کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۰۸۳۶
تاریخ خبر:

رقابت تپسی، دیجی‌کالا و کافه بازار برای افسانه‌ای شدن

روزنامه هفت صبح| نخستین نشست فراصندوق (Funds of fund) ستارگان با صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و خصوصی با حضور علیرضا دلیری نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حمیدرضا امیری‌نیا مدیر فراصندوق ستارگان و امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران به صورت لایو در اینستاگرام و آپارات برگزار شد.هدف از این نشست معرفی ظرفیت منابع فراصندوق ستارگان و دعوت از صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه برای همکاری با این فراصندوق عنوان شد.

در این جلسه مدیرعامل فرابورس ایران از آماده‌سازی برخی مقدمات و البته تلاش برای برطرف کردن برخی موانع ورود استارتاپ‌ها به بورس خبر داد. هامونی در این‌باره توضیح داد:«بعد از برگزاری جلسات متعدد با مدیران استارتاپ‌هایی چون کافه‌بازار، دیجی‌کالا و تپسی، موانع ورود به بورس آن‌ها را بررسی و تا جای ممکن برطرف کردیم و تنها چند مشکل باقی مانده است که آن‌ها نیز به زودی برطرف می‌شود.»

او با تاکید بر این موضوع که حضور استارتاپ‌ها روی تابلو بورس را در دستورکار قرار داده‌اند اعلام کرد اگر این استارتاپ‌ها بتوانند مشکلات درون سازمان‌شان را حل کنند، شرایط برای ورود آن‌ها به بورس آماده است.چندی پیش مدیرعامل کافه‌بازار در توئیتر اعلام کرده بود که این استارتاپ بزرگ را برای ورود به بورس در سال ۹۹ آماده می‌کند و به نظر می‌رسد که کافه‌بازار از اولین استارتاپ‌هایی باشد که وارد بورس می‌شود.

هامونی راجع‌به ورود این پلتفرم به بورس گفت: «ما یک جلسه با مدیران کافه‌بازار داشتیم اما آن‌ها زیاد پیگیری نکردند. تپسی، دیجی‌کالا و کافه بازار هر سه همزمان برای ورود به بورس اعلام آمادگی کردند. هنوز با کافه بازار درخصوص برخی از استانداردهای پذیرش مانند ساختارهای مالی به نتیجه نرسیده‌ایم که امیدواریم با مذاکرات بیشتر این مسائل حل شود.»

*** همکاری فراصندوق ستارگان با دانشگاه آزاد و بنیاد برکت
در این نشست که با هدف معرفی ظرفیت منابع فراصندوق ستارگان برگزار شده بود، امیری نیا اعلام کرد که فراصندوق ستارگان به عنوان یک صندوق خصوصی و مستقل آمادگی برای تامین مالی صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه را دارد. او در ادامه با اشاره به فعالیت این صندوق گفت: «فراصندوق ستارگان اسفند سال ۹۸ با دریافت مجوز رسمی از سازمان بورس و اوراق بهادار به طور رسمی فعالیت خود را شروع کرده است و قصد دارد تا منابع مالی را به صندوق‌های جسورانه ‌و صندوق‌های خصوصی تخصیص دهد.

ما صندوقی مستقل هستیم و به هیچ ارگانی وابستگی نداریم و تنها به دنبال فعالیت اقتصادی هستیم و نسبت به منابعی که دریافت می‌کنیم، مسئولیم.» امیری نیا در ادامه گفت: «حیات اقتصاد دانش‌بنیان وابسته به تامین مالی جسورانه است. این صندوق با حمایت بورس و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌تواند در زنجیره تامین مالی حوزه دانش‌بنیان به شرکت‌های وی‌سی سرمایه تزریق کند.»

مدیرعامل فراصندوق ستارگان گفت که هدف این صندوق سرمایه‌گذاری در حوزه‌های های‌تک، فین‌تک، تجارت الکترونیکی، نانو و سلامت است، توضیح داد: «هدف ما فعال کردن کل اکوسیستم بود اما به خاطر شرایط اقتصادی کشور به سراغ نهادهای عمومی و دولتی مانند دانشگاه آزاد اسلامی و بنیاد برکت رفتیم.»

امیری نیا در ادامه با اشاره به تاکید بر این موضوع که باید حوزه سرمایه‌گذاری جسورانه را در ایران توسعه دهیم و این موضوع یک انتخاب نیست بلکه ضرورت است، اعلام کرد: «امروزه ۴۳درصد اقتصاد آمریکا براساس تامین مالی جسورانه صورت می‌گیرد و ۵۷ درصد ارزش بازار آمریکا از VCها است، این ارقام جایگاه این حوزه را نشان می‌‌دهد.

طبق بررسی‌ها ریسک‌پذیری درتوسعه کارآفرینی ۱۴ شاخص دارد که مهم‌ترین‌شان میزان ریسک‌پذیری است که این شاخص در اکوسیستم آمریکا ۹۹درصد است و متاسفانه در ایران این عدد ۱/۳۶درصد است. این عدد در ایران نشان می‌دهد که اقتصاد کشور هنوز ریسک‌پذیر نیست، با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد مانند تحریم‌ها و تورم‌ها، ترس سرمایه‌گذاران طبیعی است اما باید تلاش خود را کنیم تا آن‌ها به سرمایه‌گذاری ترغیب شوند.»

دلیری نیز در این جلسه با تاکید بر این موضوع که باید فرهنگ‌سازی در مورد سرمایه‌گذاری جسورانه شکل بگیرد اعلام کرد: «یکی از بحث‌هایی که ما در جلساتی که با ستاد فرمان امام و فرابورس در فراصندوق داشتیم، این بود که تصمیم گرفتیم تا سرمایه‌گذاری مستقیم انجام نشود بلکه هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی را ترغیب به سرمایه‌گذاری خطرپذیر کنیم.

سرمایه‌گذاری حوزه خطرپذیر باید توسط بخش خصوصی انجام شود. ایجاد فراصندوق ستارگان هم با همین هدف بود تا منابع هلدینگ‌های اقتصادی مانند مجموعه دانشگاه آزاد، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و آستان قدس و کمیته امداد به مجموعه وارد و به صورت غیرمستقیم در حوزه دانش‌بنیان و خطرپذیر تزریق شود.»

کدخبر: ۳۲۰۸۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر