کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۵۷۴۰
تاریخ خبر:

رقابت ‌برندهای ایرانی برای ‌پر‌کردن جای هایپ و ‌ردبول

روزنامه هفت صبح، فرید عطارزاده | تابستان امسال برای برندهای نوشیدنی‌های انرژی‌زا یک برگ برنده داشت. از یک‌سو ممنوعیت واردات برندهای خارجی و عدم تخصیص ارز برای واردات آن‌ها و از سوی دیگر افزایش بی‌محابای نرخ ارز موجب شده که برندهای مشهور انرژی‌زاهای خارجی آرام‌آرام از ایران رخت ببندند و بازار بکری برای برندهای ایرانی ایجاد شود.

این برندها با شکل و شمایل مدرن و تبلیغات به‌روز درحال قبضه کردن این بازار هستند و دیگر باید با برندهای خارجی خداحافظی کنیم. در این گزارش از برندهای مشهور ایرانی نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌نویسیم و اینکه پشت هر برند چه شرکت بزرگی قرار دارد.

*** سان‌استار با نایت‌کینگ آمد
برند «نایت‌کینگ» یکی از برندهای جدید نوشیدنی‌های انرژی‌زا است که به‌تازگی وارد بازار شده و تبلیغات گسترده‌ای را آغاز کرده است. این برند توانسته به فرمول خاصی دست پیدا کند تا طعم آن به نمونه‌های خارجی شبیه‌تر باشد.

نکته جالب این است که این نوشیدنی توسط شرکت «زرین‌جم مارینا» تولید می‌شود که برند مشهور آبمیوه «سان‌استار» را تولید می‌کند. این برند با بیلبوردهای سیروان و زانیار به شهرت رسیده و شنیده شده پس از مدت‌ها جست‌وجو برای انتخاب یک سفیر مناسب برای برند نوشیدنی انرژی‌زای خود، سرانجام چهره‌ای بهتر از سیروان پیدا نکرده و قرار شد که سیروان از تبلیغات «سان‌استار» جدا شود و تبلیغات «نایت‌کینگ» را به عهده گیرد.

شرکت زرین‌جم مارینا در سال ۱۳۸۷ تاسیس شد و با راه‌اندازی کارخانه‌ای به مساحت صدهزار متر مربع در شهر صنعتی کاوه در سال ۱۳۹۱ به بهره‌برداری رسید و شروع به تولید برند سان‌استار کرد. حازم میزبان، مدیرعامل این مجموعه است.

*** ایستک و ایکس‌تک
برند ایستک که روزگاری با برندهای ماءالشعیر خود شناخته می‌شد، در دوره‌ای توانست بازار زیادی به‌دست بیاورد و سهم دیگر برندهای ماءالشعیر را نصیب خود کند. این شرکت دو کارخانه در سنندج و رشت دارد و به‌شکل مناسبی سهم بزرگی از این بازار را به‌دست گرفته بود.

این شرکت اما در سال‌های ۹۲ و پس از آن با مشکلات زیادی روبه‌رو شد. در آن زمان گفته شد که مدیرعامل این شرکت به‌دلیل مسائل ارزی و… مشکلاتی برایش پیش آمد که تا چند سال ادامه داشت.
سرتان را درد نیاوریم؛ ایستک با همه حاشیه‌های فوق چندباری تا مرز تعطیلی و ورشکستگی رفت اما بالاخره توانست دوباره خود را احیا کند. حالا هم با برند انرژی‌زای «ایکس‌تک» قصد دارد در این بازار بکر، نقش‌آفرینی کند. این برند سه مدل انرژی‌زای کلاسیک، مالت و بانوان را دارد و در آینده‌ای نه چندان دور باید شاهد گسترش مدل‌های این نوشیدنی باشیم.

*** زمزم و بهنوش هم هستند
دو برند قدیمی نوشیدنی بازار نیز به این حوزه ورود پیدا کرده‌اند. زمزم از جمله برندهایی است که وارد این رقابت جذاب شده و تلاش کرده با نوشابه‌های انرژی‌زای خود بتواند عقب‌افتادگی‌اش در زمینه رقابت با نوشیدنی‌ها را جبران کند. بهنوش نیز با نام «سینرژی» وارد این حوزه شده است.

*** هم اسپری هم انرژی‌زا!
یکی از اتفاقات جالب توجه در زمینه تولید نوشابه‌های انرژی‌زا، برندی با نام Lemeser(لِمِسر) است. این برند توسط شرکت «صادق تجارت وحید» تولید می‌شود که طبق اعلام روزنامه رسمی، اعضای هیات‌مدیره آن افرادی به نام سعید‌ پورصادق حسینی و امیر پورصادق صوفیانی هستند.
این شرکت هم اسپری خوشبوکننده تولید می‌کند، هم تیغ، هم مسواک و هم نوشیدنی انرژی‌زا.
درباره این برند اطلاعات خاصی در دسترس نیست ولی آنگونه که شنیده شده، از ظرفیت دیگر کارخانه‌ها برای تولید محصول خود استفاده می‌کنند.

*** «هُک» انرژی‌زای آلمانی؟
به‌تازگی برندی به نام «هُک» دربازار پخش شده و هدف‌گذاری‌های زیادی را انجام داده است. به عنوان مثال این برند در یک رپورتاژ آگهی به سایت «افکارنیوز» ادعا کرده بود: «از ابتدای خردادماه تولید نوشیدنی انرژی‌زای هُک با فرمولاسیون آلمانی در ایران آغاز شد.

مدیران برند نوشیدنی انرژی‌زای هک در راستای تحقق رونق تولید ملی اقدام به تولید نوشابه‌های انرژی‌زا در داخل کشور نموده‌اند. این نوشیدنی علاوه بر کیفیت بالا به‌دلیل فرمولاسیون آلمانی، کاملا با ذائقه ایرانی مطابقت دارد. نوشیدنی هک درحال حاضر در دو طعم لاکچری و بدون قند تولید می‌شود. این نوشیدنی انرژی‌زا علاوه بر مجوزهای بهداشتی ایران، مجوزهای بهداشتی اروپا را نیز دارا می‌باشد.»

این برند فعلا هدف‌گذاری‌ خود را برای توزیع محصولاتش در فروشگاه‌های زنجیره‌ای مانند «شهروند»، «هایپراستار»، «هفت»، «افق‌ کوروش» و «جانبو» انجام داده و شنیده شده در آینده می‌خواهد کمپین‌های بزرگ مارکتینگ با استفاده از سلبریتی‌ها و چهره‌ها داشته باشد.

اینگونه که شایعه ‌شده هُک می‌خواهد جای خالی برند «ردبول» را پر کند و این بازار را بگیرید. این درحالی است که تمام پروسه تولید این محصول در داخل کشور انجام شده اما در تبلیغات آن به‌گونه‌ای ادعا می‌شود که مخاطبان در نگاه اول گمان می‌کنند که با یک برند تماما خارجی روبه‌رو هستند.

*** این چند برند
برندهای انرژی‌زای دیگری نیز هستند که یا دیگر حضورشان در بازار کمتر شده یا کلا وجود ندارند. برندهایی مانند دوراسل، شاتل، مانستر، رکسوس، بلک برون، هپی‌لایف، بلک فولف، بیگ بیر و… از جمله این موارد هستند.

کدخبر: ۳۴۵۷۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر