کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۷۹۰۱
تاریخ خبر:

رقیب تازه‌ نفس تلویزیون در نوروز ۱۴۰۰

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | تا یک سال پیش چشم مخاطبان به برنامه و سریال‌هایی بود که تلویزیون برای نوروز آماده می‌کرد. حالا هم این‌گونه است، اما نه به اندازه گذشته. سامانه‌های پخش فیلم و سریال در سال ۹۹ قدرتمند شدند و توانستند طیف زیادی از مخاطبان را با خود همراه کنند. این روزها خوراک فیلم و سریال و حتی برنامه خیلی‌ها از طریق وی‌اودی‌ها تامین می‌شود. به همین خاطر است که این سامانه‌ها تعطیلات پیش‌رو را فرصتی مغتنم برای جور کردن محتوای خود دیده‌اند. تلویزیون در این رقابت اما خیلی عقب‌تر ایستاده است.

*** مورد اول| خشاب تلویزیون خالی می‌شود
دورهمی، عصر جدید و پایتخت برندهای تلویزیون هستند که در نوروزهای اخیر به کمکش می‌آمدند. اولی به دلیل مشغله مهران مدیری برای نوروز آماده نشد. قسمت آخر آن بعد از سال‌تحویل پخش و پرونده‌اش بسته می‌شود. عصر جدید هم به مشکل کرونا خورد و فصل دوم آن با تاخیر به نقطه پایان رسید. فقط می‌ماند ویژه‌برنامه معرفی برگزیدگان که در یک قسمت، ابتدای نوروز روی آنتن می‌رود و تمام. از آنطرف دو قسمت آخر پایتخت ۶ به همراه خلاصه قسمت‌های دیگر آن، پیش از نوروز از شبکه یک پخش می‌شود و خبری از آن در تعطیلات ابتدای سال نیست.

*** مورد دوم| خشابی که پر نمی‌شود
امید تلویزیون برای تعطیلات نوروز به برنامه خندوانه و سریال نون. خ است. این هفته فصل جدید خندوانه رونمایی می‌شود و در تعطیلات نوروزی روی آنتن شبکه نسیم می‌رود. آیا رامبد جوان باز هم موفق می‌شود برنامه‌ای پرمخاطب تحویل دهد؟ کرونا روی کیفیت آن سایه نینداخته؟ سری سوم نون. خ دیگر برگ برنده تلویزیون است.

سعید آقاخانی در دو فصل پیشین این سریال نشان داده بود که می‌تواند مخاطب زیادی را با خود همراه کند. به غیر از این دو اثر، تلویزیون برنامه و سریال شاخص دیگری ندارد. تیزر و شمایل سریال شبکه دو؛ یعنی «همبازی» نوید اثری ویژه نمی‌دهد و سریال امنیتی شبکه سه (فصل دوم گاندو) نسبتی با نوروز
ندارد.

*** مورد سوم| جبهه قدرتمند پلتفرم‌ها
در یکی، دو ماه اخیر محصولات پلتفرم‌ها متنوع‌تر از پیش شده‌اند. حالا سریال‌های می‌خواهم زنده بمانم، خوب، بد، جلف و قورباغه جای خود را در میان مخاطبان باز کرده‌اند. سریال‌های ملکه گدایان، سیاوش و گیسو هم طرفداران خاص خود را دارند. برنامه همرفیق هم هست که به‌رغم ضعف‌ها، طیفی از مخاطبان را با خود همراه کرده است. به اینها فیلم، انیمیشن و سریال‌های خارجی را نیز باید اضافه کرد. تلویزیون در طول سال به ندرت اثر جدید روانه آنتن می‌کند و مخاطب برای رفع نیاز خود سراغ وی‌اودی‌ها می‌رود. در نوروز تلویزیون آثار جدید خارجی پخش خواهد کرد، اما دست وی‌اودی‌ها در انتخاب و نحوه پخش بازتر است.

*** مورد چهارم| تقویت جبهه پلتفرم‌ها
دو پلتفرم فیلیمو و نماوا علاوه‌بر محصولاتی که این روزها در اختیار دارند، سراغ آثار جدیدی برای بارگذاری در نوروز رفته‌اند. در این میان برنامه شب‌های مافیا یکی از مسابقاتی است که فصل اول آن با استقبال مواجه شد و سری دومش با تنوع بیشتر تولید شده. پژمان جمشیدی مشغول تولید یک تاک‌شو است و محمدرضا گلزار با مسابقه هفت‌خوان عرض‌اندام خواهد کرد. سری دوم سریال «هیولا»ی مهران مدیری را از یاد نبریم که شانس موفقیت زیادی دارد. رامبد جوان هم در نوروز از سریال کمدی خود رونمایی می‌کند؛ سریالی که گفته می‌شود اثری متفاوت در کارنامه جوان است.

*** مورد پنجم| چالش یا رقابت؟
شاید گفته شود مخاطب تلویزیون بیش از وی‌او‌دی‌هاست. برای این استدلال می‌توان مجانی بودن تلویزیون و هزینه‌بر بودن وی‌اودی‌ها را یادآور شد. این استدلال را نمی‌توان رد کرد، اما می‌توان به مخاطب ماهواره اشاره کرد که از طریق آن مشتری محصولات وی‌اودی‌ها هستند. می‌دانید که فیلم و سریال‌های ایرانی به دلیل عدم برخورداری از قانون کپی‌رایت، بلافاصله قاچاق و مدام از شبکه‌های فارسی‌زبان پخش می‌شوند.

از اینها گذشته، مسئله مهم‌تر، کیفیت و تنوع محصولات است نه میزان مشتری. مخاطب وی‌اودی‌ها در سال جاری رشد کرد، چراکه با تنوع محصول در این پلتفرم‌ها مواجه است. عقب ماندن تلویزیون از وی‌اودی‌ها (فارغ از میزان مخاطب) جای تامل دارد. قیاسی که شکل گرفت نشان می‌دهد تلویزیون گام‌های خود را اصولی برنمی‌دارد و با قد کشیدن یک رقیب، میدان را خالی‌شده می‌بیند.

کدخبر: ۳۷۷۹۰۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر