام جتا می‌افتید اما این بار منظور ما برندی مشترک بین فولکس و فاو است که به‌زودی در ایران عرضه خواهد شد. در واقع یک دو‌رگه چینی-آلمانی. کمپانی فولکس‌واگن در سال ۲۰۱۹ طی همکاری خود با کمپانی فاو (FAW) چین، نشان جتا را به صورت مشترک در چین راه‌اندازی کرد و اکنون محصولاتی از آن به بازار برخی از کشورهای در حال توسعه و همچنین مارکت کشور چین عرضه می‌شود.

محصولات جتا در کارخانه مشترک فاو و فولکس در چنگدو به تولید می‌رسند. حالا جتا VA3 یک سدان اقتصادی بوده که محصول مشترک کمپانی فولکس‌واگن - فاو چین است که قرار شده به احتمال زیاد و به‌زودی توسط ماموت خودرو به صورت اقتصادی به بازار ایران عرضه شود.

طراحی ظاهری جتا
جتا VA3 همان فولکس‌واگن جتا نسل دوم ریبج شده و فیس‌لیفت است. سبک طراحی این خودرو به هیچ عنوان به محصولات شلوغ و پرزرق و برق آسیایی شباهت ندارد و طراحی اصیل آلمانی در استایل ظاهری این خودرو کاملا مشهود است. البته چینی‌ها سعی کرده‌اند با کروم‌کاری جلوپنجره و برخی قسمت‌ها ظاهر این خودرو را به محصولات آسیایی نزدیکتر کنند‌ اما با این اقدامات هم نتوانسته‌اند منکر فولکس‌واگن بودن این خودرو شوند.

جتا VA3 یک سدان سگمنت B بوده و طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 4501، 1704 و 1469 میلی‌متر داشته و فاصله بین دو محور آن 2604 میلی‌متر است. در نمای جلو چراغ‌های بزرگی را شاهد هستیم که از دو سمت جلوپنجره کروم‌کاری شده را احاطه کرده‌اند. در میان این جلوپنجره نیز لوگوی J نصب شده و داخل سپر نیز دیلایت‌های مورب این خودرو دیده می‌شوند که نمونه آن در دیگر محصولات جتا نیز دیده شده است.هرچند جتا VA3 در پروفیل جانبی تفاوتی با فولکس‌واگن جتا ندارد‌ اما در بخش عقبی تغییراتی را در گرافیک و قالب چراغ‌ها مشاهده می‌کنیم. اما باز هم این تغییرات به حدی نیست که به دیزاین اروپایی این سدان اقتصادی لطمه بزند.

طراحی کابین جتا
جتا VA3 در بخش دیزاین کابین نسبت به نسخه تازه فیس‌لیفت شده فولکس‌واگن جتا متمایز است. البته شیفتر دنده و غربیلک فرمان تقریبا با نسخه اصلی مشابه هستند‌ اما به طور کلی کابین مقداری نسبت به فولکس‌واگن جتا سالخورده‌تر بوده و قدیمی‌تر به نظر می‌رسد. اما در مقام یک سدان اقتصادی و با توجه به نیاز بازار ایران به چنین خودرویی، به هیچ عنوان نمی‌توان به آن خرده گرفت.

مشخصات فنی جتا VA3
جتا VA3 دارای یک پیشرانه 5/1 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی از پیشرانه‌های فولکس‌واگن بوده که قادر به تولید 112 اسب بخار قدرت و 145 نیوتن متر گشتاور است. این خودرو در بازار چین با گیربکس 5 دنده دستی و همچنین 6 سرعته اتوماتیک نیز عرضه می‌شود که ظاهرا ماموت‌خودرو قصد واردات جتا VA3 را با گیربکس اتوماتیک دارد.

این سدان اقتصادی با همین موتور و گیربکس طی 11 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و نهایت سرعت قابل پیمایش آن 180 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.البته این خودرو در بازار چین با پیشرانه 4/1 لیتری چهار سیلندر توربو TSI فولکس نیز عرضه شده که بعید است با این مشخصات به ایران راه پیدا کند. چراکه ماموت خودرو با این سدان قصد سهم‌خواهی از بازار سدان‌های اقتصادی را دارد.

قیمت خودرو
به گزارش خودرونویس، جتا VA3 بسته به سطح تجهیزات ایمنی و رفاهی در بازار چین قیمتی بین 9500 تا 13 هزار و 200 دلار دارد. با در نظر گرفتن تعرفه گمرکی برای نسخه فول و سود شرکت و هزینه‌های حمل و نقل، تصور ما بر این بوده که جتا VA3 با قیمتی در محدوده 5/1 میلیارد تومان به بازار ایران عرضه شود.

کدخبر: ۵۲۰۱۰۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر