کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۵۴۱۴
تاریخ خبر:

رقابت نفسگیر بایدن و ترامپ ۱۳‌روز مانده به انتخابات ‌

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | قریب به یک سال از آغاز رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا می‌گذرد و این مسیر طولانی پس از عبور از پیچ و خم‌های استثنایی و بی‌بدیل به ایستگاه پایانی نزدیک می‌شود. حضور نامزد جنجالی و متفاوتی مانند دونالد ترامپ با اخلاق و منش خاص خود در یک سوی این رقابت سیاسی سبب شده که حساسیت‌های این انتخابات بیشتر از انتخابات‌های پیشین باشد اما باید اعتراف کرد تا اینجای کار در این دوره از رقابت‌ها خبری از شگفتی اکتبر نیست و برخلاف انتخابات‌های پیشین هنوز هیچ‌یک از دو نامزد نتوانستند مدرکی اعجاب‌انگیز و جنجالی علیه دیگری افشا کنند یا برگ برنده‌ای برای خود از آستین بیرون بکشند.

در روزهای اخیر دونالد ترامپ و کمپین او بیشترین تمرکز را روی موضوع روابط پنهان و پشت پرده هانتر بایدن با مقامات اوکراینی در سال ۲۰۱۵ و دوره معاونت جو بایدن و حق‌العمل‌کاری و واسطه‌گری هانتر بایدن برای عقد یک قرارداد گازی فیمابین آمریکا و اوکراین گذاشتند.

پس از مانور رسانه‌ای نیویورک پست و رسانه‌های نزدیک به ترامپ حول این موضوع، دیروز ترامپ در گردهمایی انتخاباتی خود در فینیکس هم گریزی به این مطلب زد و گفت: «جو بایدن خلافکار است! پسر او هم خلافکار است! خانواده بایدن مدت طولانی خلافکار بوده‌اند. رسانه‌هایی که این موضوع را سانسور می‌کنند نیز خلافکارند. لپ‌تاپ هانتر بایدن را بخوانید تا بدانید جو بایدن چه فرد فاسد و خلافکاری است.»

البته ساعاتی بعد از نطق ترامپ در فینیکس جان رتکلیف، رئیس سازمان اطلاعات ملی آمریکا اعلام کرد لپ‌تاپ جنجالی هانتر بایدن در اختیار ماموران این سازمان قرار دارد و ماموران این سازمان طی بررسی اطلاعات موجود در لپ‌تاپ هانتر بایدن به هیچ‌گونه مدرکی مبنی بر ارتباط مشکوک و غیرقانونی میان او و مقامات اوکراینی یا روس برنخوردند.

هرچند رسانه‌ها سعی کردند در این آتش بدمند و جنجالی از آن برای رونق اخبار منتشره خود استخراج کنند اما باید گفت روی هم رفته افکار عمومی سیگنال‌های مثبتی به این مانور تبلیغاتی نشان ندادند و می‌توان گفت تیر کمپین ترامپ در فاسد خواندن خانواده بایدن و خلق ارزش و اعتبار در این میان برای خود به سنگ خورد.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که برای ۷۸ درصد از رای دهندگان موضوعاتی که شامل روابط بین‌المللی و سیاست خارجه هر دو نامزد می‌شود هیچ اهمیتی ندارد و مسئله رابطه هانتر بایدن و اوکراین نیز از این قاعده مستثنا نیست. کمپین بایدن هم در مقابله به مثل با کمپین ترامپ ناکام بود و باید اعتراف کرد که آن‌ها نیز دست روی موضوع سوخته‌ای به نام «پرونده بدهی‌های مالی ترامپ» گذاشتند که تاکنون نه تنها هیچ‌گونه خلق ارزش و دستاوردی برای آن‌ها نداشته است بلکه حتی رسانه‌های همسو با دموکرات‌ها و جو بایدن نیز روی خوشی به این پرونده نشان ندادند و به همین دلیل این موضوع در شروع و آغاز مسکوت ماند.

اگر اظهارات ترامپ در رسانه‌ها و مدارکی که او تاکنون درمورد وام‌هایی که دریافت کرده است را مبنا قرار دهیم، او حدود ۴۰۰‌میلیون دلار به بانک‌ها و موسسات مالی بدهکار است اما اسنادی که کمپین بایدن منتشر کرده است نشان می‌دهد این رقم مربوط به قبل از سال ۲۰۱۶ و آغاز دوره ریاست‌جمهوری ترامپ است و اکنون میزان بدهی او در این سال‌ها به بانک‌ها، موسسات و افراد به بیش از یک میلیارد دلار افزایش یافته است.

اسنادی که دموکرات‌ها در این رابطه منتشر کردند نشان می‌دهد ترامپ به واسطه مقام خود و احتمالا گروکشی و باج‌خواهی از افراد مختلفی بالاخص اعراب برای گسترش تجارت‌های خود از جمله برج‌سازی، هتل‌سازی و برپایی زمین‌های گلف پول و وام مالی دریافت کرده است. البته باید اذعان داشت همواره در طی چهار سال گذشته اخباری مبنی بر بدهی‌های مالی دونالد ترامپ، پرونده فرارهای مالیاتی او و زد و بندهای مالی داماد او، جرد کوشنر، با نظر مساعد ترامپ منتشر می‌شد .

از این رو باید مانور خبری روی پرونده مالی ترامپ به عنوان شگفتی اکتبر را اقدامی ساده‌لوحانه از جانب کمپین بایدن ارزیابی کرد. کمتر از دو هفته به پایان رای‌گیری زمان باقی مانده است و تمامی نگاه‌ها به انتظار مناظره دوم خیره مانده است تا در نهایت زبان یکی از نامزدها به افشای مدرکی باز شود که بتوان از آن به عنوان شگفتی اکتبر انتخابات ۲۰۲۰ یاد کرد. جهان به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بدون شگفتی اکتبر عادت ندارد.

کدخبر: ۳۵۵۴۱۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر