کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۹۵۰۹
تاریخ خبر:

رقابت ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها در جشنواره ‌وب و موبایل‌

روزنامه هفت صبح، مسعود شاه‌حسینی | ‌رقابت دوهزار وب‌سایت و اپلیکیشن در جشنواره دوازدهم وب و موبایل ایران. کسب‌وکارهای آنلاین فضا می‌خواهند و حمایت. دیده‌شدن و توجه، اگر سکوی پرتاب نباشد، دست‌کم کمترین انتظاری است که استارتاپ‌ها از دولت و سیاست‌گذاران و در بعدی حیاتی‌تر، از سرمایه‌گذاران دارند. داستان مجوزها، قوانین و مقررات و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی برای کسب‌و‌کارهای آنلاین و اتحادیه‌ها و انجمن‌های آن‌ها، قصه پرغصه‌ای است که سال‌ها و بلکه دهه‌هاست همه درگیر آنند. داستانی که سر دراز دارد و جای کار بسیار.

با همه این‌ها، از ۱۲سال پیش که ایده برگزاری رویدادی با محوریت استارتاپ‌های حوزه وب شکل گرفت و بعدها هم با جشنواره موبایل ادغام و یکی شد، فعالان این دو عرصه دور همدیگر جمع می‌شوند تا از ایده‌ها و فکرهای جدید و نو، رونمایی کنند و فرصت و زمینه را برای حمایت از استارتاپ‌های برتر فراهم کنند. «جشنواره وب و موبایل ایران» فارغ از کم و کاستی‌ها و ضعف‌ها و گله‌هایی که کم هم نیستند، در دوره دوازدهم خود بعد از عبور از هفت‌شهر، حالا به ایستگاه پایانی رسیده است. جشنواره‌ای که امسال شعار «ایران فقط تهران نیست» را انتخاب کرده و همین موضوع هم شاید مهمترین تفاوت این دوره از جشنواره با سال‌های گذشته باشد.

*** ثبت‌نام دوهزار و ۸۳۷ سرویس آنلاین
آنطور که برگزارکنندگان رویداد سال ۹۸ وب و موبایل ایران می‌گویند، هدف از برگزاری جشنواره، ایجاد پل ارتباطی و در اکوسیستم کارآفرینی آنلاین و شناخت بیشتر است. شایان شلیله، از بنیانگذاران این جشنواره در نشست خبری پیش از برگزاری مراسم اختتامیه گفت: «هدف جشنواره وب و موبایل ایران توسعه فضای کسب‌وکارهای آنلاین است. ما می‌خواهیم پلی ارتباطی میان فعالان اکوسیستم و نسل قدیم و جدید حوزه کارآفرینی برقرار کنیم و به استارتاپ‌های نوپا برای بیشتر شناخته‌شدن کمک کنیم و در کنار آن زمینه برای استارتاپ‌هایی که چندین‌سال است فعالند و نیاز به جلب اعتماد عمومی‌ دارند، صورت گیرد.»

دوهزار و ۸۳۷ اثر برای حضور در جشنواره ثبت‌نام کرده بودند اما درنهایت از میان آن‌ها تنها دوهزار و ۱۳۱ اثر واجد شرایط و استانداردهای لازم برای شرکت در جشنواره تشخیص داده شد. از آمارها و ارقام اعلام‌شده چنین برمی‌آید که بیشترین مشارکت‌ را وب‌سایت‌ها داشته‌اند. در رویداد سال ۹۸، در مجموع ۲۵۶۶وب‌سایت برای حضور در جشنواره ثبت‌نام کرده‌ بودند که از میان آن‌ها شورای ۲۸نفره داوری صلاحیت ۱۹۰۲وب‌سایت را تایید کرد. از میان اپ‌های موبایلی هم ۴۲محصول به مرحله فینال رفته‌اند. طی ۱۲دوره گذشته جشنواره وب و موبایل، درمجموع ۲۱‌هزار و ۵۱۳وب‌سایت و هفت‌هزار و ۴۱۲اپلیکیشن مشارکت داشته‌اند.

همچنین در بخش گروه‌های ویژه فناوری، بیش از ۷۰شرکت دانش‌بنیان در شش‌شاخه مختلف در جشنواره ثبت‌نام کردند. درباره داوری‌ها نیز آمارها حکایت از آن دارد که در مرحله اول ثبت‌نام، ۱۸۲هزار و ۲۰۹رای جمع‌آوری شده که این تعداد را دوهزار و ۶۹۱نفر ثبت کرده‌اند. با احتساب ۳۰۲هزار و ۳۸۵رای مردمی، آنگونه که شلیله گفته، درمجموع ۵۹۴هزار و ۴۸۴رای برای مرحله اول جشنواره ثبت شده است. به این میزان در مرحله نهایی هم حدود ۹۲هزار رای اضافه شده. در مراحل ارزیابی نهایی داوری‌ها نیز تاکنون ۹۲هزار و ۱۸۱رای به وب‌سایت‌ها و ۷۳هزار و ۴۷۹رای نیز به اپلیکیشن‌ها تعلق یافته است.

*** شهر به شهر با جشنواره
جشنواره وب و موبایل ایران امسال در کنار رویداد اصلی، رویدادهای کوچک‌تری هم در هفت‌شهر ایران برگزار کرد. ابتکاری که هیات برگزاری می‌گویند، مسئولیت اجتماعی خود می‌دانند. شهرهای اصفهان، مشهد، رشت، بابلسر، یزد و قزوین شهرهایی بودند که جشنواره از آن‌ها عبور کرده و آن‌ها را بر آن داشته که از تهران تمرکززدایی کرده و به شهرهای دیگر هم توجه شود. او با اشاره به کوشش‌هایی که در جشنواره وب و موبایل برای تحقق شعار «ایران، فقط تهران نیست» صورت گرفته، خاطرنشان کرد: «حضور ما در هفت‌شهر و بررسی چالش‌ها و فرصت‌های شهرهای دیگر ایران، مسئولیتی بود که بر دوش خودمان احساس می‌کردیم که در قالب رویداد هفت‌شهر عملیاتی شد.»

در جریان این شهرگردی‌ها طبق گفته‌های شلیله از ۲۰‌استارتاپ استانی تقدیر شده؛ بیش از ۲۰۰۰نفر در رویدادها شرکت کرده‌اند و به ۵۰سخنرانی بومی ‌در پنل‌های انتقال تجربه گوش دادند. در همین زمینه رضا الفت‌نسب، دبیر اجرایی جشنواره وب و موبایل ایران خبر داده، رویداد هفت‌شهر در سال ۹۹ نیز استمرار می‌یابد و شهرهای تبریز، کرمان، اهواز و بندرعباس جزو کاندیداهای تاییدشده میزبانی از رویداد خواهند بود و به‌زودی هم شهرهای دیگر معرفی خواهند شد. آنگونه که احرام‌پوش گفته، در مراسم اختتامیه هم خلاصه‌ای از سخنرانی‌هایی که در طول هفت‌شهر شنیده شد، شنیده خواهد شد. احرام‌پوش همچنین تاکید کرد که در انتخاب سخنرانان و مضمون صحبت‌های آنها نهایت دقت و سنجش به‌کار برده می‌شود و بر همین اساس هیچ مقام دولتی در میان سخنرانان حضور نخواهد داشت و دولتمردان صرفاً شنونده خواهند بود.

*** ایران، فقط تهران نیست
مسئولیت اجتماعی جشنواره وب و موبایل ایران در دوره دوازدهم به رویداد هفت‌شهر محدود نمی‌شود. آنطور که الفت‌نسب گفته، در رویداد دوازدهم کمپین‌های «سیل کارآفرینی» و «بساز» نیز عملیاتی شدند. وی در این زمینه گفته است: «کمپین سیل کارآفرینی چندان موفق‌آمیز نبود و از همین‌رو تصمیم گرفتیم که به‌طور متمرکز در استان سیستان و بلوچستان کارهایی انجام دهیم. همچنین با کمک جشنواره توانستیم مدرسه شیرآباد را تکمیل کنیم و قصد داریم این کار را در مراکز دیگری همچون روستای پنجی‌بوک نیز انجام دهیم. استعدادهای خوبی در این مناطق دورافتاده وجود دارد که نباید بگذاریم هدر بروند.»

*** جشنواره تندیس‌ها
در جشنواره دوازدهم که حالا نامزدهای نهایی آن معرفی شده‌اند، درمجموع بیش از ۱۰۰تندیس تدارک دیده شده است. قرار است ۵۱تندیس به بهترین‌وبسایت‌ها و ۳۴تندیس هم به بهترین اپلیکیشن‌های موبایلی اهدا شود. آن‌طور که شلیله می‌گوید، در بخش گروه‌های ویژه هم حدود ۱۸تندیس اهدا خواهد شد. در این دوره، طبق گفته‌های شلیله، فروشگاه‌های تخصصی و خدمات مربوط به کسب‌وکارها(B2B)، فروشگاه‌های آنلاین، شرکت‌ها و موسسات خصوصی، آموزش آنلاین و وب‌سایت‌های شخصی، بیشترین مشارکت را داشته‌اند و کمترین مشارکت هم به نیازمندی‌های استان‌ها، خرید بلیت سینما و تئاتر، تامین‌کنندگان اینترنت و زیرساخت، شرکت‌های عضو سازمان بورس و بازی آنلاین تعلق داشته است.

تعداد وبسایت‌ها و اپلیکشن‌های موبایلی در جشنواره امسال بدین شرح است که ۲۶۳فروشگاه‌ تخصصی هستند؛ ۱۹۹خدمات مربوط به کسب‌وکارها؛ ۱۶۶فروشگاه آنلاین یا خرید آنلاین؛ ۱۵۶شرکت یا موسسه خصوصی؛ ۱۰۹آموزش آنلاین و البته ۱۰۷‌وب‌سایت شخصی.از طرف دیگر، نیازمندی‌ها، خرید بلیت سینما و تئاتر، تامین‌کنندگان اینترنت و زیرساخت‌ها، شرکت‌های بورسی و بانک و بیمه و بازی‌های آنلاین تحت وب، کم‌مشارکت‌ترین گروه‌ها بودند.

کدخبر: ۳۰۹۵۰۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر