کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۶۴۱۴
تاریخ خبر:

رقص بازار موبایل به ساز ناکوک قیمت دلار

روزنامه هفت صبح | بازار موبایل تحت تاثیر افزایش نرخ ارز در اواخر هفته گذشته و ثبات آن در ابتدای هفته اخیر، نوسانات قیمت چشمگیری را تجربه می‌کند به طوری که گوشی همراه A51 از هفت میلیون و ۵۰۰هزارتومان در اواخر هفته گذشته به هفت میلیون و ۸۹۰هزار تومان رسیده است و گوشی همراه A71 نیز که در اواخر هفته گذشته ۹میلیون تومان قیمت خورده بود حالا به قیمت ۹میلیون و ۷۹۰هزار تومان رسیده است.

در این مدت البته قیمت بعضی گوشی‌ها از نرخ ارز تاثیر نگرفته؛ مثلا قیمت گوشی همراه سامسونگ گلکسی نوت ۲۰ اولترا روی ۲۷میلیون و ۱۷۰هزار تومان ثابت مانده و سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ پلاس نیز با همان قیمت ۲۰میلیون و ۹۹۰هزار تومان ثابت باقی مانده است اما دسته‌ای از گوشی‌ها نوسان وحشتناکی را تجربه کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به سامسونگ گلکسی Z فولد نسخه ۲ اشاره کرد. قیمت این گوشی از ۴۴میلیون و ۴۹۹هزار تومان به ۴۷میلیون و ۸۰۰هزار تومان رسیده است.

در بین گوشی‌های آیفون نیز نوسانات قیمت قابل ملاحظه است؛ به‌عنوان مثال گوشی همراه آیفون SE نسخه ۲۰۲۰ در حالی با قیمت ۱۵میلیون و ۳۰۰هزار تومان فروخته می‌شود که قیمت آن در هفته گذشته به ۱۴میلیون و ۹۰۰هزار تومان رسیده بود. آیفون ۱۲ پرومکس هم فعلا ۴۲میلیون تومان قیمت خورده است آن هم در شرایطی که در اواخر هفته گذشته قیمت آن تا ۴۰میلیون و ۹۰۰هزار تومان کاهش پیدا کرده بود. قیمت آیفون ۱۱ پرومکس نیز از ۳۶میلیون و ۵۰۰هزار تومان تا ۳۷میلیون و ۹۶۰هزار تومان پیش‌ رفته است.

قیمت این دسته گوشی‌ها در حالی افزایش پیدا کرده که بعضی برندهای دیگر به‌خصوص گوشی‌های چینی نسبت به هفته گذشته کمی ارزان شده‌اند. به‌عنوان مثال شیائومی Redmi نوت ۹ پرو از جمله گوشی‌های پرفروش است و در حالی که اواخر هفته گذشته شش میلیون و ۹۹۵هزار تومان فروخته می‌شد،در ابتدای هفته جاری به شش میلیون و ۹۳۰هزار تومان کاهش پیدا کرده است. همچنین مدل Redmi نوت ۹ اس شیائومی هم فعلا برچسب قیمت پنج میلیون و ۹۷۰هزار تومانی را روی خود می‌بیند در حالی که همین گوشی در اواخر هفته گذشته با قیمت شش میلیون تومان فروخته می‌شد.

فعالان بازار موبایل می‌گویند نوسانات اخیر نرخ ارز سبب شده وضعیت عجیبی در بازار موبایل شاهد باشیم و حتی گاهی فروشنده‌ها به‌خاطر مشخص نبودن نرخ دلار تا ساعت دو ظهر قادر نباشند به مشتری قیمت مشخصی اعلام کنند.هفته پیش وقتی قیمت‌ها در بازار ارز کاهشی بود، موبایل‌ها هم ارزان شدند اما پس از معکوس شدن روند حرکت بازار ارز،فروشند‌‌‌‌ه‌های موبایل مجبور هستند با توجه به موجودی انبارهای خود یا مسئله تقاضا، نرخ گوشی‌های مختلف را تعیین کنند.

کدخبر: ۳۷۶۴۱۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر